همانطور که میدانید در سالهای اخیر ایموجی (Emoji) یا همان صورتکها بخش بزرگی از ارتباطات متنی مردم را تشکیل میدهند. به تازگی محبوبترین و پرکاربردترین ایموجی در کشورهای مختلف جهان مشخص شده است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
برخی میگویند ایموجی یک زبان جهانی جدید است؛ یک «پاپ اسپرانتو» در سراسر جهان. اما کشورها و فرهنگهای مختلف ایموجیهای دلخواه خود را دارند که اغلب معانی متفاوتی دارند.
به تازگی موسسه Crossword Solver، حدود ۹ میلیون توییت با برچسب جغرافیایی را تجزیه و تحلیل کرده است تا ایموجی مورد علاقه هر کشور را پیدا کند. آنها نقشههایی از نتایج خود تهیه کردهاند که به فهم بهتر این مساله کمک میکند.
پرکاربردترین ایموجی در جهان
بیش از ۳۰۰۰ ایموجی در سراسر جهان در حال استفاده است، اما برخی از آنها بسیار بیشتر از بقیه استفاده میشوند. تیم تحقیقاتی، ۹ میلیون توییت دارای برچسب جغرافیایی را تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند هر کشور از کدام ایموجی بیشتر استفاده میکند.
چهره با اشک شوق ? پرکاربردترین ایموجی در ۷۵ کشور است. براساس کنسرسیوم یونیکد، این اولین ایموجی بود که به عنوان کلمه سال آکسفورد انتخاب شد و بیش از ۵ درصد از کل ایموجیهای ارسال شده در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.
با توجه به اینکه ایموجیها به کاربران اجازه میدهند احساسات و عواطف خود را به پیامهای متنی اضافه کنند، کاربرد بسیاری در میان مردم پیدا کردهاند. هماکنون بیش از دو دهه از حضور این صورتکهای دوستداشتنی میگذرد، اما در اوایل دههی ۲۰۱۰ میلادی بود که ایموجیها با حضور در سیستم عاملهای اندروید و iOS رواج یافتند.
به تازگی آمارگیری در مورد محبوبترین و پرکاربردترین ایموجی در سرتاسر جهان انجام شده است و صورتک «اشک شوق» یا همان Tears of Joy که همگی با آن آشنایی دارید به عنوان محبوبترین ایموجی شناخته شده است.
در شبکه اجتماعی توییتر این Emoji در ۷۵ کشور مختلف با اختلاف بسیار به لقب پرکاربردترین صورتک دست یافته است. ایموجی اشک شوق در میان کاربران توییتر ۱۹ درصد بیشتر از جایگاه دوم که ایموجی قلب قرار دارد، استفاده میشود.
البته در کشورهایی که ایموجیهای اشک شوق و قلب در جایگاه نخست حضور ندارند، نیز پرچم آن کشور به عنوان محبوبترین شکلک مورد استفاده است.
در هر صورت هرچه ارتباطات دیجیتال افزایش یابند و ایموجیها و صورتکها نیز کاربرد بیشتری در ارتباطات متنی ما خواهند یافت.
همانطور که میدانید به تازگی شبکههای اجتماعی بزرگ مانند تلگرام و واتساپ برخی ایموجیها را به عنوان «واکنش به پیام» (Reactions) به پلتفرم خود اضافه کردهاند و از این رو حضور این صورتکها در دیگر پلتفرمها نیز افزایش یافته است.
پرکاربردترین ایموجی در آمریکای شمالی
پرکاربردترین ایموجی در این قاره چهره با اشک شوق است ? که در صدر ده کشور منطقه از جمله ایالات متحده قرار دارد. اما پنج کشور در آمریکای شمالی با ایموجی خنده که روی زمین غلت میزند، شوخ طبعی خود را با شدت بیشتری بیان میکنند ?. ساکنان کاراییت و به ویژه آنتیگوا و باربودا طرفدار اشک غم است?.
محبوبترین ایموجی در ایالات متحده
رایجترین ایموجی ایالات متحده، ده سال است که شمارهی ۱ در جهان بوده است: چهرهای با اشک شوق ?. اما به تازگی ایالات متحده یک ورودی جدید به عنوان شمارهی ۲ نیز دارد ?.
معمولا، کاربران توییتر شکلک مربع سبز رنگ را به عنوان یک نقطه یا پرچم زیبا برای آگاهی از محیط زیست به اشتراک استفاده میکنند.
پرکاربردترین ایموجی در کانادا
کانادا کشوری پر از خنده و عشق است؛ یا حداقل این چیزی است که ما از پرکاربردترین ایموجیهای آن درمییابیم. صورت پر از اشک شوق ?، ایموجی قلب قرمز ❤️ و ایموجی خنده که روی زمین غلت میزند ? سه ایموجی پرکاربرد هستند.
همچنین پرچم کانادا در رتبه ششم قرار دارد که غرور میهنپرستانه این کشور را به نمایش میگذارد.
پرکاربردترین ایموجی در آمریکای جنوبی
به معنای واقعی کلمه نیمی از کشورهای آمریکای جنوبی بیش از هر ایموجی دیگری از قلب قرمز ❤️ استفاده میکنند. غلت زدن روی زمین با خنده ? تنها ایموجی دیگری است که در چندین کشور آمریکای جنوبی برتر است.
ونزوئلا یکی از تنها سه کشور در سراسر جهان است که دستهای روی هم ? را به عنوان پرکاربردترین ایموجی دارد. این ایموجی اغلب در کنار هشتگ #PrayForVenezuela به دلیل بحرانهای سیاسی و اقتصادی جاری استفاده میشود.
پرکاربردترین ایموجی در اروپا
قلب قرمز ❤️ رایجترین ایموجی در ۱۸ کشور اروپایی است. یکی از تحلیلگران داده کشف کرده است که ❤️ همچنین محبوبترین ایموجی همراه با هشتگ #ramadan به مناسبت ماه رمضان در توییتهای انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و ترکی است.
محبوبترین ایموجی جهان، چهرهای پر از اشک شوق ?، در ۱۴ کشور اروپایی پیشتاز است. هر کشور نیز با پرچم ملی خود ابراز احساسات میکند؛ به جز لهستان که از پرچم اوکراین برای نشان دادن همبستگی استفاده میکند (دادههای این مطالعه در هفتههای آخر فوریه ۲۰۲۲ هنگام حمله روسیه به اوکراین بازیابی شد).
پرکاربردترین ایموجی در انگلستان
دو ایموجی برتر انگلستان به ترتیب معکوس با دو ایموجی برتر جهانی مطابقت دارند. اما قلب آبی که در جایگاه پنجم قرار دارد ? بیشتر بریتانیا محور است و به عنوان نمادی از حمایت از خدمات بهداشت ملی در طول همهگیری کووید-۱۹ مطرح شد.
پرچم اوکراین در جایگاه هشتم نشان میدهد که استفاده از شکلکها تا چه حد میتواند موضعی باشد؛ این دادهها در فوریه ۲۰۲۲، زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، بازیابی شد.
محبوبترین ایموجی در آفریقا
آفریقا به صورت قاطع طرفداری از ایموجی اشک شوق میکند ?که در ۳۷ کشور آفریقایی بیشترین استفاده را دارد. قلب قرمز❤️ تنها در سه کشور برتر است، اما دومین ایموجی رایج آفریقا است.
ده دیگر باقیمانده با دادههای موجود، هر کدام بیش از هر ایموجی دیگری پرچم ملی مربوط به خود را توییت میکنند. وزیر حمل و نقل آفریقای جنوبی پس از اینکه یک شناگر آفریقای جنوبی طلای المپیک را گرفت، پس از توئیت پرچم گامبیا به جای پرچم خود، به طور گسترده مورد تمسخر قرار گرفت.
پرکاربردترین ایموجی در خاورمیانه و آسیای مرکزی
پرکاربردترین ایموجی در آسیا و اقیانوسیه
قلب قرمز ❤️ بیش از هر ایموجی دیگری در هفت کشور این منطقه استفاده میشود. ۱۲ کشور نیز پرچمهای ملی مربوط به خود را به عنوان رایجترین پرچمهای خود استفاده میکنند. لائوس از ایموجی خندان با قلب حمایت میکند ? که نشاندهندهی عشق، محبت یا احساس شادی گرم است.
فرهنگ ایموجی در ژاپن متولد شد و شکلکهایی برای کوه فوجی، سوشی و ساکه در میان دیگر نمادهای ژاپنی وجود دارد. با این حال، ژاپنیها بیش از هر شکلک دیگری از درخشش ✨ ایموجی استفاده میکنند.
پرکاربردترین ایموجی در استرالیا
استرالیا به جمع ۷۴ کشور دیگر ملحق شده است که عاشق استفاده از ایموجی با اشک شوق ? هستند و ایموجی ❤️ نیز در رتبهی دوم قرار دارد.
مربعهای رنگی با مضمون وردل نیز به عنوان سومین، چهارمین و هشتمین ایموجیهای پر استفاده ظاهر میشوند.
نظر شما در مورد محبوبترین ایموجی مورد استفاده در توییتر چیست؟ شما کدامیک از صورتکها را در مکالمات متنی خود بیشتر استفاده میکنید؟