بررسی سقوط 80 درصدی قیمت استپن

توکن اصلی برنامه استپن (STEPN) که با نماد «GMT» در بازار شناخته می‌شود و با ایده «کسب درآمد از طریق راه‌رفتن» مشهور شده، در طول30 روز گذشته حدود 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

توکن اصلی برنامه استپن که با نماد «GMT» در بازار شناخته می‌شود و با ایده «کسب درآمد از طریق راه‌رفتن» مشهور شده، در طول ۳۰ روز گذشته حدود ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. برخی از کارشناسان می‌گویند مدل فعالیت و پاداش‌دهی در این برنامه پایدار نیست و ممکن است توکن‌های وابسته به آن در آینده باز هم با سقوط قیمت مواجه شوند.

به گزارش فاواپرس به نقل از کوین تلگراف، به نظر می‌رسد روند نزولی استپن در سی روز گذشته، اکنون کمی آرام گرفته است. قیمت این ارز دیجیتال بین ۲۷ تا ۲۸ مه (۶ تا ۷ خرداد) از ۰.۸۰ دلار به ۰.۹۹ دلار رسید و تقریباً در این مدت ۳۵ درصد رشد کرد. اصلاح صعودی قبلی این ارز دیجیتال هم پس از سقوط قیمت به همین محدوده آغاز شده بود. این ناحیه در گذشته قبل از رشد ۵۰۰ و ۱۲۰ درصدی استپن به‌ترتیب در ماه‌های مارس (اسفند) و مه (اردیبهشت) به‌عنوان حمایت قیمت عمل کرده بود.

فاواپرس / بررسی سقوط 80 درصدی قیمت استپن
نمودار قیمت استپن به دلار در نمای روزانه

علاوه بر این، روند اصلاحی بعدی استپن باعث شد که قیمت این ارز دیجیتال نسبت به اوج ۴.۵ دلاری خود در ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) ۸۰ درصد کاهش یابد. در جریان این سقوط، بازار استپن در وضعیت اشباع فروش قرار گرفت و شاخص قدرت نسبی (RSI) روزانه آن در ۲۶ مه (۵ خرداد) به زیر سطح ۳۰ رسید.

حمایت روی نمودار و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی استپن در محدوده اشباع فروش، نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در حال نزدیک‌شدن به کف قیمتی خود است.

سطوح قیمتی مهم استپن

اگر در نمودار استپن سطوح اصلاحی فیبوناچی را از کف ۰.۰۰۹۹ دلار تا اوج ۳.۸۲ دلاری تنظیم کنیم، این ارز دیجیتال در یک محدوده تثبیت قیمت گسترده قرار می‌گیرد. در این صورت، سطح ۰.۳۸۲ اصلاحی فیبوناچی (نزدیک به ۱.۵ دلار) به‌عنوان مقاومت موقت و سطح ۰.۷۸۶ اصلاحی فیبوناچی (نزدیک به ۰.۸۲ دلار) به‌عنوان حمایت موقت آن عمل می‌کند.

فاواپرس / بررسی سقوط 80 درصدی قیمت استپن
نمودار قیمت استپن به دلار در نمای روزانه همراه با سطوح حمایتی و مقاومتی فیبوناچی

بنابراین، اگر روند صعودی استپن از سطح حمایت ۰.۸۲ دلار ادامه یابد، هدف بعدی آن ۱.۵ دلار خواهد بود که حدود ۴۰ درصد بیشتر از قیمت فعلی است. علاوه بر این، اگر روند صعودی به‌اندازه کافی قوی باشد و باز هم ادامه پیدا کند، این ارز دیجیتال می‌تواند به ۲ تا ۲.۵ دلار برسد. گفتنی است که در این صورت می‌توان گفت استپن پس از سقوط اخیر به کف قیمتی خود رسیده بود.

در مقابل، اگر روند صعودی ضعیف باشد، قیمت استپن ممکن است دوباره به ۰.۸۲ دلار برسد و سپس به‌سمت ۰.۵۴ دلار حرکت کند. گفتنی است که حمایت ۰.۵۴ دلاری از ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) تا ۲۱ مارس (۱ فروردین) توانسته بود مانع سقوط عمیق‌ قیمت استپن شود.

آیا استپن تنها به‌خاطر هیجان معامله‌گران رشد کرده است؟

عوامل فاندامنتال عمدتاً در جهت کاهش قیمت استپن هستند. حرکات استپن در این مدت نزدیک به بیت کوین و سایر ارزهای برتر بازار بوده است و ضریب همبستگی روزانه آن با بیت کوین که در ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) در ۹۸ درصد به اوج خود رسیده بود، اخیراً روی ۷۵ درصد قرار گرفته است.

فاواپرس / بررسی سقوط 80 درصدی قیمت استپن
نمودار همبستگی قیمت استپن و بیت کوین

بنابراین، همان طور که بسیاری از تحلیلگران معتقدند، اگر قیمت بیت کوین همچنان زیر ۳۰,۰۰۰ دلار باقی بماند، ممکن است قیمت استپن هم به‌دلیل همبستگی مثبتی که با بیت کوین دارد، در ادامه کاهش یابد.

دوم اینکه قیمت استپن ممکن است به‌دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به مدل کسب‌وکار این پروژه با سقوط بیشتری مواجه شود. در این مدل، کاربرانی که با پیاده‌روی، قدم زدن یا دویدن ورزش کنند، دیگر توکن بومی این پلتفرم، یعنی گرین ساتوشی توکن (GST) را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

مایک فی‌ (Mike Fay)، تحلیلگر و نویسنده‌ خبرنامه‌ مالی هرتیک اسپکیولیتور «Heretic Speculator»، می‌گوید مدل به‌‌اصطلاح «حرکت‌ برای کسب درآمد» استپن مقیاس‌پذیر نیست و در بلندمدت هم نمی‌تواند پایدار باشد.

این تحلیلگر به برخی از مشکلات اصلی اپلیکیشن اسپتن هم اشاره کرده است. او ابتدا درباره مانع بزرگی صحبت کرده است که برای پذیرش این اپلیکیشن وجود دارد. او می‌گوید استپن مردم را تشویق می‌کند تا NFTهای کفش‌های ورزشی مخصوص این اپلیکیشن را بخرند و مردم نیز این دارایی‌های دیجیتال را با صدها یا هزاران دلار می‌خرند و انتظار دارند بتوانند سرمایه‌ هزینه‌شده برای خرید این کفش‌ها را با به دست آوردن توکن‌های GST از طریق دویدن و فروش آنها جبران کنند.

با این حال، کاربران زیادی مثل سبی‌ورس (Sebbyverse)، یوتیبور فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، تاکنون توانسته‌اند مبلغی را که برای خرید کفش‌های این بازی هزینه کرده‌اند، از طریق دویدن در این اپلیکیشن جبران کنند. این یوتیوبر ادعا می‌کند که یک روز برای خرید شام از رستوران تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کرده و ۲۱۹ دلار در استپن به دست آورده است.

مایک فی با اشاره به این که قیمت توکن GST هم در حال سقوط است، می‌گوید: نتیجه این اتفاقات این خواهد بود که در نهایت با سقوط ارزش GST، توکن درون‌برنامه‌ای استپن، افرادی که به‌تازگی وارد این پلتفرم می‌شوند، نقدینگی لازم را برای خروج کاربران اولیه آن فراهم خواهند کرد.

فاواپرس / بررسی سقوط 80 درصدی قیمت استپن
نمودار Gst به دلار در نمای روزانه

این مسئله باعث می‌شود کاربرانی که هزاران دلار برای NFTهای کفش‌های ورزشی استپن پرداخت کرده‌اند، آسیب ببینند. بنابراین، اگر تقاضا برای خرید این NFTها و انگیزه کاربران کاهش یابد، استپن نمی‌تواند کاربران جدیدی را به اپلیکیشن خود جذب کند و در نتیجه، تقاضا برای خرید توکن استپن (GMT) هم کاهش می‌یابد.

این تحلیلگر گفته است: استپن فقط به‌خاطر هیجان سرمایه‌گذاران و توجه معامله‌گران فصلی رشد کرده است و شخصاً هرگز به سراغ سرمایه‌گذاری در آن نخواهم رفت. نه روی توکن استپن (اشاره به GST)، نه روی توکن حاکمیتی استپن (اشاره به GMT) و نه روی NFTهای آن سرمایه‌گذاری نخواهم کرد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.