نشست خبری وی‌سی‌کاپ شریف برگزار شد

وی‌سی‌کاپ شریف یک برنامه به نسبت بلندمدت است که توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۸۶ برگزار می‌شود.

وی‌سی‌کاپ شریف یک برنامه به نسبت بلندمدت است که توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۸۶ برگزار می‌شود و تاکنون ۱۱ دوره از آن اجرا شده است. هدف برگزاری وی‌سی‌کاپ این است تا حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت باشد. در این راستا برگزارکنندگان وی‌سی‌کاپ از ابتدا کوشیده‌اند تا ایده‌های دانشجویی را به سرمایه‌گذاران متصل کنند.

دوازدهمین دوره وی‌سی‌کاپ از فردا سیزدهم تیرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا آبان ماه به طول می‌انجامد. به این مناسبت یک نشست خبری در دانشکاه مکانیک دانشگاه شریف برگزار شد.

حمایت از ایده و استارت‌آپ‌ها تا ۲ میلیارد تومان

آزاده کبریایی مدیر مرکز کارآفرینی شریف در نشست خبری به مناسبت برگزاری وی‌سی‌کاپ دوازدهم گفت: «مرکز کارآفرینی شریف سال ۱۳۷۹ به همت دکتر فیض بخش که الان عضو هیات علمی دانشگاه مدیریت شریف هستند، تاسیس شد. هدف آشنایی با نوآوری بود. به نظرم مرکز نوآوری الان در دانشگاه‌ها ضروری است. رسالت دانشگاه تربیت نیروی کار مفید است. وی‌سی‌کاپ بخشی از وظایف مرکز کارآفرینی شریف است. بخشی هم به عنوان واحد کاریابی داریم که مختص دانشجویان شریف است. این مرکز کارآفرینی به عنوان یک مسوولیت اجتماعی دانشگاه تاسیس شده و از سال ۸۶ وی‌سی‌کاپ را آغاز کردیم. هدف پیدا کردن ایده‌ها و استارتاپ‌ها و اتصال آنها به سرمایه‌گذاران بود. از اولین مجموعه‌ها که برای سرمایه‌گذاری آمدند شناسا بود. اکنون قصد داریم دوره دوازدهم آن را برگزار کنیم. قصد داریم از یک جشنواره خارج شویم و به عنوان یک هاب فعالیت کنیم. وی‌سی‌کاپ را از حالت جایزه‌محور بودن خارج کردیم. تصمیم گرفتیم به جای اینکه جایزه پیدا کنیم، سرمایه‌گذار پیدا کنیم. برای برگزاری این مراسم با ۱۰۲ شرکت صحبت کردیم. ۲۲ سرمایه‌گذار. با ۲۰ شرکت به توافق دوطرفه رسیدیم.»

به گفته کبریایی، برگزارکنندگان این رویداد قصد دارند برای این دوره تا ۲ میلیارد تومان سرمایه برای تیم‌های شرکت کننده جذب کنند.

تغییر رویکرد از جایزه‌محوری به جذب سرمایه‌گذار

در بخش دیگری از این مراسم امید خلج، دبیر وی‌سی‌کاپ شریف گفت: «وقتی سیاست ما از جایزه‌محوری به سوی سرمایه‌گذاری تغییر کرد، فرآیند ما عوض شد. از فردا امکان ثبت‌نام برای تیم‌ها و استارتاپ‌ها ممکن می‌شود. پس از ثبت‌نام تیم‌ها یک پیش غربالگری می‌کنیم. پس از انتخاب تیم‌ها آنها را راهبری می‌کنیم تا بتوانند وارد پیچ دک شوند.»

دبیر وی‌سی‌کاپ شریف تصریح کرد: پس از پیچ دک به دمو دی می‌رسیم. بین ۳ تا ۱۰ تیم در محورهایی که تعیین کردیم ارایه می‌دهند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تیم‌ها را انتخاب کنند. فقط سرمایه‌گذارها نیستند و شرکت‌های فناور هم می‌توانند از تیم‌ها حمایت کنند. پس از دمو دی مراسم اختتامیه را برگزار می‌کنیم. دیگر مثل سابق رتبه‌بندی نداریم؛ به نظر ما همه تیم‌ها برنده‌اند. قرار نیست استارتاپ‌ها سهام بدهند و سرمایه جذب کنند.

به گفته خلج پیش بینی آنها این است ۲۰۰ تا ۲۵۰ استارتاپ در این دوره وی‌سی‌کاپ شرکت کنند و تا یک میلیارد تومان جذب سرمایه محقق شود.

دبیر این رویداد گفت این مراسم از فردا شروع می‌شود و تا پایان آبان ماه به طول می‌انجامد.

خیلی‌ها می‌خواستند دیجی‌کالا شوند، اما فقط یکی شد

در بخش انتهایی این نشست، دکتر رسول جلیلی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با مبحث نوآوری و برگزاری رویداد وی‌سی‌کاپ گفت: «اگر دو دهه‌ی قبلِ دانشگاه‌هایی مثل شریف را بنگریم، مبحث آموزش مهم بود. اما از چند سال پیش موضوع کار اهمیت بیشتری پیدا کرد. الان شرایط جوری شده که دانشجویان همزمان با کلاس‌ها سر کار هستند. این پدیده نه صد درصد مثبت است و نه ۱۰۰ درصد منفی. دانشجو امیدوار است که در ۱۹ سالگی موثر است و می‌تواند کار کند. الان بحث کار کردن هم‌زمان با تحصیل برای دانشجویان خیلی مهم است. دانشجوها الان به تعارض‌های زیادی بر می‌خورند؛ که کار را انتخاب کنند یا درس را.»

جلیلی با بیان اینکه شکست تجربه ارزشمندی برای دانشجویان است، گفت: «در ایران خیلی‌ها می‌خواستند دیجی‌کالا شوند، اما یکی فقط دیجی‌کالا شد. دانشجوها فکر می‌کنند به‌سادگی می‌توانند دیجی‌کالا بسازند. این تجربه‌ها معمولا منجر به شکست می‌شود که به‌نظرم این تجربه ارزش دارد، چون باعث می‌شود دانشجو تجربه گرانقدری را کسب کند.»

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های دانشگاه شریف به‌منظور اتصال دانشجویان به بازار کار، گفت: ما یک طرح کوآپ داریم: کار و آموزش پایدار، که ۲۵ درصد وقت دانشجو را حین لیسانس صرف کار می‌کند. این طرح فعلا در دانشکده کامپیوتر و چند دانشکده دیگر اجرا می‌شود. اینها اقداماتی است که کار و تحصیل را عجین می‌کنیم. سلیقه ما این است تا دانشجو در دوره کارشناسی با کار آشنا شود و در دوره تحصلات تکمیلی خودش بتواند پول در بیاورد. فکر می‌کنیم اگر دانشجو فقط بخواهد درس بخواند، مهارت زندگی را کسب نمی‌کند. الان می‌گوییم “شریف برای زندگی”. اگر دانشجویی در دانشگاه تاب‌آوری را یاد نگیرد، در آینده دچار مشکل می‌شود. امیدوارم این رویداد چندماهه تاثیر مثبت در ارزش کار و کارآفرینی برای همه دانشگاهیان داشته باشد.

در ادامه این نشست رییس دانشگاه شریف در پاسخ به این سوال که وی‌سی‌کاپ چه کمکی می‌تواند به بحران نیروی انسانی کند، گفت: «وی‌سی‌کاپ این امید را به دانشجو می‌دهد که می‌تواند شغلی بسازد که درآمد بالاتر از متوسط جامعه را داشته باشد. الان در حوزه آی‌تی رقابت شدید است. الان کارهای خوبی برای متخصصان آی‌تی هست. به‌نظرم راهکار این است که شخص از سن پایین وارد بازار کار شود.»

جلیلی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشجویان و نیروهای متخصص در حال خروج از کشور هستند، گفت: اینکه همه افراد به دلیل مسایل اجتماعی و سیاسی می‌روند صحیح نیست. اتفاقا مرکز سنجش مهاجرت شریف می‌گوید ۹۰ درصد افرادی که سه مقطع‌شان شریف بوده هنوز در ایران هستند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.