به گزارش فاواپرس به نقل از یورونیوز، بنیاد محمد بن رشید دبی با هدف ایجاد تغییر در این زمینه پروژه مدرسه مجازی دبی را راهاندازی کرده تا بتواند میلیونها کودک پناهجو و بیبهره از امکانات را تحت پوشش آموزشی قرار دهد.
عمر سلطان العلما، وزیر اقتصاد دیجیتال امارات و رییس هیات مدیره مدرسه مجازی دبی میگوید: «اکثر مردم نمیپرسند که بر سر پناهجویانی که اسباب آموزش را در اختیار ندارند چه آمده، منظورمان آنهاست که آواره شدهاند یا ساکن مناطق روستاییاند مدرسه مجازی اقدام انساندوستانهای است برای تقویت بخشی از جامعه که از خدمات آموزشی محروم بودهاند. این طرح بهواسطه ابزارهای دیجیتال امکان حضور در مدرسه را فراهم میکند. ما ابتدا آموزش مجازی را از طریق یک کانال تلویزیونی در سطح پایه فراهم میکنیم و بعد ابزارهای آموزش مجازی را در اختیار شاگردان میگذاریم تا در مدرسه مجازی حضور پیدا کنند.»
طرح مدرسه مجازی دبی در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و نخستین مرحله آن رسما امسال در پنج کشور مصر، اردن، عراق، موریتانی و کلمبیا به اجرا درآمد. بناست امسال ۲۰ هزار دانشآموز در این مدرسه ثبت نام کنند و ۵۰۰ معلم نیز تربیت شوند. بناست در پنج سال آینده شمار شرکتکنندگان به یک میلیون نفر برسد.
دکتر ولید العلی، مدیر کل مدرسه مجازی دبی در زمینه هماهنگیهای بین دولتی برای اجرای این طرح میگوید: «همکاریهایمان را مسلما با هماهنگی با مسئولان محلی و دولتهای هر کشور آغاز میکنیم، با یافتن دانشآموزان، برآورد نیازهای زیرساختی مکانها و امکان ایجاد مدرسه مجازی در آن. همزمان کار تعلیم آموزگاران و تسهیلکنندگان را شروع میکنیم و درباره سامانه مدیریت آموزش و معیارهای تازه آموزشی آگاهیرسانی میکنیم. تا اینجای کار نتایج واقعا نویدبخش بوده و دانشآموزان استقبال خوبی از این طرح کردهاند. معلمان هم واقعا انگیزه آن را دارند که فعالانه در برنامههای رشد حرفهای شرکت کنند.»
مدرسه مجازی دبی؛ امید برای تحصیل کودکان آواره
طبق آمارهای اخیر کمیساریای عالی پناهجویان حدود ۸۴ میلیون آواره در سراسر جهان هست که بیش از ۲۶ میلیون تن از آنان پناهجویند و نیمی از اینها نیز زیر ۱۸ سال دارند. با توجه به جنگ اوکراین شمار پناهجویان احتمالا از ۳۰ میلیون تن گذشته است.
مشکلاتی نظیر دسترسی به اینترنت رایگان بهواسطه توافقهای انجامشده با دولتها و مؤسسات گوناگون برطرف شدهاند. در مدرسه مجازی، مواد درسی مطابق برنامه آموزشی هر کشور و نیاز هر دانشآموز ارائه میشود.
لسلی اسنوبال، مدیر آموزش مدرسه مجازی دبی میگوید: «این طرح دانش و مهارت پایهای لازم را برای آینده نزدیک به دانشآموزان میدهد و آنها را درون نظام آموزشی حفظ میکند. با این مهارتها شاگردان احساس میکنند که به جامعه بزرگتری تعلق دارند، و میفهمند که جامعه جهانی به آنها توجه دارد.»
پیش طرح این مدرسه دیجیتال دو سال پیش در کمپ پناهجویان سوری در اردن با ۶۰ دانشآموز اجرا شد. امروز بیش از ۷۵۰ تن در این اردوگاه شاگرد این مدرسهاند.
فاطمه الغبوی، مددکار آموزشی در کمپ پناهجویان سوری در اردن میگوید: «شخصا از این بابت خوشحالم که دائما به دنبال رشد کار و بررسی شیوههای آموزشی تازه و مفید برای برنامه درسی فعلیمان هستم. این برنامه به دانشآموزان کمک میکند مراحل تحصیلی را یکی پس از دیگری پشتسر بگذارند. همچنین مدرک تحصیلی این مدرسه مجازی در سطح جهانی معتبر است و مدارس و دانشگاهها آن را میپذیرند.»
برخورداری از امکان آموزش و تحصیل زندگی افراد را متحول میکند، و مدرسه مجازی دبی با توجه به میدان فراگیرش، به این کودکان و جامعه آنها برای پیشرفت در آینده امیدهای بسیاری میدهد.