گوشی‌های ایرانی جایگزین سامسونگ و اپل!

موبایل ایرانی به بازار می‌آید. این شاید خبر عجیبی باشد، اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه مصوب کردند که حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه صرف حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت میکروالکترونیک شود. آیا گوشی‌های داخلی می‌توانند جایگزین سامسونگ و اپل شوند؟

به گزارش فاواپرس به نقل از تجارت‌نیوز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده تصویب کردند که حقوق ورودی گوشی‌های خارجی صرف حمایت از تولید موبایل ایرانی شود. این در حالی است نه‌تنها کُمیت فناوری‌ ایرانی برای ساخت گوشی هوشمند لنگ می‌زند، بلکه تجربیات گذشته نیز همگی به شکست منجر شده‌اند.

اما آیا ایران واقعا قابلیت تولید گوشی‌های هوشمند رقابت‌پذیر با ios و اندروید را دارد؟ در این زمینه سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: ایران در تولید کالاهای های‌تک هیچ‌گاه تجربه موفقی نداشت. اکنون نیز چه از لحاظ سیاست‌گذاری و چه از لحاظ تولید تفاوتی با دوره‌های گذشته ندارد.

محمدرضا عالیان در گفتگویی اظهار کرد: ما به جای اینکه بخواهیم از اول چرخ را بسازیم، بهتر است از تجربه برندهای فعال در بازار بهره ببریم. واقعای جای سوال است که اگر قصد تولید موبایل ایرانی را دارند، چرا از ظرفیت سامسونگ و اپل استفاده نمی‌کنند؟

او ادامه داد: چینی‌ها با این کار، در همین ایران طی کمتر از پنج سال ۳۰ درصد بازار موبایل را در اختیار گرفتند. زیرا چینی‌ها می‌دانند قبل از آن‌ها شرکت‌های کره‌ای و آمریکایی کل راه را رفته‌اند و خواه ناخواه باید از تجربه آن‌ها استفاده کنند. اما در ایران می‌خواهند فرمول و روش جدیدی برای تولید موبایل کشف کنند.

وی تشریح کرد: تا زمانی که اصل تفکر صرفا استفاده از نام ایرانی باشد، ما در تولید هیچ کالای های‌تکی موفق نمی‌شویم. راه تولید موبایل ایرانی هم از ابتدا نادرست است. چراکه می‌خواهند حقوق ورودی کالاهای اصلی بازار را بالا ببرند تا شاید روزی به تولید انبوه برسند. چنین راهی، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و فشار به مصرف‌کننده ندارد.

این فعال بخش خصوصی همچنین تاکید کرد: تولید داخلی صرفا استفاده از لوگوی ایرانی و تبدیل نرم‌افزار به سخت‌افزار نیست. اگر قرار است باز هم قطعات خارجی وارد کنند و با اسمبل‌کردن آن دم از تولید داخلی بزنند، هیچ توجیه علمی و اقتصادی ندارد.

کپی خوب بهتر از تولید بد

به اعتقاد عالیان کپی خوب از محصولات خارجی به‌صرفه‌تر و بهتر از تولید ناشیانه یک محصول است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در حالی برای ورود به عرصه تولید موبایل اصرار دارند که ایران هیچ‌گاه در این صنعت موفق نبود.

در دهه ۷۰ که صاایران با شعار تبلیغاتی «هر روز بهتر از دیروز» داعیه پرچم‌داری این صنعت را داشت، در نهایت موبایل را از سبد محصولات خود خارج کرد تا در همان خاطرات دیروز جا بماند.

شرکت «ارتباط همراه گویا اروند» هم که با سر و صدای زیادی پا به عرصه تولید موبایل ایرانی گذاشت، مهم‌ترین قابلیت گوشی‌های GLX خود را «جا شدن در جیب» عنوان می‌کرد. مانند این است که برای تبلیغ یک خودرو، داشتن لاستیک را بزرگ‌ترین آپشن آن جا بزنند.

حمایت از گوشی ایرانی با برند آمریکایی

حمایت‌های بالادستی از این صنعت نیز همواره شبهه‌برانگیز است. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت قبلی، با گوشی آیفون توئیت می‌گذاشت، اما در اینستاگرام با موبایل ایرانی از خود عکس منتشر می‌کرد. اکنون نیز مشخص نیست چند نفر از موافقان تولید گوشی‌های داخلی با موبایل محبوب آمریکایی برای تصویب این تبصره رای جمع کرده‌اند؟!

در حالی که نمایندگان مجلس با بالابردن تعرفه واردات تلفن همراه به هر بهانه‌ای صرفا فشار به مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پروژه تولید موبایل ایرانی هیچ‌گاه به توفیق نمی‌رسد، اما همواره عاملی بالقوه برای بالابردن قیمت گوشی‌های خارجی خواهد بود.

در حال حاضر با وجود برندهایی نظیر اپل، سامسونگ و شیائومی بعید به نظر می‌رسد برند دیگری شانس موفقیت داشته باشد. حتی ابرشرکتی نظیر ال‌جی در تقابل با این شرکت‌ها ترجیح داد بازار موبایل را به آن‌ها واگذار کند، اما مشخص نیست نمایندگان مجلس چه در سر دارند که بر تولید موبایل ایرانی مصرند.

شاید آن‌ها می‌خواهند رفته‌رفته تجربیات شکست‌خورده خود در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را به بازار موبایل هم انتقال دهند. یعنی با ممنوعیت واردات و تولید کالاهای تماماً چینی، یک انتخاب بیشتر پیش روی مصرف‌کننده ایرانی نگذارند. انتخابی که باید با چاشنی شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی‌های تولیدکنندگان داخلی هم همراه باشد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.