دبیر کمیسیون طرح صیانت:

طرح از دستور کار مجلس خارج نشده است

به رغم تعطیلی چندماهه کمیسیون بررسی طرح صیانت و سکوت نمایندگان درباره این طرح و سرانجام آن، دبیر کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت می‌گوید این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و تنها در انتظار نظر شورای عالی فضای مجازی است.

به گزارش فاواپرس به نقل از پیوست، سال گذشته پس از آنکه نمایندگان در یک رأی‌گیری غیررسمی، تمایل خود برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی را نشان دادند، خبر رسید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست کرده است شورای عالی فضای مجازی نظر خود را درباره طرح صیانت اعلام کند.

پس از این جریانات بود که تشکیل کمیسیون ویژه طرح صیانت و بررسی این طرح متوقف شد، اما اکنون مهرداد ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت می‌گوید این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و پس از اعلام نظر شورای عالی فضای مجازی درباره ۶ بند آن، برای ادامه بررسی به مجلس بازخواهد گشت.

ویس‌کرمی همچنین با انتقاد جو «روانی» و «سیاسی» علیه این طرح گفت: اگر طرح برای مردم به‌درستی توضیح داده می‌شد متوجه می‌شدند آن طرح وحشتناکی که می‌گویند نیست.

در مورد ۶ ماده نظرخواهی شده

دبیر کمیسیون طرح صیانت گفت: بعد از رأی استمزاجی در خصوص بازگشت طرح به صحن علنی، تصمیم جدیدی در این باره گرفته نشده است. آن‌طور که متوجه شدیم تشخیص آقای قالیباف این است که برخی از مواد طرح که ۶ ماده را شامل می‌شود، به شورای عالی فضای مجازی مرتبط است که به این شورا ارجاع داده شده، اما طرح از دستور کار مجلس خارج نشده است و باید ببینیم هیات‌رئیسه چه تصمیمی خواهد گرفت.

ویس‌کرمی در مورد بازگشت طرح به صحن علنی گفت: برای بازگشت طرح به صحن علنی مجلس، ۱۸۵ نماینده نامه‌ای را امضا کردند که در جلسه غیرعلنی ۱۲۰ نماینده به بازگشت طرح به صحن، رأی استمزاجی دادند. البته نیازی به این تعداد امضا نیست و اگر ۱۵ نماینده تقاضا کنند باید بازگشت طرح به صحن بررسی شود که این مساله چالش‌های فراوانی دارد. چون طرحی که باید در مورد بازگشت آن به صحن رأی‌گیری شود، نسخه ۲۶ تیر است که خود ما به آن ایراداتی مطرح کرده‌ایم. کمیسیون به دلیل اشکالات فراوانی که نسخه ۲۶ تیر داشت آن را به رأی نگذاشت.

این نماینده مجلس همچنین گفت: بهترین و راحت‌ترین و درست‌ترین روش این است که بررسی طرح در کمیسیون ادامه پیدا کند و با شنیدن نظرات شورای عالی فضای مجازی، دولت و… کار به سرانجام برسد. اما به هر صورت نمی‌توانیم در فضای مجازی بی‌قانون باشیم. امیدواریم شورای عالی فضای مجازی کارش را به درستی انجام دهد، کمااینکه قبلاً نیز همکاری کرده‌اند و مجلس هم طبق آیین‌نامه رفتار کند. تمام حرف ما این است که به جای جنجال و هیاهو در چارچوب صحبت کنیم. این روش به نفع همه است.

برخورد سیاسی، کار را به اینجا کشاند

نماینده خرم‌آباد از برخوردهای سیاسی با طرح نیز انتقاد کرد و گفت: به باور من به خاطر اینکه این مساله سیاسی شد و برخورد غیرکارشناسی با طرح، کار به اینجا کشید. در مورد خیلی از طرح‌های دیگری که در مجلس در حال تصویب است حساسیت وجود دارد اما این طرح از ابتدا سیاسی شد و کار تخریبی درباره آن صورت گرفت.

ویس‌کرمی افزود: جو روانی در مورد طرح بیشتر از فضای کارشناسی است. مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت قوانین می‌گویند طرح با قانون اساسی همخوانی ندارد، مگر شفافیت قوا که در حال تصویب است، کاملاً همخوانی دارد؟ در نهایت به شورای نگهبان و مجمع نظرشان را می‌دهند و در این تبادل‌ها مشکلات رفع می‌شود. طرح‌هایی بوده که به آنها ۱۵۰ ایراد گرفته شده است.

او ادامه داد: نگرانی‌های جامعه در مورد نسخه ۲۶ تیر، نگرانی‌های ما نیز بود. کمیسیون چون نتوانست سر این نسخه به نتیجه برسد، طبق اختیارات خود آن را تغییر داد و به نسخه ۲۲ ماده‌ای آخر رسید. حال برخی می‌گویند کمیسیون باید نسخه ۲۶ تیر را به رأی می‌گذاشت و بعد در مورد جزئیات آن تصمیم می‌گرفت. پاسخ کمیسیون این است که کلیات نسخه ۲۶ تیر رأی نمی‌آورد پس بنا بر اختیارات آن را به کمیته ارجاع دادیم، کمیته موادی از آن را تغییر داد و نسخه جدید را تصویب کردیم که همه اینها در حدود اختیارات کمیسیون بود، اما معاونت قوانین مجلس ایرادهای آیین‌نامه‌ای گرفت.

او همچنین با انتقاد از ریاست مجلس گفت: یکی از انتقادات وارده به ریاست مجلس این است که در رأی استمزاجی جلسه غیرعلنی ۲۲ فروردین اگر بازگشت به صحن به رأی گذاشته می‌شد، رأی منفی به ضرر آنها می‌شد ولی طوری رأی‌گیری شد که به نفع‌شان شد. در آن جلسه باید از ۲۴۱ رأی حداقل ۱۲۱ رأی داده می‌شد تا به اکثریت برسند اما این اتفاق نیفتاد و متوجه شدند که خیلی هم قوی نیستند.

طرح درست به مردم توضیح داده نشده

این عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در مورد ضعف در تبیین نظر خود توضیح داد: اگر طرح برای خیلی از نمایندگان و مردم، دقیق و درست توضیح داده شود، متوجه می‌شوند آن‌طور که گفته می‌شود طرح وحشتناکی نیست که به دنبال فیلترینگ باشد. من خودم از توییتر استفاده می‌کنم پس فیلترشکن دارم و در تلگرام هم کانال اطلاع‌رسانی دارم. کسی به آن چیزی که ما تصویب کردیم نمی‌تواند ایرادی بگیرد و اگر هم بگیرد جزئی است. واقعاً با صرف ساعت‌ها وقت کار تمیز و خوبی در مورد طرح انجام شده است.

ویس‌کرمی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در مورد طرح دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌اند، گرچه به صورت علنی نمی‌گفتند اما نظر همه در نسخه‌ای که تصویب شد اعمال شده است؛ با این حال متاسفانه فضای سیاسی و مغرضانه‌ای که در آن شرایط حاکم شد نگذاشت طرح شنیده شود و ذهن جامعه خراب شد. امیدوارم در فضایی کارشناسی و شفاف، آنچه درست است کارشناسی شود زیرا قانون‌گذاری در مورد فضای مجازی از وظایف آن است. اگر این کار را نکند در پیشگاه قانون مقصر خواهیم بود.

منع استفاده از فیلترشکن قابل اصلاح است

او در مورد منعی که در خصوص انتشار عمده فیلترشکن در طرح صیانت قرار داده شده نیز اظهار کرد: استفاده از فیلترشکن و تولید آن تفاوت دارد. ماده‌ای که در طرح در این رابطه آمده به تولید و انتشار عمده اشاره دارد که البته قابل اصلاح است.

این عضو کمیسیون مشترک از صداوسیما و رسانه‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: صداوسیما نیز در این زمینه کوتاهی کرد و به ما فرصت نداد تا طرح را به مردم توضیح دهیم که این مساله نیز جای گله‌مندی و تاسف دارد. خیلی از رسانه‌ها نیز برخورد یک‌طرفه کردند و به جای اینکه حرف‌ها را بشنوند تخریب کردند. این روش، روش خوبی نیست و به ضرر جامعه است. هرچه عقلانیت و اندیشه تضارب آرا را در جامعه تقویت کنیم به ضرر همه است.

مرداد سال گذشته مجلس تصمیم گرفت طرح صیانت که اکنون «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای نام‌گذاری» شده، بنا بر اصل ۸۵ قانون اساسی به جای بررسی در صحن علنی در کمیسیون ویژه‌ای بررسی شود. اما پس از تصویب کلیات آن، معاونت قوانین مجلس به روند تصمیم آن ایرادهایی آیین‌نامه‌ای وارد کرد که هیات‌رئیسه پارلمان نیز این ایرادها را پذیرفت.

سپس در جلسه‌ای غیرعلنی، نمایندگان تصمیم گرفتند تصمیم‌گیری در مورد طرح بار دیگر بر عهده صحن علنی گذاشته شود. حال باید منتظر جلسه شورای عالی فضای مجازی ماند تا پس از آن، طرح صیانت به مجلس بازگردد و نمایندگان مردم تکلیف آینده این طرح جنجالی را مشخص کنند.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.