6 عکس تاریخی از دنیای ورزش

در اینجا شش تصویر تاریخی از رقابت‌های مختلف ورزشی را خواهید دید؛ تصاویری که هر کدام به دلیلی ماندگار شده‌اند و داستان‌هایی شنیدنی در پشت هرکدام از آن‌ها وجود دارد.

مسابقات ورزشی در دوران مدرن به بخشی جدانشدنی از فرهنگ بشری تبدیل شده‌اند. میادین ورزش دهه‌هاست که عرصه‌ای برای کسب افتخار و غرور هستند؛ نه فقط برای ورزشکاران بلکه برای ملت‌هایی که چشم به پیروزی قهرمانانشان دارند. هر مسابقه ورزشی مثل یک میدان نبرد است که می‌تواند شادی و لبخند یا اندوه و سرشکستگی را برای هر یک از دو طرف میدان به دنبال داشته باشد.

ظهور فناوری‌های عکاسی و فیلمبرداری باعث شده‌اند که گستره رقابت‌های ورزشی از محدوده میادین ورزش فراتر برود و میلیون‌ها نفر بتوانند در هیجان لحظه‌های سرنوشت‌ساز ورزشی شریک شوند. در طول بیش از یک قرنی که عکسبرداری از مسابقات ورزشی رواج یافته است، تصاویر تاریخی و تاثیر‌گذار زیادی از این رقابت‌ها ثبت شده‌اند. در اینجا شش عکس از دنیای ورزش را خواهید دید که هر کدام به دلیلی شایسته عنوان «تاریخی» هستند.

۱. برندگان اولین مسابقه تور دو فرانس (۱۹۰۳). اولین دوره مسابقات «تور دو فرانس» در سال ۱۹۰۳ برگزار شد. مسابقه آن سال در واقع یک برنامه تبلیغاتی بود که روزنامه ورزشی «لاتو» برای افزایش فروشش برگزار کرده بود. در این تصویر موریس گرین برنده اولین دوره این رقابت‌ها را می‌بینیم (با لباس سفید و لبخند)؛ کسی که بعد‌ها به دلیل تقلب (مثل کمک گرفتن از ماشین و غذا خوردن در طول مسابقه) از عنوان قهرمانی خودش محروم شد.

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / برندگان اولین مسابقۀ تور دو فرانس (۱۹۰۳)

۲. اولین شکست انسان از کامپیوتر در رقابت شطرنج (۱۹۹۷). گری کاسپاروف اولین بار در سال ۱۹۶۶ در مقابل کامپیوتر شرکت آی‌بی‌ام به اسم «آبی پررنگ» قرار گرفت. این مسابقه که در شش دور برگزار می‌شد با پیروزی کاسپاروف به پایان رسید، هرچند که در اولین دور مسابقه «آبی پررنگ» پیروز شده بود. این مسابقه در سال ۱۹۹۷ تکرار شد و این بار «آبی پررنگ» در مجموع شش مسابقه توانست یکی از مشهورترین استادان شطرنج جهان را شکست بدهد.

این تصویر مربوط به ششمین دور این مسابقه است. در اینجا کاسپاروف درمانده و مایوس منتظر آخرین حرکت حریف است؛ حرکتی که به شکست کاسپاروف منجر شد. این شکست لحظه‌ای تاریخی بود که این پرسش را در ذهن بینندگان پرشمارش برانگیخت: آیا کامپیوتر‌ها به زودی در سایر حوزه‌ها هم بشر را مغلوب خواهند کرد؟

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / اولین شکست انسان از کامپیوتر در رقابت شطرنج (۱۹۹۷)

۳. گل مارادونا به انگلستان با دست (۱۹۸۶). تاریخ ورزش بدون فوتبال کامل نیست و فوتبال بدون مارادونا و مارادونا بدون «دست خدا»! شکست انگلستان از آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ برای این کشور بسیار سنگین و دردناک بود، زیرا این دو کشور تنها چهار سال قبل از آن درگیر یک جنگ خونین چندماهه بر سر مالکیت جزایر فالکلند شده بودند و این مسابقه برای آن‌ها به نوعی حیثیتی به حساب می‌آمد.

اما آن چیزی که این شکست را برای انگلیس دردناک‌تر کرد نوع گل‌هایی بود که از آرژانتین دریافت کردند. یکی از آن‌ها همین گل بود که مارادونا آن را با دست به ثمر رساند و به گل «دست خدا» معروف شد و دیگری گلی بود که مارادونا بعد از دریبل پنج بازیکن انگلیسی به ثمر رساند؛ این گل نیز به «گل قرن» شهرت پیدا کرد.

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / گل مارادونا به انگلستان با دست (۱۹۸۶)

۴. لحظه پیروزی محمد علی بر کلیولند ویلیامز (۱۹۶۶). این یکی از بهترین عکس‌های ورزشی تاریخ است که لحظه‌ای درخشان در زندگی ورزشی نامدارترین بوکسور دنیا را ثبت کرده است. بسیاری از کارشناسان بوکس، این مسابقه را بهترین مبارزه علی در تمام دوران حرفه‌ایش می‌دانند. علی در راند سوم این مسابقه کلیولند را با ضربه فنی شکست داد.

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / لحظه پیروزی محمد علی بر کلیولند ویلیامز (۱۹۶۶)

۵. پیروزی ساموئل رشفسکی ۸ ساله در مسابقه همزمان با بیست شطرنج‌باز (۱۹۲۰). در سال‌های اخیر این عکس در شبکه‌های اجتماعی خیلی دست به دست شده است و بیشتر وقت‌ها به اشتباه درباره آن نوشته‌اند که رشفسکی در این مسابقه از همه رقبایش شکست خورد. اما واقعیت کاملا عکس این است؛ رشفسکی در این مسابقه همزمان که در شهر پاریس برگزار شد همه بیست حریفش را شکست داد.

نیویورک تایمز در آن زمان خبر این مسابقه را منتشر کرد و نوشت که در بین این بیست نفر برخی از مشهورترین شطرنج‌بازان فرانسه حضور داشته‌اند. ساموئل در چهارسالگی شطرنج را شروع کرد و در هشت سالگی به تبحر فوق‌العاده‌ای در این ورزش دست پیدا کرده بود. او اهل لهستان بود، اما در کودکی همراه پدر و مادرش به آمریکا مهاجرت کرد. رشفسکی در بزرگسالی هم به موفقیت‌های خود در این عرصه ادامه داد. او همواره به عنوان یکی از بزرگترین شطرنج‌بازان تاریخ آمریکا شناخته می‌شود.

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / پیروزی ساموئل رشفسکی ۸ ساله در مسابقه همزمان با بیست شطرنج‌باز (۱۹۲۰)

۶. پیروزی یک صدم ثانیه‌ای مایکل فلپس در المپیک پکن (۲۰۰۸). مایکل فلپس در دنیای ورزش یک افسانه زنده است. او با ۲۳ طلای المپیک و مجموع ۲۸ مدال، بزرگترین ورزشکار تاریخ این رقابت‌ها است. او در المپیک ۲۰۰۸ پکن به تنهایی ۸ طلا کسب کرد و رکورد بیشترین مدال طلا در یک المپیک را به خودش اختصاص داد. اما هفتمین طلای او در این دوره از رقابت‌ها واقعا درخشان و حماسی بود.

او در مسابقه شنای صد متر پروانه با اختلاف یک صدم ثانیه میلوراد چاویچ اهل یوگوسلاوی را شکست داد. تشخیص پیروزی فلپس در این مسابقه فقط به یاری دوربین‌های پیشرفته‌ای ممکن بود که از آن رقابت تصویر برداری می‌کردند. فلپس در سمت چپ و چاویچ در سمت راست این تصویر مشخص هستند. فلپس و چاویچ هر دو این عکس تاریخی را امضا کرده‌اند.

فاواپرس / 6 عکس تاریخی از دنیای ورزش / پیروزی یک صدم ثانیه‌ای مایکل فلپس در المپیک پکن (۲۰۰۸)

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.