مدیر عرضه اولیه تپسی: منابع عرضه اولیه خرج توسعه شرکت می‌شود

مدیر عرضه اولیه تپسی می‌گوید عرضه اولیه پیشِ روی این شرکت نمونه ملموس و واقعی تامین مالی از طریق بازار سرمایه است که تمامی منابع جذب‌شده از طریق آن، وارد شرکت شده و خرج توسعه کسب‌وکار می‌شود.

به گزارش پیوست، عرضه اولیه تپسی احتمالا تا آخر ماه جاری انجام خواهد شد. ورود نخستین استارت‌آپ کشور به بازار سرمایه، طبق ضوابطی انجام شده که چند روز پیش توسط سازمان بورس ابلاغ شد.

مدیر عرضه اولیه تپسی،‌ روئین صمدزاده می‌گوید پیش‌نویس این ضوابط از ابتدای شروع فرایند ثبت نماد تپسی در تابلوی فرابورس مدنظر این شرکت بوده و فرایند ورود بر اساس آن انجام شده است. البته به‌گفته او، نسخه نهایی دستورالعمل، نسبت به نسخه‌های قبلی، تغییرات کوچکی کرده که مثبت بوده‌اند. صمدزاده در گفت‌وگو با پیوست از عرضه اولیه آتی و این دستورالعمل می‌گوید.

او نقطه قوت این عرضه اولیه را خرج شدن تمامی منابع به‌دست‌آمده برای توسعه شرکت می‌داند.

تاریخ عرضه هنوز قطعی نیست

صمدزاده در مورد «ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی» می‌گوید: دستورالعملی که سازمان بورس به‌تازگی ابلاغ کرد، نسبت به پیش‌نویسی که در اختیار ما قرار داده شده بود تفاوت‌‌های روبه‌جلویی داشت. یک سری موارد مانند استعلام‌هایی که باید گرفته شود به‌طور دقیق مشخص شده که از چه نهادهایی باید گرفته شود. تغییرات جزئی دیگر نیز وجود دارد مانند اینکه هیات مدیره باید امیدنامه را به تصویب برساند.

او اضافه می‌کند: ما همه مسیر را رفته بودیم و به مشکل خورده بودیم و باگ‌های پیش‌نویس در آمده‌ بود، که این دستورالعمل توانست این موارد را رفع کند.

در یکی از بندهای این دستورالعمل مصوب شده که شرکت‌های متقاضی عرضه اولیه در بازار سهام باید سازوکارهایی تعیین کنند که مدیران و کارکنان کلیدی‌شان از شرکت خارج نشوند. صمدزاده در این رابطه توضیح می‌دهد: اکثر استارت‌آپ‌ها این چیزها را دارند. سیستم‌های تشویقی و پاداش‌ها که انگیزه‌های خارج نشدن کارکنان مهم شرکت هستند در اکثر استارت‌آپ‌های بزرگ وجود دارد.

او به این نکته نیز اشاره می‌کند که تاریخ عرضه اولیه تپسی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست اما احتمالا روز هجدهم خرداد که آخرین جلسه معارفه تپسی برگزار می‌شود، تاریخ عرضه اولیه نیز اعلام خواهد شد.

عرضه اولیه به صندوق‌ها

مدیر عرضه اولیه تپسی، در مورد عرضه تشریح می‌کند: مدل عرضه‌های اولیه فرابورس طوری است که در مرحله اول برای کشف قیمت به سهامداران واجد شرایط، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه می‌شود و برای معاملات ثانویه، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌توانند سهام را خریداری کنند.

او ادامه می‌دهد: ضوابط و تعاریف مربوط به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ابلاغ شده است اما هنوز سازوکارهای عملیاتی مربوط به سرمایه‌گذاران حرفه‌‌ای مشخص نشده است.

صمدزاده همچنین می‌گوید: نکته خوبی که این ضوابط دارد بحث تزریق منابع عرضه اولیه است. برخلاف همه عرضه‌هایی که انجام می‌شود و سهامداران عمده منابع به‌دست‌آمده را در جیب‌شان می‌گذارند، قرار است در این عرضه همه منابع مالی وارد شرکت شود و خرج توسعه کسب‌وکار شود. این یعنی تامین مالی از طریق بورس به شکل ملموس و واقعی تحقق پیدا می‌کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.