IPها قبل از استفاده باید در سامانه ثبت شوند

کلیه دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، شرکت زیرساخت، ثبت‌کنندگان محلی اینترنت، کسانی که از ثبت‌کنندگان محلی اینترنت به صورت PI نشانی دریافت کرده‌اند و سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف هستند اطلاعات IPهایی که در اختیار دارند را قبل از استفاده در شبکه، در سامانه ثبت و هرگونه تغییرات آن را ظرف مدت ۲۴ ساعت به‌روزرسانی کنند.

به گزارش پیوست، کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۳۴ خود، الزامات استفاده از نشانی‌های IP در شبکه ملی اطلاعات را تعیین کرد. این مصوبه به منظور اجرایی شدن اسناد تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات، نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تهیه شده است. این اسناد همگی مصوب شورای عالی فضای مجازی هستند.

مصوبه ۳۳۴ کمیسیون تنظیم مقررات، شامل همه دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، ثبت‌کنندگان محلی اینترنت، کسانی که از ثبت‌کنندگان محلی اینترنت به صورت PI نشانی دریافت کرده‌اند و سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌شود. نشانی‌های PI، بازه نشانی‌هایی است که از سوی ثبت‌کنندگان منطقه‌ای اینترنت به صورت مستقیم به شخص حقیقی و حقوقی واگذار می‌شوند.

وظایف کلیه مشمولان

در ماده ۲ این مصوبه، کلیه اشخصاص مشمول، موظف شده‌اند اطلاعات کلیه منابع عددی خود را قبل از استفاده در شبکه، در سامانه ثبت و هرگونه تغییرات آن را ظرف مدت ۲۴ ساعت به‌روزرسانی کنند. همچنین براساس تبصره ۲ این ماده، «منابع عددی» که در حال حاضر در سامانه ثبت نشده‌اند، باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه در سامانه ثبت شوند. منظور از منابع عددی، نشانی‌های عمومی IP نسخه 4 (IPv4) و نسخه 6 (IPv6) و شماره سامانه خودمختار (ASN) است که در اختیار اشخاص مشمول این مصوبه قرار دارد.

در تبصره ۳ این ماده نیز تاکید شده است در صورت استفاده از یک نشانی‌ عمومی IP واحد بر روی سرورها و خدمات شبکه‌های توزیع محتوا و خدمات میزبانی، باید موقعیت جغرافیایی کلیه خدمات و سرورهایی که از نشانی مذکور استفاده می‌کنند در سامانه ثبت شود.

کلیه خدمات‌دهندگان در فضای ICT کشور ملزم هستند برای ارائه هرگونه خدمات در شبکه ملی اطلاعات صرفاً از نشانی‌‌های IP عمومی استفاده کنند و از راهیابی نشانی‌های عددی ثبت نشده در سامانه، خودداری کنند. همچنین به‌کارگیری نشانی‌های خصوصی IP صرفاً برای کاربرد‌ در شبکه اختصاصی و بدون اعلان به خارج از شبکه اختصاصی، بلامانع است و در مقابل استفاده از نشانی‌های عمومی IP، به عنوان نشانی خصوصی IP ممنوع است.

وظایف سازمان فناوری اطلاعات

ماده ۳ این مصوبه کاملا به شرح وظایف سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره مدیریت IPها اختصاص دارد. از جمله اینکه سازمان موظف شده است سامانه‌ای را برای مدیریت IPها طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری کند. احراز هویت کاربران سامانه نیز برعهده این سازمان است.

طراحی و پیاده‌سازی ساز و کار و روش اجرایی برای اطمینان از صحت و به روز بودن اطلاعات ثبت شده در سامانه؛ تهیه نقشه راه استراتژیک و سازوکارهای گذر، نحوه استفاده در شبکه ملی اطلاعات و نظارت یکپارچه برای نشانی‌های IP نسخه ۶ (IPv۶) ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه و ارائه به کمیسیون از دیگر وظایف سازمان فناوری اطلاعات است.

در ماده ۴ نیز تاکید شده است تعرفه فروش و اجاره نشانی‌های IP، بر اساس شرایط بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در صورتی که کمیسیون تنظیم مقررات برای این موضوع تعرفه تعیین کند، تعرفه مصوب ملاک خواهد بود. پیش‌تر در تبصره ۱ ماده ۲ آمده است که ثبت در سامانه، تاثیری در موضوع مالکیت منابع عددی ثبت شده ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.