تست خیانت همسر فقط با 200 هزار تومان!

طبق گفته کارشناسان جامعه‌شناسی و روانشناسی، انتشار کلیپ‌هایی با عنوان «تست خیانت همسر» در فضای مجازی به بنیان خانواده و ارزش‌های دینی ما ضربه می‌زند و در مقوله ازدواج آسیب‌زا است.

به گزارش فاواپرس به نقل از همشهری آنلاین، برخی جوانان برای اطمینان از وفاداری شریک آینده یا حال زندگی خود، با گروه‌هایی در فضای مجازی ارتباط می‌گیرند تا نامزد یا همسر خود را در معرض ارتباط با فرد دیگری قرار دهند و از صداقت عاطفی آن‌ها اطمینان پیدا کنند، یا به عبارت دیگر از آن‌ها «تست خیانت همسر» بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از این گروه‌ها در اینستاگرام ارتباط گرفتیم که روند کاری خود را بدین‌گونه توضیح داد، که ابتدا ۳ روز در قالب مسائل کاری با فرد مورد نظر ارتباط گرفته می‌شود، سپس در ۳ روز بعدی درخواست دوستی مطرح می‌شود که آیا شریک عاطفی در این مراحل با فرد از قبل تعیین شده ارتباط دوستانه برقرار می‌کند یا به رابطه قبلی خود وفادار است.

فاواپرس / تست خیانت همسر فقط با 200 هزار تومان!

طبق پیام مجموعه مذکور، هزینه این اقدام براساس مجازی یا میدانی بودن و میزان زمان و هزینه مربوطه، تست خیانت از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است، همچنین فیلم‌های گرفته شده در صفحه اینستاگرام مجموعه بارگذاری نمی‌شود و تنها نمونه‌های کاری در صفحه مجازی آن‌ها پست شده است.

برای بررسی آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی این اقدام با یکی از روانشناسان مطرح که عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است، ارتباط گرفتیم که وی در این رابطه گفت: آسیب‌شناسی این مقوله نیاز به جلسات متعددی است، ولی به همین نکته کفایت می‌کنم که اگر این مساله فراگیر شود، بنیان اعتماد در خانواده‌ها نابود می‌شود.

همچنین با حسین ایمانی جاجرمی جامعه‌شناس، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفتگو کردیم که وی ابتدا به مسائل حقوقی این اقدامات اشاره و اظهار کرد: تصویربرداری مخفیانه و نشر آن در فضای مجازی دارای تبعات حقوقی فراوانی است، به همین خاطر به نظر می‌رسد اکثر این مواردی که در این حوزه مشاهده می‌شود، بیشتر ساختگی، برای سرگرمی و جذب دنبال‌کننده باشد.

فاواپرس / تست خیانت همسر فقط با 200 هزار تومان!

وی در ادامه به نمونه‌های خارجی تست خیانت تاکید کرد و گفت: چنین مواردی در کشور‌های غربی به دلیل آثار خاصی که دارد، تحت نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان رسانه‌ای می‌شود، به‌نحوی که این برنامه‌ها در راستای انتقاد به خیانت در روابط زن و شوهری نشان داده شده است، البته در برخی موارد هم شاهد ترویج بی‌بندو باری در رسانه‌های مدعی آزادی آمریکایی و اروپایی هستیم.

جامعه شناس دانشگاه تهران، تست خیانت را عاملی برای شکستن هنجار‌های فرهنگ ملی و دینی کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: بنیان خانواده مهم‌ترین پایه فرهنگ ملی و مذهبی ما است، به‌گونه‌ای که ریشه ارزش‌های بنیادین اخلاقی در خانواده شکل می‌گیرد و با تربیت فرزند در جامعه تسری پیدا می‌کند.

ایمانی لفظ خیانت را در رابطه با این مقوله زیر سوال برد و ادامه داد: اکثر کلیپ‌های تولید شده در این حوزه به قبل از ازدواج برمی‌گردد، یعنی در این موارد هنوز عهدی بسته نشده است و اطلاق لفظ خیانت بر خاتمه این‌گونه رابطه‌ها و یا ایجاد اختلال در آن‌ها اشتباه است، به‌عبارتی ترویج این ادبیات موجب شکسته شدن قبح خیانت واقعی در جامعه ما می‌شود.

وی در پایان این‌گونه فعالیت‌ها را در قالب صنعت سرگرمی و درآمدزا عنوان کرد و گفت: بسیاری از اقدامات سوء که تست خیانت یکی از جدیدترین آن‌هاست، موجب استهاله فرهنگی در بسیاری از هنجار‌های مربوط به خانواده شده است، به‌گونه‌ای در طی زمان در حال گذار از جامعه‌گرایی به فردگرایی هستیم، یعنی همان‌طور که در گذشته گرمای وجود خانواده‌ها در کنار یکدیگر احساس می‌شد، در طی زمان با اتفاقات ضدارزشی به سمت تنهایی‌های مفرط کشیده شده است که یکی از راه‌حل‌های این مقوله، برخورد با گروه‌های تست خیانت است.

همان‌طور که مطرح شد، گروه‌هایی برای جلب توجه و با نیت سنجیدن صداقت نامزد‌ها و دوستی‌های خیابانی نسبت به یکدیگر، کلیپ‌هایی را با عنوان تست خیانت در فضای مجازی منتشر می‌کنند که براساس نظر کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی، اگر این روند ترویج پیدا کند، آسیب بزرگی بر بنیان خانواده و اختلالات موثری در حوزه ازدواج ایجاد می‌کند، بنابراین لازم است معاونت جوانان وزارت ورزش، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و دستگاه‌های نظارتی در حوزه فضای مجازی بر این روند نظارت و اقدام کنند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.