وزیر ارتباطات:

سرعت اینترنت ایران به‌زودی به یک گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران از آخرین اقدامات در زمینه افزایش سرعت اینترنت گفت و وعده داد سرعت اینترنت به‌زودی به یک گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

در ماه‌های اخیر شکایات زیادی درباره افت سرعت اینترنت و قطعی‌های مکرر شنیده می‌شود. اپراتورهای سرویس‌دهنده اینترنت، تقصیر را به گردن تعرفه‌های پایین و هزینه‌های روزافزون انداختند. به همین خاطر اخیرا به یکباره شاهد افزایش بیش از 2 برابری قیمت اینترنت در ایران بودیم؛ افزایش قیمتی که وزیر ارتباطات پیش‌شرط آن را توسعه شبکه و بهبود کیفیت اینترنت عنوان کرد.

بسته حمایتی اینترنت

با این‌وجود عیسی زارع‌پور قول داده به‌زودی دولت یک بسته حمایتی اینترنت به‌صرفه برای اقشار ضعیف جامعه عرضه خواهد کرد. با این حال آیا بهتر نبود ابتدا چنین بسته و برنامه‌ای آماده می‌شد و سپس مجوز افزایش قیمت اپراتورها صادر می‌شد؟ اصلاً آیا چنین بسته‌ای جوابگوی نیازهای کاربران خواهد بود و چند درصد از جامعه کاربران اینترنت ایران مشمول آن خواهند بود؟ فعلاً‌ پاسخی برای این پرسش‌ها نداریم.

سرعت اینترنت ایران تا یک گیگابیت بر ثانیه

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به تست سرعتی که روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم روز جهانی ارتباطات در بوشهر انجام شده ابراز امیدواری کرد به‌زودی سرعت اینترنت در ایران به یک گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. این تست در بوشهر روی بستر فیبر نوری اجرا شد و سرعت دانلود و آپلود در آن به ترتیب به ۷۶۰ و ۹۶۰ مگابیت بر ثانیه رسید. البته هنوز نمی‌دانیم این تست سرعت با سرورهای داخلی انجام شده و یا خارجی. در هر صورت عدد یک گیگابیت بر ثانیه به گفته زارع پور، ۹۰ برابر سریع‌تر از سرعت اینترنت فعلی کاربران ایرانی است.

فاواپرس / سرعت اینترنت ایران به‌زودی به یک گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید

آیا مشکل اینترنت ایران، سرعت پایین است؟

راستش را بخواهید ما فکر می‌کنیم مشکل اینترنت ایران، کیفیت و نه سرعت آن است. در حال حاضر فیلترینگ داخلی و تحریم‌های خارجی، امکان استفاده از بسیاری سرویس‌های مهم دنیا را از کاربران ایرانی گرفته است. همچنین همین اینترنت نه‌چندان پرسرعت، اخیراً مدام دچار قطعی و کندی می‌شود. اوضاع تاجایی پیش رفته که کاربران ایرانی دیگر به قطعی‌های مکرر عادت کرده‌اند؛ چه دلیل آن برخورد لنگر کشتی به فیبر نوری دریا باشد و چه مسائل اقتصادی، فنی یا امنیتی.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.