رییس کمیسیون مشترک نقلقولهای اخیر منتسب به وزیر ارتباطات در راستای مخالفت با طرح صیانت را کم لطفی دانست. به گفته وی پیش از این ۵ جلسه ۴ ساعته با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات تشکیل شده و نظر اکثریت درباره کلیات طرح مثبت بوده است.
جلسه تبیین طرح صیانت با عنوان جدید طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی با حضور هیئت رئیسه کمیسیون مشترک بررسی این طرح ظهر امروز برگزار شد.
در این جلسه رضا تقیپور، رییس کمیسیون مشترک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد وزارت ارتباطات درخصوص طرح صیانت چیست، گفت: اطلاعیهای که روز گذشته روابط عمومی وزارت ارتباطات در خصوص سخنان اخیر وزیر ارتباطات منتشر کرد نشان میدهد که برخی کلمات استفاده شده از سوی رسانهها منتسب به وزیر ارتباطات به درستی منتقل نشده است و این کم لطفی است که بگوییم وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات با این طرح مخالف است.
وی با بیان اینکه یکی از علتهای تاخیر در بررسی طرح، اعمال نظرات وزارت ارتباطات بود، گفت: ما ۵ جلسه ۴ ساعته با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات داشتیم و در کلیات نظر دوستان را با اکثریت گرفتیم. درست است آنها بحثهایی روی جزئیات طرح دارند که من هم حتی روی شش ماده این طرح بحث جدی دارم و ان شاءالله در جریان بررسی جزئیات به این مباحث خواهیم پرداخت.
گفتنی است وزیر ارتباطات، ۴ اسفندماه در حاشیه افتتاح شبکه سراسری سیگنالرسانی صدا و سیما در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح صیانت گفته بود این طرح همچنان اشکالات اساسی دارد و از نمایندگان مجلس درخواست کرد در بررسی آن، دغدغههای مردم و کسب و کارها را در نظر بگیرند.
متقاضیان بازگشت طرح صیانت به صحن علنی خواستار اصلاح جزییات هستند
تقی پور در پاسخ به این سوال که تکلیف پلتفرمهای خارجی پس از اجرای این طرح چه خواهد شد، اظهار داشت: دوستانی که ادعا میکنند ما در این طرح میخواهیم پلتفرمهای خارجی را ببندیم بگویند در کدام یک از تبصرهها به این موضوع اشاره شده است.
رییس کمیسیون مشترک با تاکید بر اینکه طرح مذکور، تبعیض میان پلتفرمهای داخلی و خارجی را بر میدارد، افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در حال انجام است، این است که ما میخواهیم تبعیض میان پلتفرمهای داخلی و خارجی را برداریم. هم اکنون دست مسئولان به سکوهای خارجی نمیرسد و آنها هر تخلفی را میتوانند انجام دهند. اما پلتفرمهای داخلی باید پاسخگو باشند. در این طرح قرار است هر پلتفرم در مقابل یک تنظیم گر پاسخگو باشد و حسن این قانون این است که بی نظمی و هرج و مرج را از بین میبرد.
به گفته وی نسخههای قبلی نکات مهمی داشتند اما در نسخه جدید تلاش کردهاند موضوع قانون را به چند عنوان محدود کرده و به همین علت، نام طرح تغییر کرده است: در نسخه جدید بر روی موضوع تنظیم مقررات تمرکز کردهایم.
تقیپور در ادامه با بیان اینکه پیش از تصویب کلیات طرح صیانت، هیچ عضو کمیسیون برای صحبت به عنوان مخالف ثبت نام نکرد، افزود: در جلسه بررسی کلیات رییس کمیسیون سه بار اعلام کردم که موافقان و مخالفان ثبت نام کنند، هیچ وقت مخالفی ثبت نام نکرد علت این است که در اصل و متن طرح کسی حرفی برای گفتن ندارد و فقط عدهای در حاشیه حرف میزنند.
در ادامه زهره الهیان، عضو کمیسیون مشترک با تاکید بر اینکه قرار نیست در دسترسی مردم به پلتفرم های خارجی مشکلی ایجاد شود، گفت: تدابیری میاندیشیم که اگر پلتفرمهای خارجی بخواهند مشکلی برای کسب و کارهای داخلی ایجاد کنند، اجازه ندهیم.
او همچنین با اشاره به جمعآوری امضا از سوی نمایندگان برای بازگشت بررسی طرح صیانت به صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان پای این طرح ایستادند و عدهای که میخواهند طرح به صحن بازگردد خواستار اصلاحات در جزئیات هستند.
علی یزدیخواه، نائب رئیس اول کمیسیون مشترک با اشاره تلویحی به اقدامات جلال رشیدی اظهار داشت: ۲۳ نماینده عضو کمیسیون مشترک هستند که از طرف نمایندگان انتخاب شدند، حضور همه نمایندگان آزاد است، همکار عزیزی که در جلسه آخر حضور داشتند عضو کمیسیون نبودند و ما ایشان اجازه دادیم در جلسه کمیسیون حضور یافته، صحبت کنند، از خودشان فیلم بگیرند و پخش کنند.
شبکه ملی اطلاعات گنبد آهنین برای فضای مجازی است
تقیپور در بخش دیگر سخنان خود، با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را باید شبکه مظلوم ملی اطلاعات نامید، گفت: بعد از طرح این موضوع، کلینتون گفت ایران به دنبال ایجاد گنبد آهنین برای فضای مجازی است اما آمریکا از آن عبور میکند.
وی شبکه ملی اطلاعات را بهترین فضا برای کسبوکار دانست و افزود: در شبکه ملی اطلاعات محدودیت باند نداریم و پول پهنای باند به طرف خارجی نمی دهیم لذا بهترین فضا برای کسب و کار است. در این شبکه وابستگی به خارج، رقیب و حریف کم میشود تا استقلال داشته باشیم و کلید کسب و کار به دست رقیب نباشد که کسب و کارها آسیب پذیر نشوند.
رییس کمیسیون مشترک اعتقاد دارد شبکه ملی اطلاعات همه مزیتهای اینترنت را دارد و علاوه بر آن مزیت مهمی به نام استقلال دارد: اگر کسی محتوایی تولید کند در افزایش ترافیک کاربران موثر است و باید به این افراد درصدی پرداخت شود.