به گزارش فاواپرس، در روزهایی که کاربران اینترنت گلایههای بسیاری از افت کیفیت شاخصهای شبکه دارند و برخی از گمانهزنیها از کندی عمدی در شبکه اینترنت کشور حکایت دارند، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بررسی وضعیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در یک سال گذشته نشان میدهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افرایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput)کاربران کاهش داشته است.
مجید حقی افزود: اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف بر روی سرعت به دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و در واقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.
همزمان با انتشار این سخنان، گزارشی کوتاه از وضعیت شبکه دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور منتشر شده است که نشان میدهد حجم دیتای مصرفی در شبکه همراه اول ۴۳ درصد و شبکه ایرانسل ۴۰ درصد افزایش یافته است.
اینترنت در همراه اول
براساس گزارش رگولاتوری، حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) همراه اول در یک سال گذشته از ۱۲ هزار ترابایت به ۱۷۲۰۰ ترابایت رسیده است؛ یعنی حدود ۴۳ درصد افزایش که سهم مصرف نسل سوم از ۲۵۵۰ ترابایت به ۲۶۴۰ ترابایت رسیده یعنی حدود ۱۶ در صد از کل و سهم نسل چهارم از ۹۴۵۰ ترابایت به ۱۴۵۶۰ ترابایت رسیده یعنی حدود ۸۴ درصد از کل است.
براساس این گزارش، سرعت (Throughput) نسل ۳ همراه اول در کل کشور در یک سال اخیر از ۳.۳ به ۴ مگابیت در ثانیه رسیده است؛ اما سرعت (Throughput) نسل ۴ همراه اول در کل کشور در همین مدل از ۸.۶ مگابیت در ثانیه به ۸.۲ مگابیت در ثانیه رسیده است.
اینترنت در ایرانسل
در این گزارش آمده است که حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) ایرانسل در یک سال گذشته از ۱۲۲۰۰ ترابایت به ۱۷۰۵۰ ترابایت رسیده است؛ یعنی حدود ۴۰ در صد افزایش که سهم مصرف نسل سوم حدود ۱۷۰۰ ترا بایت به ۱۵۵۰ ترا بایت معادل ۹ درصد از کل و سهم نسل چهارم از ۱۰۵۰۰ ترا بایت به حدود ۱۵۵۰۰ ترا بایت رسیده که معادل ۹۱ درصد از کل است.
در یک سال اخیر سرعت (Throughput) نسل ۳ ایرانسل در کل کشور از ۱.۸ مگابیت در ثانیه به ۲.۳ مگابیت در ثانیه رسیده است همچنین سرعت (Throughput) نسل ۴ ایرانسل در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۱۲.۲ مگابیت در ثانیه به ۱۱.۱۱ مگابیت در ثانیه رسیده است.
اینترنت کند شده است
در گزارش رگولاتوری با جمعبندی وضعیت شبکه همراه اول و ایرانسل آماده است که به طور کلی در شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته، اما مقادیر مربوط به سرعت هم در کل کشور متاثر از افزایش مصرف کاهش یافته لیکن این کاهش در تمام شهرها یکسان نبوده و بهصورت جهشی و کاهش ناگهانی نیست.
براساس این گزارش در خصوص نسل سوم با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش (۱۶ درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و ۹ درصد سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمدهای در مدت یکساله دیده نمیشود و به نظر میرسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده میشوند.
رگولاتوری تاکید کرده است همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که ۸۴ درصد مشترکین خود را سرویس میدهد در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیشبینی میشود در دوره تعطیلات سال جدید با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف در صورت استمرار روند موجود با مشکل جدی مواجه باشد.
سازمان تنظیم مقررات در نهایت نتیجهگیری کرده است اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف در سرعت ارائه خدمت به مفهوم کمبود منابع مورد نیاز شبکه و در نهایت به نظر میرسد عامل اصلی شرایط موجود عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان باشد.