به گزارش فاواپرس، جنجال دعوای کافه بازار و مایکت در توییتر بر سر بحث بهروزرسانیهای دروغین از بحثهای داغ این روزهای فضای مجازی است.
کافه بازار و مایکت دو اپ استور برجسته داخلی هستند که به تازگی یک دعوای توییتری را علیه یکدیگر آغاز کردهاند. ماجرا از جایی شروع شد که مایکت اپهای نصب شده از طریق بازار را با یک آپدیت غیر ضروری به نفع خودش تغییر میدهد تا کاربران به درگاه بانکی مایکت منتقل شوند. به عبارت دیگر ممکن است آپدیتهای نمایش داده شده توسط مایکت غیر ضروری و اتلاف ترافیک باشند.
ماجرای دعوای کافه بازار و مایکت بر سر آپدیتهای دروغین
ماجرا از آن جا شروع شد که چند روز پیش ویدیویی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا میشد مایکت برای اپلیکیشنهایی که کاربران آخرین نسخه آنها را از کافه بازار یا گوگلپلی دانلود کردهاند، بهروزرسانی منتشر میکند. حساب رسمی کافه بازار در توییتر پس از انتشار این ویدیو، این ادعا را تایید کرد و ضمن بیان این که ادله فنی و غیرفنی لازم در این زمینه وجود دارد اعلام کرد: «حق بازار برای اقدام قضایی در این رابطه محفوظ است.»
چند روز قبل کافه بازار در توییتر مایکت را متهم کرد که به کاربر در دسترس بودن آپدیت غیرواقعی را برای برخی اپلیکیشن های نصب شده از طریق کافه بازار نظیر فیلیمو نمایش میدهد. ادعا شده این آپدیت ها صرفا با هدف تغییر درگاه پرداخت درون برنامهای اپلیکیشن ها و بازیها به درگاه پرداخت خود مایکت و با انگیزه سودجویی است.
به عبارت دیگر ادعا شده مایکت اپها و بازیهای نصب شده از طریق کافه بازار را با نمایش اعلام آپدیت دروغین با نسخه اختصاصی خود جایگزین میکند تا سود تراکنشهای خرید به جیب این شرکت برود.
به این ترتیب در ظاهر به نظر میرسد احتمالاً صدها هزار کاربر آپدیتهای غیر ضروری را دریافت و نصب میکنند که اتلاف ترافیک اینترنت و احتمالاً نقض حقوق کاربران و توسعه دهندگان است.
در حالی که کافه بازار تهدید به اقدام قضایی علیه مایکت کرده ، مایکت در توجیه این اقدام خود بیانیه صادر کرده است.
مایکت به شکلی واضح و در صفحهی اطلاعات و جزییات برنامه، به کاربر توضیح میدهد که این بهروزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد.
مایکت با انتشار بیانیهای میگوید در بخش توضیحات این دست از برنامهها ذکر شده که این یک کمپین تبلیغاتی است و به کاربر تخفیف هم داده میشود. در طرف مقابل منتقدان می گویند اکثریت کاربران بدون خواندن توضیحات اقدام به آپدیت کردن اپلیکیشن ها و بازیها میکنند. همچنین به طور صریح هیچ اشاره ای نشده که این یک آپدیت غیر ضروری است.
با وجود توضیحات ارایه شده از سوی مایکت، بدیهی است کاربران دوست ندارند از بازیها و اپلیکیشنهایی استفاده کنند که توسط شخص دیگری غیر از توسعه دهنده آنها دستکاریشده است.
مایکت: کافه بازار انحصارطلب است / کافه بازار: مایکت به اعتماد کاربران آسیب میزند
مایکت مدعی شده است کافه بازار در کمپینی به این فروشگاه اندرویدی اتهامهایی وارد کرده که خلاف واقع است. مدیرعامل مایکت علت مطرح شدن این اتهامها را میل به «انحصارطلبی» کافه بازار دانسته.
از سویی دیگر کافه بازار با رد این مساله معتقد است مایکت با استفاده نادرست از لطف بهروزرسانی، کمپینی راهاندازی کرده که باعث میشود کاربران برای دانلود اپلیکیشنها، حجم خود را هدر دهند، بدون اینکه بهروزرسانیای انجام شود. به باور مدیر محصول کافه بازار، این اقدام مایکت اعتماد کاربران به دیگر فروشگاههای اندرویدی را نیز خدشهدار میکند.
مدیرعامل مایکت: کافه بازار با انحصارطلبی، کاربر و توسعهدهنده را ناراضی میکند
در همین زمینه، وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، در گفتوگو با ماهنامه پیوست گفت: چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد و بعضی از یوتیوبرها و اینفلوئنسرها به ما گفتند کافه بازار سعی میکند موجی علیه شما راه بیندازد و مایکت را علیه گوگلپلی قرار دهد و به افزایش تعرفه اینترنت و طرح صیانت ربط دهد که هیچ پایه و اساسی نداشت. در این کلیپ ادعا شده بود کاربر وقتی اپلیکیشنی از گوگلپلی دانلود میکند، مایکت پیشنهاد میدهد آن را بهروزرسانی کند. کافه بازار بعد از آن توییتی رسمی و دقیقتر کرد که البته همه ماجرا را نگفت.
او توضیح داد: حقیقت این است که ما در کمپین خود به کاربر پیشنهاد میدهیم برخی اپلیکیشنهای خاص را بهروزرسانی کند و تخفیف خرید بگیرد. این یک پیشنهاد برای کاربر است و با آگاهی کامل او انجام میشود و کاری در پسزمینه انجام نمیشود. این تخفیف خرید برای کاربر از سهم درآمدی مایکت داده میشود و در نتیجه توسعهدهنده هم از این اتفاق راضی است.
رحیمیان به انتقاد از کافه بازار نیز پرداخت و گفت: بحث انحصار همیشه بوده و هنوز هم هست. کافه بازار، هم آپشنهای کاربر را کم میکند و هم توسعهدهنده از اینکه درآمدش کم میشود ناراحت است. کمپین ما همزمان کاربر و توسعهدهنده را خوشحال میکند و فقط یک موجود انحصارطلب ناراحت است.
او ادامه داد: در تماسهایی که با بعضی افراد گرفته شده از آنها خواستهاند با عنوان مسئولیت اجتماعی مایکت را تخریب کنند. چند نفر از استریمرها هم این مساله را توییت کردند و برخی نیز ترجیح دادند سکوت کنند.
مدیرعامل این فروشگاه اندرویدی در انتها گفت: طبیعتاً با کافه بازار رقابت میکنیم و بدیهی است که میخواهیم سهم بیشتری از بازار به دست آوریم. کافه بازار سالهاست با انحصارطلبی سعی کرده هم کاربر و هم توسعهدهنده را از آپشنها محروم کند و حالا که احساس میکند مایکت در حال پیشرفت سریعتری است به هر روشی متوسل میشود؛ بعضی از روشها پشت پرده است و بعضی جلوی پرده. برخی را فقط خودشان میدانند که چهکار کردهاند و برخی را به صورت علنی گفتهاند. خوب است که در حال حاضر از اکانتهای رسمی خودشان صحبت میکنند و پشت افراد دیگری پنهان نشدهاند.
مدیرمحصول کافه بازار: مایکت بدون بهروزرسانی حجم کاربر را هدر داده
محمد تکلو، مدیر محصول کافه بازار، در این راستا، استفاده از لفظ بهروزرسانی از سوی مایکت را اشتباه توصیف کرد و این کار را به ضرر اکوسیستم خواند.
وی نیز در گفتوگو با ماهنامه پیوست گفت: طی چند روز اخیر بازخوردهای زیادی از کاربران و توسعهدهندگان دریافت کردیم که چرا بهروزرسانیهایی از سوی مایکت ارائه میشود که کافه بازار آنها را ندارد.
او ادامه داد: در بررسیهایمان متوجه شدیم در صورت بهروزرسانی اپلکیشنهای با پرداخت درونبرنامهای از کافه بازار و گوگلپلی، مایکت روی همان ورژنکد اعلام بهروزرسانی میکند. سپس دیدیم که مایکت تکذیب کرد و گویا در همان لحظات اولیه این قابلیت را غیرفعال کرد تا کاربران نتوانند این مساله را بررسی کنند اما مستندات خوبی از این ماجرا فراهم کرده بودیم.
تکلو اضافه کرد: اول مایکت تکذیب کرد و چند ساعت بعد مدعی شد که این یک کمپین بوده که در آن به کاربر تخفیف میدادند. سوال کاربران و توسعهدهندگان اینجاست که اگر کمپین بوده پس چرا تکذیب کردید؟ چطور کمپینی برگزار میشود که به ضرر کاربر تمام میشود؟ مساله وجود رقابت در یک بازار این است که رقبا علاوه بر اینکه تلاش میکنند بهترین محصول خود را ارائه دهند، حواسشان است که رقیبِ دیگر دست از پا خطا نکند.
او در مورد اینکه این کار مایکت بهروزرسانی نیست توضیح داد: وظیفه پلتفرم فروشگاه اپلیکیشن مشخص است و در کنار جلب رضایت کاربر باید نیازهای او را نیز برطرف کند. نصب و بهروزرسانی اپلیکیشن هم مشمول این نیازها میشود. بهروزرسانی هم تعریف مشخصی دارد. توسعهدهنده ورژنکد بالاتری را به عنوان بهروزرسانی روی فروشگاههای مختلف قرار میدهد و علتش هم رفع باگ، اضافه کردن قابلیت جدید و تغییرات مختلف است. ولی وقتی اپلیکیشنی دانلود میشود و ورژنکد عیناً ورژنکد قبلی است، مفهوم بهروزرسانی زیر سوال میرود.
محمد تکلو اضافه کرد: یکسری کارها اعتماد کاربر را به همه پلتفرمهایی که در این اکوسیستم حضور دارند از بین میبرد و سود پلتفرمها هم در رضایت کاربر است. اگر رقابت بین پلتفرمها به ضرر کاربر باشد از اعتماد کاربر هزینه میشود و این ضرر گریبانگیر همه پلتفرمها خواهد شد. چنین رفتارهایی هم پشت پرده نمیماند و جایی باید در ازای اعتمادی که هزینه کردهایم پاسخگو باشیم.
مدیرمحصول کافه بازار به انتقاد از کمپین مایکت نیز پرداخت و اظهار داشت: این کمپین مارکتینگی که مطرح میشود به ضرر کاربر تمام میشود. از لفظ بهروزرسانی استفاده میشود ولی بهروزرسانیای به کاربر ارائه نمیشود ولو اینکه ۱۵ درصد تخفیف داده شود. البته این ۱۵ درصد هم جای سوال دارد. مثل این است که یک هزار تومانی از روی میز مشتری برداشته شود و بگوییم در ازایش غذای خوشمزهای به تو میدهیم. این هزار تومانی حجم و اعتماد کاربر است.
او در انتها در پاسخ این سوال که کافه بازار هم کاری مشابه مایکت انجام میدهد یا خیر توضیح داد: در مایکت بهروزرسانی روی همان ورژنکد انجام میشود اما در کافه بازار اینطور نیست. حالا اینکه چطور ما ورژنکدی بالاتری از برنامه را داریم که گوگلپلی ندارد قابل توضیح است. خیلی از اپلیکیشنها از قابلیت Stage Roll out یا بهروزرسانی منطقهای استفاده میکنند و به تدریج به تعداد مشخصی از کاربران بهروزرسانی ارائه میکنند.
تکلو در پایان گفت: ما برای اینکه بتوانیم برای گوشیهای مختلف با برندهای مختلف بهروزرسانی ارائه کنیم، مجبوریم از طیف گستردهای از دستگاهها برای دریافت کردن بهروزرسانی استفاده کنیم و این گستردگی باعث میشود برخی از این دستگاهها در Stage Roll out آن بهروزرسانی قرار بگیرند تا بفهمیم اگر بهروزرسانی مشکل ندارد، برای دیگر کاربران هم ارائه دهیم.
این بهروزرسانی باز هم از گوگلپلی دریافت میشود. این بهروزرسانیها متعلق به همان توسعهدهنده است و اصالت این بهروزرسانی از طریق signature برنامه مشخص میشود و در صورتی که تغییری در برنامه توسط فردی غیر از توسعهدهنده ایجاد شود، signature برنامه تغییر میکند و اصلاً برنامه بهروز نمیشود.
فکر میکنم که خود کافه بازار یک توضیح به کاربران بدهکار هست؛ در مورد آپدیتهایی که برای اپلیکیشنهای رسمی گوگل ارایه میکند، در حالی که در گوگلپلی هیچ آپدیتی ارایه نشده …