به گزارش وال استریت ژورنال و بلومبرگ، مقامات دولت چین به خاطر نگرانیهای ناشی از جهتدهی به نظرات مردم در این کشور دستور انحلال شاخههای رسانهای شرکت علیبابا را دادهاند. ورود این شرکت به دنیای رسانه با خرید نشریه South China Morning Post آغاز شد و از همان زمان مقامات دولت چین این شرکت را تحت فشار قرار دادند. این نشریه یک روزنامه انگلیسی زبان است که ۱۱۸ سال پیش در هنگ کنگ تاسیس شد. علیبابا حالا بر نهادهای رسانهای گوناگونی از جمله وبسایت خبری 36Kr و Shanghai Media Group هم کنترل دارد.
منتقدان میزان سهم علیبابا در South China Morning Post را که یکی از روزنامههای مهم آسیاست، زیر سوال بردهاند. البته «جک ما» برای رفع نگرانیها تعهد داده بود که استقلال نظری این نشریه را حفظ میکند. علیبابا در سایر همکاریهای رسانهای خود بر جنبه همکاری دیجیتالی با نشریهها تمرکز دارد. برای مثال، این شرکت به Shanghai Media Group قول داد تا با فراهمسازی بسترهای ابری به توسعه پلتفرم دادههای مالی آنها کمک کند.
علیبابا همچنین در حرکت رسانههای جدید نقش موثری داشته و برای نمونه سهم بزرگی در پلتفرم Weibo دارد که عملا جانشین توییتر در چین به حساب میآید. این شرکت در پلتفرم اشتراکگذاری ویدیویی Bilibili هم که بیشتر کاربران آن جوانان هستند سهم بزرگی در اختیار دارد.
با این حال، از زمانی که Weibo در ماه ژوئن پارسال پستهای مربوط به روابط غیراخلاقی یکی از مدیران علیبابا را حذف کرد، نگرانیهایی مطرح شد. چندی بعد، مهمترین رگولاتور اینترنت چین این پلتفرم را برای مداخله در ارتباطات آنلاین توبیخ کرد.
دولت چین چند وقتی است که اقداماتی را در زمینه تمرکززدایی قدرت در اقتصاد اینترنتی این کشور آغاز کرده است. مسئولان مقابله با آنتیتراست چین دسامبر ۲۰۲۰ جریمهای را برای علیبابا و «تنسنت» در نظر گرفتند چون معتقد بودند که این شرکتها اطلاعات کافی را در خصوص خرید سایر کمپانیها منتشر نکردهاند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم کدام شاخههای رسانهای علیبابا از این مهلکه جان سالم به در میبرند.