کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

تصاویری از گوشی‌های سری Pixel 7 منتشر شده که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده‌ است. یکی از نکات قابل توجه آن، شباهت عجیب پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو است.

به گزارش فاواپرس به نقل از وب‌سایت فون‌آرنا، ساندر پیچای، مدیرعامل گوگل پنج ماه پیش از زمانی که انتظارش را داشتیم از گوشی‌های پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو رونمایی کرد. تا به امروز تصاویر رندر شده و حتی واقعی زیادی از این سری منتشر شده که ویژگی‌های ظاهری این دو مدل را به ما نشان می‌دهد. در این سری نوار دوربین معروف گوشی‌های پیکسل بازگشته که یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری این سری پرطرفدار است.

همه چیز درباره گوشی پیکسل ۷ پرو گوگل جذاب به نظر می‌رسد. اما وقتی کمی به ماژول دوربین اصلی این گوشی که سه حسگر را در خود جای داده دقت کنید، به نکته جالبی می‌رسید. تصاویری که از گوشی آیفون ۱۴ پرو اپل منتشر شده بودند نشان می‌دادند دوربین سلفی و حسگر فیس آیدی به صورت حرف i در بخش بالایی نمایشگر چیده شده بودند. حالا اگر به تصاویر منتشر شده از گوشی پیکسل 7 پرو دقت کنید، می‌بینید ماژول دوربین اصلی این گوشی مورد انتظار هم مانند حرف i طراحی شده است.

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

شباهت عجیب پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو

ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که چرا می‌خواهیم درباره این شباهت به شدت کوچک که شاید خوره‌های تکنولوژی هم به سادگی از آن بگذرند صحبت کنیم. شباهت آیفون ۱۴ پرو و پیکسل ۷ پرو شاید کوچک باشد اما اهمیت بسیار زیادی در زمینه بازاریابی و برندسازی این دو شرکت دارد.

طراحی بخش جلویی گوشی هم به اندازه پنل پشتی اهمیت دارد

زمانی که گوشی‌های همراه از جلو هم با هم متفاوت بودند و تمام تفاوت‌ها به پنل پشتی خلاصه نمی‌شدند. گوشی‌های سامسونگ، نوکیا، سونی اریکسون، ال جی و… همگی با یک نگاه به بخش جلویی گوشی قابل شناسایی بودند. با این حال چند سالی است که بخش جلویی تمام گوشی‌های هوشمند (به جز چند مورد) کاملا شبیه به یک دیگر است.

این روزها در دنیای گوشی‌های هوشمند، تنها طراحی گوشی‌های اپل و سونی در بخش جلویی گوشی (نمایشگر) متفاوت از دیگر شرکت‌ها است. شاید بسیاری از مردم این سوال را داشتند که چرا اپل برای سال‌ها از ناچ مسخره بالای نمایشگر استفاده می‌کرد. این ناچ به هیچ وجه زیبا نبود و کاربرد قابل توجهی هم نداشت؛ با این حال می‌توانست گوشی‌های شرکت اپل را متفاوت از دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار نشان دهد. این مورد همان چیزی است که بسیاری از کاربران اپل به آن علاقه دارند؛ متفاوت بودن.

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ سراغ استفاده از طراحی ناچ رفت. در همان دوران شرکت‌های اندرویدی به استفاده از طراحی حفره‌ای برای جای دادن دوربین سلفی گوشی‌های هوشمندشان علاقه‌مند شدند. هر چند ناچ اپل مورد علاقه بسیاری از کاربران نبود و حتی دیگر شرکت‌ها آن را مسخره می‌کردند اما این طراحی، توانست اپل را به هدفش برساند. گوشی‌های اپل که از ناچ استفاده می‌کردند تقریبا تنها گوشی‌های پرچم‌دار بازار بودند که طراحی متفاوتی در بخش جلویی داشتند و ناچ به امضای گوشی‌های اپل تبدیل شد. اپل به مشتریانش گوشی‌های متفاوت (البته با طراحی تاریخ گذشته) می‌فروخت و توانست با به وجود آوردن این حس تفاوت، به موفقیت بزرگی هم برسد.

وقتی ماژول دوربین تبدیل به لوگوی دوم گوشی‌ها می‌شود

گوشی‌های هوشمند و مخصوصا پرچمدارها به شدت گران شده‌اند. با توجه به این مورد، تقریبا تمام کاربران گوشی‌های خود را در قاب‌های محافظ نگه‌داری می‌کنند که باعث می‌شود هیچ راهی برای دیدن طراحی گوشی وجود نداشته باشد. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با توجه به استفاده کاربران از قاب‌ برای گوشی، به فکر یک راه دیگر برای دیده شدن بهتر گوشی‌هایشان افتادند.

در گوشی‌های میان‌رده و بالارده، بیشترین توجه کاربران به دوربین گوشی‌های هوشمند معطوف شده است. وقتی کاربران تا این حد به دوربین گوشی‌ها از نظر ظاهری و کیفیت دقت می‌کنند و دوربین تنها بخش گوشی است که زیر قاب نمی‌رود، توجه شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل برای جذاب‌تر کردن دوربین قابل درک است.

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

چینش مثلثی دوربین‌های اصلی گوشی‌های آیفون که از سری آیفون ۱۱ آغاز شد و نوار صاف دوربین گوشی‌های پیکسل که ظاهری خاص به گوشی می‌دهند، به یک لوگوی دوم برای گوشی‌های این دو شرکت تبدیل شده‌اند.

در این روزها که دنیای گوشی‌های هوشمند به شدت خسته‌کننده شده و حتی با نگاه به پنل پشتی هم نمی‌توان شرکت تولیدکننده گوشی را شناسایی کرد، اقدام این دو شرکت می‌تواند همه چیز را برای آن‌ها بهتر کند. حالا این دو شرکت که به نوعی رقیب هم هستند، می‌خواهند از طراحی i شکل در گوشی‌های بعدی خود استفاده کنند و همین حالا پیش از شروع رقابت این دو، غوغایی به پا شده است.

پشت شباهت گوگل پیکسل ۷ پرو و آیفون ۱۴ پرو دلیل مهمی نهفته است

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

برخی از کاربران باور دارند ماژول دوربین یک گوشی تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد و چینش دوربین‌ها، فقط به زیباتر شدن گوشی کمک می‌کند. با این حال یکی از مهم‌ترین مواردی که طراحان به آن توجه می‌کنند، متقارن بودن ماژول دوربین است. اگر ماژول دوربین اصلی گوشی به شکلی نامناسب طراحی شده باشد، وقتی آن را روی سطحی صاف قرار می‌دهید و می‌خواهید با آن کار کنید با لرزیدن گوشی مواجه می‌شوید. پیکسل ۶ پرو گوگل در این زمینه عملکرد درخشانی دارد می‌توانید با گذاشتن گوشی روی میز، بدون هیچ لقی یا لرزشی از گوشی استفاده کنید. از آن سو گوشی‌های آیفون معمولا در این زمینه عملکرد قابل دفاعی ندارند.

طراحی ماژول دوربین با تغییر میان حسگرها و زوم در ویدیوها ارتباط مستقیمی دارد

در گوشی‌های آیفون، سه دوربین گوشی فاصله فیزیکی یکسانی با یکدیگر دارند. همین مورد باعث می‌شود در زمان سوییچ کردن بین دوربین‌های اولترا واید، معمولی یا زوم، پرش عجیبی را شاهد نباشیم و تغییر بین لنزها کاملا روان باشد.

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

با این حال گوگل از یک طراحی کاملا متفاوت استفاده کرده است. دوربین اصلی گوشی در سمت چپ نوار دوربین قرار گرفته است. دوربین اولترا واید در بخش مرکزی و دوربین پریسکوپی که می‌تواند از پس زوم ۴ برابری بیاید در سمت راست جای گرفته است. استفاده از این طراحی باعث شده در زمان تغییر لنزها، شاهد پرش زاویه دید باشیم.

پیکسل ۷ پرو این اشتباه بزرگ را جبران کرده و با استفاده از ایده اپل، از یک طراحی جدید استفاده کرده است. دوربین‌ها با ترتیب اولترا واید، معمولی و زوم چیده شده‌اند. با قرار داشتن دوربین اصلی در میانه‌، احتمالا مشکل روان نبودن زوم تا حد زیادی از بین برود.

پس از یک توضیح طولانی، به پاسخ سوالی می‌رسیم که در توییتر طوفانی به پا کرده است. آیا گوگل از اپل کپی کرده یا برعکس، اپل می‌خواهد از گوگل کپی کند؟ شاید هم شباهت پیکسل ۷ پرو و آیفون ۱۴ پرو دلیل خاصی نداشته باشد و تنها یک اتفاق باشد.

فاواپرس / کپی کاری گوگل از اپل در طراحی نسخه جدید گوشی پیکسل

بهتر است بدانید شایعات مربوط به دوربین i شکل آیفون 14 پرو اپل از تابستان سال گذشته شنیده می‌شدند. با توجه به این مورد، نمی‌توان گفت اپل می‌خواهد در آیفون‌های امسال از گوگل کپی‌برداری کند. این احتمال وجود دارد که گوگل پس از دیدن طراحی آیفون 14 پرو اپل، به فکر استفاده از آن در پیکسل 7 پرو افتاد است.

طراحی i شکل ظاهر جذابی به گوشی‌های آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو داده است. شاید این شباهت به چشم همه کاربران نیاید اما با توجه به اهمیت بالای ظاهر بخش جلویی و دوربین گوشی، شاید این دو شرکت در آینده با مشکلاتی رو به رو شوند و حتی اپل بی‌خیال استفاده از طراحی i شکل شود.

نظر شما چیست؟ آیا واقعا گوگل از طراحی که اپل قرار است از آن استفاده کند کپی کرده یا شباهت عجیب میان دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو و ماژول دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو تنها یک اتفاق بوده است؟ 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.