رونمایی از مک استودیو با تراشه قدرتمند M1 Ultra و مجموعه کاملی از پورت‌ها

اپل در کنفرانس Peek Studio خود، از رایانه جدید مک استودیو همره با نمایشگر Studio Display رونمایی کرد که تراشه تازه و قدرتمند M1 اولترا در کنار M1 مکس وظیفه انجام پردازش‌ها را در آن برعهده دارند.

اپل در کنفرانس Peek Studio خود، از رایانه جدید مک استودیو همراه با نمایشگر Studio Display رونمایی کرد که تراشه تازه و قدرتمند M1 اولترا در کنار M1 مکس وظیفه انجام پردازش‌ها را در آن برعهده دارند. عضو جدید خانواده مک نه‌تنها قدرت بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بلکه طراحی مینیمال و نزدیک به مک مینی دارد که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند.

کوپرتینویی‌ها در اولین رویداد سال ۲۰۲۲ خود، برخلاف انتظارات مک مینی جدیدی معرفی نکردند و درعوض، دسکتاپ میان‌رده‌ای را رونمایی کردند که از تعداد درگاه‌های ورودی و خروجی بیشتری درمقایسه‌با مک مینی پشتیبانی می‌کند و در رده‌بندی‌های محصولی، میان مک پرو و مک مینی ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد.

مشخصات و قابلیت‌های مک استودیو

[wptb id=12592]

روی بدنه آلومینیومی یکپارچه مک استودیو درگاه‌های مختلفی دیده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به ۴ درگاه تاندربولت در قسمت پشتی همراه با درگاه شبکه ۱۰ گیگابایتی اشاره نمود. ۲ درگاه USB استاندارد در کنار خروجی HDMI و جک ۳.۵ میلی‌متری هم می‌تواند خیال خریداران را بابت اتصال آسان لوازم جانبی راحت کند. سایر راه‌های ارتباطی رایانه جدید اپل شامل وای‌فای ۶ و بلوتوث نسخه ۵ می‌شود.

همچنین مدل‌های مجهز به تراشه M1 مکس از دو درگاه USB-C در قسمت جلویی بدنه همراه با کارت‌خوان SD بهره می‌برند که پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند؛ درحالی که این مقدار برای درگاه‌های جلویی در مدل مبتنی بر تراشه M1 اولترا برابر با ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است. پشتیبانی از چهار نمایشگر Pro Display XDR و یک تلویزیون 4K از دیگر توانایی‌های مک استودیو است که مجموعاً حدود ۹۰ میلیون پیکسل را شامل می‌شود.

 

مک استودیو جدید برابر با ۹.۳ در ۱۹.۵ سانتی‌متر است و از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده است که به راحتی در زیر اغلب نمایشگرهای موجود در بازار قرار خواهد گرفت. در قسمت پشتی دستگاه فضای قابل توجهی برای خروجی هوا در نظر گرفته شده است که توسط دو فن داخلی و از طریق دریچه زیرین به داخل آن کشیده می‌شود. اپل ادعا دارد که بهره‌گیری از تراشه M1 مکس و اولترا و بهینه‌سازی آن‌ها موجب شده است تا در سنگین‌ترین امور پردازشی هم صدای چندانی از سیستم خنک‌کننده به گوش نرسد.

مک استودیو

طبق گفته‌های اپل، نسخه مبتنی بر تراشه M1 مکس اپل می‌تواند ۵۰ درصد بهبود عملکرد نسبت به مک پرو مجهز به پردازنده ۱۶ هسته‌ای زئون اینتل داشته باشد و از جنبه پردازشی هم ۲.۵ برابر سریع‌تر از آی‌مک ۲۷ اینچی مجهز به Core-i9 ده هسته‌ای خواهد بود. البته این مقدار در نسخه دارای M1 اولترا به ۳.۸ برابر در مقایسه با آی‌مک گفته شده، می‌رسد و ۹۰ درصد هم سریع‌تر از مک پرو ۱۶ هسته‌ای خواهد بود.

مک استودیو

بهره‌مندی از تراشه قدرتمند و جدید M1 اولترا موجب شده است تا مک استودیو اپل قادر به پشتیبانی از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم یکپارچه باشد. این پردازنده از ۱۶ هسته پرقدرت همراه با ۴ هسته کم مصرف (مجموعاً ۲۰ هسته) استفاده می‌کند که در کنار ۶۴ هسته گرافیکی و ۳۲ هسته مختص به موتور عصبی قرار گرفته‌اند. اپل می‌گوید که تراشه مذکور تقریباً ۸ برابر سریع‌تر از مدل M1 بکار رفته در مک مینی است. البته لازم به ذکر است که حداکثر میزان حافظه رم برای مدل M1 مکس تنها ۶۴ گیگابایت خواهد بود.

[wptb id=12593]

از دیگر توانایی‌های مک استودیو اپل می‌توان به حداکثر سرعت ۷.۴ گیگابایتی حافظه داخلی در هر ثانیه در کنار پهنای باند ۸۰۰ گیگابایتی حافظه رم اشاره نمود. ۶۴ هسته گرافیکی در تراشه M1 اولترا موجب شده است تا عملکرد مک استودیو در این زمینه در مقایسه با مک پرو مجهز به کارت گرافیک رادئون پرو W6900X تا ۸۰ درصد سریع‌تر باشد. پشتیبانی از ۱۸ استریم ویدئو 8K ProRes 422 را هم باید به لیست توانایی‌های خارق‌العاده دستگاه اضافه نمود.

مک استودیو

اپل همچنین مک استودیو را دوستدار محیط زیست معرفی کرده است و ادعا می‌کند که استفاده از آن در مقایسه با رایانه‌های شخصی قدرتمند می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت در سال به صرفه‌جویی انرژی کمک کند. در زمینه ساخت دستگاه هم ۸۰ درصد آلومینیوم بازیافت شده برای بدنه، ۱۰۰ درصد عناصر کمیاب بازیافتی در تمامی اجزای مغناطیسی و پلاستیک بازیافت شده برای قسمت‌های مختلف مثل بلندگوها بکار رفته است.

قیمت مک استودیو اپل

اپل اعلام کرده است که مک استودیو همراه با تراشه M1 مکس، ۳۲ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD با قیمت ۱۹۹۹ دلار در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت؛ درحالی که رقم گفته شده برای مدل مجهز به تراشه M1 اولترا، ۶۴ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی برابر با ۳۹۹۹ دلار خواهد بود.

حداکثر میزان حافظه داخلی قابل سفارش هم ۸ ترابایت خواهد بود. گران‌ترین پیکربندی با تراشه M1 اولترا دارای ۶۴ هسته گرافیکی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم و ۸ ترابیت حافظه داخلی بدون نرم افزارهای فاینال کات پرو و لاجیک پرو، ۷۹۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. مدل M1 اولترا با ۴۸ هسته گرافیکی، ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند از هم اکنون اقدام به پیش خرید مدل‌های مختلف مک استودیو نمایند و تحویل سفارش‌ها از ۱۰ روز دیگر (۲۷ اسفند ماه) شروع خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.