اسنپ گزارشی از عملکرد تمام زیرمجموعههای خود طی سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده است که حاوی اطلاعات جالبی درباره بزرگترین سوپراپ خاورمیانه است. براساس این گزارش، این مجموعه بیش از ۵هزار و ۷۵۵ کارمند دارد که بخش اعظم آنها در دو سرویس درخواست خودرو و اسنپفود فعال هستند. ۵۲ میلیون کاربر نیز از این سوپراپ استفاده میکنند.
طبق آمارها، از هر ۱۰۰۰ ایرانی، ۲۲ نفر آنها طی سال ۱۴۰۰ در اسنپ مشغول به فعالیت بودهاند که نشان از وضعیت اقتصادی کشور و تلاش مردم برای جبران هزینهها با شغل دوم یا سوم دارد. سرویسهای گروه بزرگ اسنپ طی یک سال گذشته رشدهای قابل توجهی را تجربه کردهاند که از جمله آنها میتوان به رشد ۴هزار و ۸۰۰درصدی اسنپ پی اشاره کرد. گروه اسنپ به گفته «ایاد الکسار» و «محمود فوز» ، بنیانگذاران این شرکت، در حال حاضر ۴ برابر بزرگتر از ابتدای پاندمی کرونا است.
اسنپ در تلاش است تا در قالب مسئولیت اجتماعی، عملکرد خود را به صورت شفاف گزارش کند. از همین رو گزارشی با عنوان «مسیر همراهی» منتشر ساخته که وضعیت عملکرد سرویسهای مختلف گروه اسنپ را بازگو میکند.
گروه اسنپ به عنوان یکی از بزرگترین سوپراپهای خاورمیانه، در حال حاضر بیش از ۲۲ سرویس برای حمل و نقل، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی، مشاوره پزشکی، رزرو سفر و … در اختیار کاربرانش قرار میدهد. سه سرویس «سرویس اعتباری»، «گیشه» و «داروخانه» در سال ۱۴۰۰ متولد شدند.
پرکاربردترین سرویسهای سوپر اپ اسنپ، درخواست خودرو و سفارش غذا است. اما بیشترین میزان رشد در سوپر اسنپ را سرویس اعتباری تازه معرفی شده داشته است که نزدیک به ۴هزار و ۸۰۰ درصد رشد کرده است. در خواست وانت و بلیت خارجی نیز در رتبههای بعدی از حیث میزان رشد قرار گرفتهاند.
براساس گزارش اسنپ، در سال ۱۳۹۹ تنها ۱۸درصد کاربران از ۲ یا چند سرویس این سوپراپ استفاده میکردند اما این نرخ در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ برابر شده و به ۳۳درصد رسیده است.
صرف ۲۵هزار سال جهت سفر با ناوگان اسنپ
تعداد کل کاربران اپلیکیشن اسنپ به بیش از ۵۲ میلیون رسیده است است که حدود ۲۰ درصد آنها را اعضای جدید در سال ۱۴۰۰ تشکیل میدهند.
۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون بار اپلیکیشن اندرویدی اسنپ در سال ۱۴۰۰ باز شده است که سهمی ۸۶درصدی از کل مراجعین به آن را شامل میشود.
اسنپخودرو را میتوان شناختهشدهترین سرویس گروه اسنپ دانست که خدمات حمل و نقل درون شهری را بیش از ۷ سال است که به کاربران خود ارائه میکند.
به گفته اسنپ، کاربران این شرکت بیش از ۷ میلیارد کیلومتر با اسنپ سفر کرده که معادل طی کردن هزار و ۲۲۸ بار مرزهای خاکی ایران است. همچنین کاربران در مجموع چیزی حدود ۲۱۸ میلیون ساعت را در اسنپ گذراندهاند؛ چیزی معادل ۲۴هزار و ۸۸۵ سال!
براساس آمارها، متوسط مسافت هر سفر ۹ کیلومتر بوده و درخواست قبول هر سفر به طور متوسط ۴۲ ثانیه زمان لازم است. متوسط زمان هر سفر در اسنپ طی سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۱۶ دقیقه گزارش شده است.
گفتنی است رکورد سفرهای اسنپ در یک روز متعلق به ۲۲ اسفند و روزهای پایانی سال است که بیش از ۳ میلیون و ۲۷۶هزار سفر با اسنپ ثبت شده است.
جالب است بدانید پرسفرترین کاربر اسنپ، ۲هزار و ۸۲۲سفر داشته است که برای این سفرها بیش از ۱۳۰ میلیون تومان پرداخت کرده است. همچنین کاربری با گذراندن مجموعا ۲هزار و ۵۷۷ ساعت در اسنپ، رکوردی خاص به ثبت رسانده است.
طبق آمارهای اسنپ، به طور میانگین تنها حدود ۳۲درصد سفرها با ثبت امتیاز از سوی کاربر مواجه میشوند که میانگین امتیاز سفرها عدد قابل توجه ۴.۷ از ۵ است.
نمودار تجمیعی سفرهای اسنپ در ۵ سال گذشته حکایت از رشد ۲۳ درصدی سفرها در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در مقایسه با شش ماهه اول این سال دارد. در مجموع نیز بیش از ۸۲۰ میلیون سفر با اسنپ طی سال گذشته به ثبت رسیده است.
براساس دیگر آمارهای اعلام شده از سوی این شرکت، ثبتنام کاربران راننده طی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه قبل، ۸۸درصد افزایش یافته است؛ موضوعی که شیوع کرونا و بهبود وضعیت در ثبت این آمار قطعا بی تاثیر نیست. ۷۰درصد ثبتنامها در محل توسط بازاریاب بوده و ۳۰ درصد نیز ثبتنام کاملا دیجیتالی بوده است.
به گفته اسنپ ۵۰ درصد از کل رانندگان این ناوگان در سال ۱۴۰۰ فعال بودهاند، یعنی حدود یک میلیون و ۹۰۰هزار راننده از ۳ میلیون و ۷۶۱هزار راننده ثبتنام شده در اسنپ، سال گذشته مشغول به جابهجایی مسافر بودهاند. این بدان معناست که از هر هزار ایرانی، ۲۲ نفر آنها طی سال ۱۴۰۰ در بخش خودرو اسنپ مشغول به فعالیت بودهاند.
گفتنی است تنها سه درصد از کل رانندگان ناوگان اسنپ را زنان تشکیل میدهند، در حالی که این نسبت برای سال گذشته، ۲.۶ درصد بود.
جالب است بدانید یک کاربر راننده در سال ۱۴۰۰ با ثبت ۱۴ هزار و ۴۰۸ سفر، موفق به درآمد ۲۹۱ میلیون تومانی شد! اما میانگین درآمد کاربران راننده اسنپ چیزی در حدود ۱۰ میلیون تومان برای فعالیت تمام وقت و ۳.۵ میلیون تومان برای پارهوقت است.
باشگاه رانندگان اسنپ برای همراهی با کاربران راننده شکل گرفته است که تسهیلاتی در زمینه خودرو، درمان راننده، رفاهی و… ارائه میکند. در سال گذشته نیز خدماتی همچون اسنپ کارفیکس، دوگانه سوز کردن خودرو، فروش تایر با تخفیف به باشگاه رانندگان اضافه شد.
ارزش خدمات باشگاه رانندگان اسنپ در سالی که گذشت حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
بخش دیگر این گزارش به مرکز خدمات مشتریان اسنپ اختصاص داشته که پاسخگوی تمامی دغدغههای کاربران این سوپراپ از مسیرهای مختلفی همچون تلفن، تیک در نرمافزار و ایمیل است.
تعداد نیروهای پشتیبانی اسنپخودرو در سال گذشته حدود ۳۴ درصد افزایش یافته و به ۶۲۱ نفر رسیده است. آنها در سال گذشته، ۲۵ میلیون و ۵۵۰هزار درخواست شامل تماس و تیکت را بررسی کرده و پاسخ دادهاند.
به طور متوسط حدود ۷۱هزار گزارش شکایت از کاربران مسافر و راننده دریافت شده است که ۹ درصد آنها از شکایات حاد بوده که با پیگیری مستمر، توانستهاند رضایت کاربر را جلب کنند.
براساس گزارش اسنپ، رانندگان بیشتر از مسافران با پشتیبانی تماس گرفتهاند که اکثرا درباره «درخواست تغییر در وضعیت سفر و «کرایه پرداخت نشده» بوده است. بیشترین مشکلاتی که مسافران در مورد آن با پشتیبانی تماس گرفتند نیز مربوط به «اشیای گمشده» و «تغییرات در وضعیت سفر» بوده است. شاکیترین کاربر اسنپ تاکنون ۱۳۸ تماس و ثبت شکایت داشته است.
گفتنی است ۶۰۰ کاربر به طور همزمان میتوانند با پشتیبانی اسنپخودرو تماس بگیرند و میانگین زمان انتظار برای وصل شدن کاربر به کارشناس، برای امنیت سفر کمتر از ۵ ثانیه است.
اسنپ در سال گذشته گروه ۱۲ نفره «امنیت و پشتیبانی» را شکل داد تا برای رسیدن به استانداردهای جهانی امنیت سفر در تاکسیهای اینترنتی اقدام کنند.
از یک میلیون تماسی که ماهانه با بخش پشتیبانی اسنپ گرفته میشود، کمتر از ۵ درصد آنها برای بخش امنیت سفر بوده است. لازم به ذکر است که بحث امنیت سفر تنها مختص کاربران مسافر نبوده و ۲۹ درصد از کل تماسها در این باره از سوی کاربران راننده بوده است.
۶۹ درصد تماسهای امنیت سفر نیز از سوی کاربران مسافر بوده که اکثر آنها نگرانی از مسائل ایمنی رده متوسط مثل شکایت از ترمز شدید یا مشاجره کلامی بوده است.
بررسی خودکار ایمنی سفر، بخش امنیت سفر و دکمه اضطراری درون برنامه از ویژگیهای ایمنی جدیدی است که تیم امنیت سفر اسنپ در یک سال گذشته بهبود داده است.
یکی از قابلیتهایی که اسنپ در سال ۱۴۰۰ برای افزایش رضایت کاربران راننده راهاندازی کرد، امکان «تسویه حساب در لحظه» است. به طور میانگین، ۹۵هزار نفر در سال گذشته به صورت روزانه از این امکان استفاده کردهاند؛ قابلیتی که باعث شده تا درخواست وجه نقد از مسافر تا ۲۲ درصد کاهش یابد.
پیتزای آمریکایی همچنان محبوبترین غذا در اسنپ فود
اسنپ فود از جمله سرویسهای پر تقاضای اسنپ است که تنها به دلیوری غذا ختم نمیشود. ثبت سفارش نان، شیرینی، میوه، پروتئین، آجیل و… از دیگر خدماتی است که اسنپفود به کاربران خود ارائه میکند.
این سرویس در اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۵ میلیون کاربر عبور کرده و در شهریورماه نیز صد میلیونمین سفارش آن ثبت شد.
براساس گزارش اسنپ، گرانقیمتترین سفارش اسنپفود در سال ۱۴۰۰ به سفارش ۸۶۰ پرس خوراک جوجه کباب باز میگردد که هزینه آن ۴۲ میلیون و ۵۷۰هزار تومان شد. پرخریدترین کاربر سال نیز با هشت هزار و ۵۶۰ سفارش، مجموعا به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۵۴هزار تومان، رکوردار است.
همیشه یکی از آمارهای جالب گزارش اسنپفود، محبوبترین غذا میان کاربران این پلتفرم است. بر همین اساس پیتزا آمریکایی با میانگین ۴۰هزار سفارش در روز، همانند سال ۱۳۹۹ عنوان محبوبترین غذای سال گذشته را یدک میکشد. ۷۵درصد از نوشیدنیهای سفارش داده شده همراه با غذا نیز نوشابه بوده است.
بخش دیگر گزارش به بحث پشتیبانی اسنپفود اختصاص دارد. براساس آمارها، ۶۲۱ نیروی پشتیبانی در این بخش فعال هستند که ۶۰ درصد آنها ساکن تهران هستند.
اما همان طور که گفته شد، اسنپفود تنها به بحث سفارش غذا اختصاص ندارد که آمارهای دیگر آن را مرور میکنیم. محبوبترین نان در این پلتفرم، سنگک بوده که ۸میلیون و ۵۰۰هزار نان سنگک از طریق اسنپفود سفارش داده شده است.
در سرویس پروتئین نیز بیش از ۳ هزار تن سفارش ثبت شده که سینه مرغ بدون استخوان و گوشت چرخکرده محبوبترینها بودهاند. ۱۲ هزار تن میوه نیز از طریق اسنپفود سفارش داده شده که گوجه فرنگی، موز، خیار، پیاز و سیبزمینی جزو محبوبترینها بودهاند.
بخش دیگر این فصل از گزارش اسنپ به اقدامات انجام شده برای بهبود تجربه کاربری اختصاص دارد که بر این اساس میتوان به «نمایش زمان ارسال سفارش پیش از ثبت»،«پشتیبانی خودکار»، «باز طراحی پیگیری سفارش با هدف نمایش دقیق دلایل تاخیر» و «باز طراحی و عرضه نسخه جدید دسکتاپ» اشاره کرد.
رضایت ۸۲ درصدی از سرویس اسنپ باکس
سرویس اسنپ باکس جهت برآورده ساختن نیازهای متنوع حمل و نقل در اختیار کاربران قرار گرفته است. استفاده از پیک برای جابهجایی در شهر، ارسال بسته با پیک موتوری یا وانت از دیگر خدمات این بخش است.
اسنپ باکس حدود ۳۹۴هزار راننده دارد. بیشترین تعداد سفر ثبت شده توسط یک مشتری، ۲۱هزار و ۹۴۰ سفر بوده است و یک کاربر راننده باکس نیز با ۱۹هزار و ۲۱ سفر، رکورددار است. براساس آمارهای اعلامی، ۸۲درصد کاربران از سرویس اسنپ باکس راضی هستند.
سرویس اسبابکشی نیز تاکنون ۱۰۲هزار و ۵۱۷ طبقه را جهت جا به جایی بار طی کرده است که تنها ۰.۰۳درصد از سفرها به خسارت ختم شده است. همچنین ۱۰هزار و ۵۷۳ وسیله بسیار سنگین با این سرویس جا به جا شدهاند.
تعداد تماسها از سوی رانندگان با بخش پشتیبانی اسنپباکس حدود ۶ برابر مسافران است. این بخش طی سال ۱۴۰۰ به طور کل ۳ میلیون و ۹۳۲هزار تماس ورودی موفق داشته که ۸۱درصد آن سهم رانندگان بوده است. همچنین بیش از ۱۶۶هزار ساعت صرف مکالمه کاربران با بخش پشتیبانی شده است.
بیشترین مشکلات رانندگان در تماس با پشتیبانی، بحث «بازنگری سفر-توقف در مبدا» و بیشترین مشکلات مسافران نیز در رابطه با «تغییرات در وضعیت سفر» بوده است. همچنین کاربران در سال ۱۴۰۰ برای وصل شده به کارشناس به طور میانگین کمتر از ۲۰ ثانیه انتظار کشیدهاند.
جالب است بدانید طولانیترین تماس پشتیبانی در اسنپباکس، یک ساعت و ۶ دقیقه طول کشیده است!
سوپرمارکت اسنپ؛ از تحویل فوری تا تخفیف بیشتر
بخش دیگر گزارش سالانه اسنپ به عملکرد اسنپمارکت و اسنپاکسپرس اختصاص دارد که وظیفه تامین نیازهای سوپرمارکتی کاربران گروه اسنپ را برعهده دارند. اسنپاکسپرس با «تحویل فوری» از سوپرمارکتهای محلی و فروشگاههای زنجیرهای و اسنپمارکت با «تخفیف بیشتر» از هایپر استار به مشتریان خود سرویس میدهند.
سوپرمارکت اسنپ در ۸۶ شهر کشور فعال است و تامینکنندگان این بخش نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸۴ درصد و تعداد فروشگاههای سوپر مارکت ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. براساس آمارها، تعداد سفارشهای سوپرمارکت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۲۰درصد افزایش یافته است.
تنقلات و لبنیات که شامل پنیر، ماست، بستنی و… میشود از جذابترین دستهبندیها برای سفارش کاربران بوده است.
جالب است بدانید در سال ۱۴۰۰، کاربران سرویس سوپرمارکت اسنپ بیش از ۱۴میلیون بستنی سفارش دادهاند.
ارایه خدمات کرونایی به ۱۸۹هزار کاربر اسنپ دکتر
اسنپ دکتر یکی دیگر از سرویسهای سوپراپ اسنپ است که در دوران شیوع کرونا به خوبی توانست پاسخگوی نیاز کاربران خود باشد. سرویسهای مختلفی در اسنپدکتر به کاربران ارایه شده که «مشاوره پزشکی» و «مشاوره روانشناسی» محبوبترین سرویسهای آن هستند.
براساس آمارهای سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۸۹هزار کاربر از خدمات کرونای اسنپدکتر شامل تست یا مشاوره پزشکی استفاده کردهاند.
اسنپ دکتر در سالی که گذشت با بیش از ۱۳۲هزار درخواست برای بخش خدمات در منزل رو به رو شد که ۱۴هزار و ۵۴۵درخواست در راستای تزریقات بوده است.
جالب است بدانید پرسفارشترین کاربر سال، بیش از هزار بار از خدمات مشاوره روانشناسی و پزشکی استفاده کرده است.
اسنپ پی بیش از ۴ میلیون کاربر دارد
اسنپ پی را میتوان اولین ارائه دهنده BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) در ایران دانست که ارایه این سرویس از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. با استفاده از این سرویس، کاربران سوپراپ اسنپ میتوانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در لحظه خرید یا دریافت کنند و مبلغ آن را در پایان ماه بازگردانند.
این سرویس در حال حاضر برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش سوپرمارکتی، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است اما اسنپ پی قصد دارد در سال ۱۴۰۱، محصولات و خدمات متنوعتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
آن طور که اسنپ میگوید، سرویس اعتباری در سال ۱۴۰۰ رشدی ۴ هزار و ۷۸۴درصدی را تجربه کرده است. تعداد کل کاربران این سرویس بیش از ۴ میلیون بوده و بیشترین تراکنش در یک روز، به ۹ اسفندماه باز میگردد، با ثبت ۱۹۵هزار و ۶۲۱ تراکنش در یک روز.
۴۸ درصد کاربران اسنپ پی را مردها و ۵۲درصد را زنان تشکیل میدهند. بازه سنی کاربران این سرویس اعتباری در سال ۱۴۰۰ نیز بین ۱۸ و ۹۰ سال بوده است.
یک کاربر با ۳۶بار استفاده از اسنپ پی در یک روز و کاربر دیگری با ۲۵۷بار استفاده از این سرویس اعتباری در یک ماه، رکورددار استفاده از اسنپ پی به حساب میآیند.
از حیث تعداد و مجموع ریالی تراکنش در یک سال، به ترتیب کاربری با ۱۱۹۰ تراکنش و مجموع ریالی ۲۰ میلیون تومان و کاربری با ۶۶۷ تراکنش و ارزش ریالی بیش از ۳۴ میلیون تومان رکورددار هستند.
از دیگر آمارهای جالب درباره اسنپ پی میتوان به مواردی همچون «۳۸درصد کاربران حداقل یک بار بیش از ۵۰درصد اعتبارشان را در ۵ روز اول ماه استفاده کردهاند» و «۹۰درصد کاربرانی که سرویس اعتباریشان را فعال کردهاند، حداقل یکبار استفاده موفق از این سرویس را داشتهاند.»
گسترش شبکه پذیرندگی سرویس اعتباری به خارج از گروه اسنپ، از اهداف اسنپ پی برای سال ۱۴۰۱ عنوان شده است.
رشد ۴۴۲ درصدی سهم اسنپ تریپ از فروش بلیت پروازهای داخلی
شیوع کرونا تبدیل به کابوسی بزرگ برای فعالین صنعت گردشگری شد. اما اندکاندک وخامت اوضاع رو به بهبود رفته و با گسترش واکسیناسیون سراسری و از سرگیری پروازها با ظرفیت کامل در پاییز ۱۴۰۰، اسنپ تریپ هم توانست سهم بزرگتری از بازار سفر و گردشگری داخلی و خارجی را از آن خود کند.
براساس آمارها، فصل زمستان پرفروشترین فصل سال ۱۴۰۰ برای اسنپ تریپ بوده است که رشدی ۶۸درصدی نسبت به بهار همان سال داشته است.
آنطور که اسنپ میگوید، سهم اسنپ تریپ از بازار فروش بلیت پرواز داخلی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۹ (آغاز همه گیری کرونا و محدودیتهای آن) حدود ۴۴۲درصد رشد کرده است. محبوبترین مسیرهای پرواز داخلی نیز مشهد به تهران و بالعکس بوده است.
کاربران سرویس اسنپ تریپ علاوه بر خرید بلیت هواپیما، میتوانند بلیت اتوبوس و قطار نیز تهیه کنند. طبق آمار منتشر شده، فروش سرویس بلیت قطار در این سرویس نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۸۷درصد رشد داشته است. فروش بلیت اتوبوس در زمستان ۱۴۰۰ نیز افزایشی ۶۳ درصدی در مقایسه با بهار همان سال تجربه کرده است.
امکان رزرو هتل از دیگر خدمات اسنپ تریپ است که تاکنون ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر در ۱۱۰۰ هتلی که با این مجموعه همکاری کرده، اقامت کردهاند. جالب است بدانید پرسفرترین کاربر سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۳۰ شب در هتلهای مختلف ایران اقامت داشته و بیش از ۸۰ میلیون تومان برای اقامت هزینه کرده است.
رشد ۲۱۴ درصدی اسنپ روم در سال ۱۴۰۰
اسنپ روم یکی دیگر از سرویسهای اسنپ در حوزه گردشگری است که هتل، مهمانپذیر اقتصادی و اقامتگاههای بومی را جهت رزرو به کاربران خود معرفی میکند.
این سرویس در یک سال اخیر رشد ۲۱۴درصدی را تجربه کرده است. نزدیک به دو سوم کاربران اسنپ روم را مردها و ۳۷درصدشان را زنان تشکیل میدهند. نزدیک به ۷۰ درصد کاربران این سرویس نیز در بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار دارند. بازه سنی که هم به سفر اشتیاق داشته و هم با تکنولوژی سر و کار دارد.
براساس گزارش ۱۴۰۰ اسنپ، یک کاربر اسنپ روم بیش از ۶۱درصد یک سال خود را در اقامتگاههای عرضه شده در این مجموعه گذرانده است. کاربری نیز ۳۰ شب را در یک اتاق رزرو شده از طریق اسنپ روم گذرانده است.
اسنپ روم در حال حاضر در ۹ استان کشور فعال بوده که تهران، مشهد و اصفهان سه شهر محبوب برای کاربران هستند.
اسنپ تیکت، سرویسی برای تهرانیها
یکی از جدیدترین سرویسهای گروه اسنپ است که با رویکردی نو در زمینه خرید بلیت رویدادهای گوناگون، فعالیت خود را آغاز کرده است. کاربران اسنپ تیکت میتوانند بلیت رویدادهای تفریحی مانند اتاق فرار، استخر، پینتبال، شهربازی، تم پارک و… را از این سامانه تهیه کنند که سهمی ۹۲درصدی از کل خدمات این مجموعه دارد. در آیندهای نزدیک نیز امکان خرید بلیت رویدادهای فرهنگی، آموزشی، تاریخی مانند تئاتر، سینما، کنسرت، موزه و… بیشتر خواهد شد که اکنون کمتر از ۹درصد است.
اتاق فرار، رایدهای شهربازی و پاراگلایدر بیشترین فراوانی را در میان زیرمجموعههای دسته تفریحی اسنپ تیکت دارند. اما پرفروشترین رویدادها مربوط به پیستهای اسکی، استخر بلوط ولنجک و تلهکابین توچال است.
بخش اعظم رویدادهای فعال در یک ماه اخیر در تهران بوده و بخشهای اندکی نیز در کیش و رامسر برگزار شده است.
براساس آمارها، ۸۹درصد کاربران این سرویس ساکن تهران هستند. گروه سنی ۲۴ تا ۳۴ سال نیز نزدیک به دو سوم کاربران را تشکیل میدهند. از لحاظ جنسیتی نیز ۶۲ درصد کاربران مرد و ۳۸ درصد زن هستند.
اسنپ ونچرز؛ به دنبال حمایت از ایدههای نوآورانه
اسنپ ونچرز به عنوان بازوی سرمایهگذاری گروه اسنپ، در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در اکوسیستم استارتاپی ایران آغاز کرد. هدف این مجموعه، سرمایهگذاری روی تیمهایی است که در مراحل اولیه کار خود و به دنبال جذب سرمایه در مرحله بذری هستند.
طی سال گذشته، ۱۷۰ تیم در اسنپ ونچرز بررسی شده و ۱۵ تیم به کمیته سرمایهگذاری راه پیدا کردهاند. بیشتر ایدههای کسبوکاری در حوزههای آموزش، فینتک، بلاکچین، کریپتو و ایکامرس فعال بودند.
همکاری با شبکه استارتاپی اسنپ، سرمایهگذاری مالی در پروژه، تعامل برای توانمندسازی استارتاپها و ایدههای نوآورانه با گروه اسنپ از جمله ارزشهای اسنپ ونچرز عنوان شده است.
گزارش ۱۴۰۰ اسنپ از پنجره منابع انسانی
یکی از بخشهای قابل توجه گزارش سال ۱۴۰۰ اسنپ، آمارهای اعلامی درباره منابع انسانی فعال در زیرمجموعههای مختلف این سوپراپ است.
همانطور که مطرح شد، بیش از ۵هزار و ۷۵۵ نیرو در بخشهای مختلف اسنپ مشغول به کار هستند تا هر یک از سرویسهای این سوپراپ بتواند بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه کند. از این تعداد، ۳۲ درصد آنها در بخش خودرو و ۲۶درصدشان نیز در اسنپفود فعالیت میکنند. اسنپتیکت و اسنپروم نیز فعلا کمترین تعداد نیروی انسانی را دارد.
گروه اسنپ که به عنوان شرکت مادر سایر بخشها شناخته میشود، ۶۸ عضو داشته که ۴۶درصد آنها مرد و ۵۴درصد زن هستند. نکته جالب توجه درباره این بخش، کمک به مهاجرت معکوس بوده است که ۳ کارمند این مجموعه به ایران بازگشتهاند اما در سوی مقابل، ۲ نفر نیز به خارج از کشور مهاجرت کردهاند.
البته این مجموعه در کل موفق به تنها ۷ مهاجرت معکوس شده اما ۸۷ کارمند خود را به علت مهاجرت به خارج از کشور، از دست داده است.
آنچه که نمودار رشد سالانه کارمندان مجموعههای مختلف اسنپ نشان میدهد، رشد تعداد منابع انسانی تمام بخشها طی سالیان اخیر است. هر چه این مجموعه گسترش یافته و کاربران بیشتری مییابد، در مقابل نیاز به نیروی انسانی نیز در آن افزایش یافته تا بتواند پاسخگوی نیازهای موجود باشد. بیشترین رشد میزان منابع انسانی را اسنپاکسپرس تجربه کرده است.
از حیث نسبت مردان و زنان شاغل در بخشهای مختلف، بیشترین نسبت مردان متعلق به سرویسهای اسنپ ساپلای و کیچن است که ۸۳درصد کارکنان این دو مجموعه را آقایان تشکیل میدهند. در مقابل سرویس اسنپاکسپرس با نسبت ۶۱ درصد زن به ۳۹ درصد مرد، بیشترین نسبت خانمها را دارد.
ارایه ۲۱ میلیارد تومان کد تخفیف در باشگاه مشتریان اسنپ
باشگاه مشتریان یا همان «اسنپ کلاب» راهی است برای گروه اسنپ تا با جوایز متنوع از همراهی کاربران وفادار خود قدردانی کنند. کاربران این سوپراپ با هربار استفاده از سرویسهای مختلف آن، امتیاز کسب کرده که میتوانند در ازای امتیازها از تخفیف بهرهمند شده یا در طرحهای نیکوکاری مشارکت کنند.
براساس گزارش اسنپ، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ میلیون بازدید از صفحه اسنپ کلاب به ثبت رسیده و کاربرانشان چیزی در حدود ۱۸۵ میلیارد دریافت کردهاند. ۵۲ میلیارد امتیاز نیز توسط کاربران مصرف شده است.
در حالی که سال ۱۳۹۹، حدود ۵ میلیون و ۳۰۰هزار کد تخفیف از اسنپ کلاب خریداری شده بود، اکنون این آمار به رقمی در حدود ۲۱میلیون رسیده که ارزش حدودی آن ۲۱ میلیارد تومان بوده است.
بیشترین تعداد تخفیف روزانه صادر شده در اسنپ برای «بازی جایزه گردونه» و «کد قرعهکشی» جهت بررسی شانس برنده شدن جوایز هیجان انگیز بوده است. پس از آن نیز کد تخفیف خودرو و غذا پرطرفدارتر از سایر بخشها بودهاند.
مشارکت ۳ میلیارد تومانی در طرحهای نیکوکاری
فعالیتهای اسنپ طی سال ۱۴۰۰ در زمینه مسئولیت اجتماعی به سه دسته کلی «بخش نیکوکاری اسنپکلاب»، «معافیت از کمیسیون کاربران راننده» و «تخفیفهای ویژه» تقسیم میشود.
با توجه به اینکه رانندگان ناوگان اسنپ را طیف متنوعی از اقشار جامعه تشکیل میدهند، افراد دارای معلولیت و بیماریهای خاص نیز بخشی از خانواده اسنپ هستند. بیش از ۱۵هزار کاربر راننده این شرکت در سال گذشته معاف از کمیسیون بودهاند که معادل مبلغی در حدود ۳۵ میلیارد تومان است.
همچنین کدهای تخفیفی برای «واکسیناسیون»، آگاهی بخشی درباره «اتیسم» و موسسات خیریه صادر شد تا حملونقل برای مسافران اسنپ تسهیل شود.
یکی از امکاناتی که طی سال ۱۴۰۰ به بخش اسنپکلاب افزوده شد، امکان مشارکت در طرحهای نیکوکاری بود؛ مشتریان این مجموعه در ازای استفاده از خدمات اسنپ، امتیاز دریافت میکنند و این امکان وجود دارد تا امتیازات در راستای ۵ طرح نیکوکاری مصرف شود.
در همین راستا ۵ درصد از کاربران اسنپکلاب، بیش از ۵۹۱هزار بار در طرحهای نیکوکاری باشگاه مشتریان اسنپ مشارکت به عمل آوردند که مبلغ آن در مجموع بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شد. بیشترین مبالغ مشارکت شده مربوط به «حمایت از تحصیل دانشآموزان سیستان و بلوچستان» و «تامین هزینههای درمان کودکان بستری» است.
ساخت ۵ مدرسه روستایی در مناطق محروم با حدود یک میلیارد تومان هزینه، کمک به ۷هزار خانواده بهبودیافتگان اعتیاد، کارتنخوابها و کوکان کار و برونسپاری بخشی از فعالیتهای تولید محتوا و مرکز تماس به مراکز توانبخشی از جمله اقدامات اسنپفود و اسنپمارکت در راستای مسئولیت اجتماعی است.
رشد ۱۴۵ درصدی درخواست هتل در اسنپ تریپ با اجرای کمپینهای مختلف
گفتنی است گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۵۱ کمپین را اجرا کرد که براساس آمارها بیشترین تاثیر را بر رشد سفارشهای اسنپتریپ در دو بخش «هتل» و «پرواز» داشته است. به نظر میرسد با بهبود شرایط کرونا در کشور و افزایش تقاضا برای سفر، کمپینهای تبلیغاتی اسنپ به خوبی توانستهاند از ظرفیت بالقوه موجود استفاده کنند.
این شرکت در سالی که گذشت، پنج کمپین ۳۶۰ درجه را نیز اجرا کرد که مهمترین دستاوردهای هر یک از آنها را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.
گزارش کامل اسنپ از عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ را میتوانید از اینجا دریافت و مشاهده کنید.