اپراتورها 85 میلیون ایرانی را بچه فرض کردند

گزارش کاربران ایرانی نشان می‌دهد از اولین ساعات صبح امروز (۲۱ تیر)، قابلیت جست‌وجوی امن یا «Safe Search» روی موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ برای بسیاری از کاربران ایرانی به صورت پیش‌فرض فعال شده و امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود ندارد.

به گزارش فاواپرس، این حالت که بیشتر برای اینترنت همراه ایرانسل و همراه اول گزارش شده، محافظت‌های گوگل و بینگ برای کودکان را فعال و درنتیجه دسترسی به محتوای بزرگسال و خشونت‌آمیز را برای کاربران غیرممکن می‌کند.

به نظر می‌رسد اپراتورهای اینترنتی در اقدامی عجیب با انجام تغییراتی در شبکه خود، حالت جستجوی ایمن (Safe Search) گوگل را به صورت پیش‌فرض برای همه کاربران فعال کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه امکان غیر فعال کردن این حالت نیز وجود ندارد.

گوگل با معرفی حالت جستجوی ایمن یا همان Safe Search از نمایش نتایج و محتواهای نامناسب برای کودکان جلوگیری می‌کند. کاربرد دیگر این قابلیت، محدودسازی نتایج جستجو در اینترنت محل کار است. در حالت عادی، کاربران می‌توانند این قابلیت را غیر فعال کرده تا نتایج جستجوی گوگل را بدون فیلتر مشاهده کنند.

اما به تازگی برخی کاربران از فعال شدن این قابلیت برای همه خبر داده‌اند به طوری که امکان خاموش شدن آن نیز وجود ندارد. در صورتی که برای غیر فعال کردن این قابلیت به صفحه تنظیمات مراجعه کنید با پیغام قفل شدن این قابلیت (تصویر زیر) مواجه خواهید شد.

فاواپرس / اپراتورها 85 میلیون ایرانی را بچه فرض کردند

اگر کاربران به سایت Google.com و Bing.com مراجعه کنند، DNS آنها در حالت جست‌وجوی امن به‌روزرسانی می‌شود و پس از آن از نگاه گوگل و بینگ کاربران به عنوان کودک تشخیص داده می‌شوند.

گزارش‌هایی حاکی از آن است که حالت جست‌وجوی امن برای بیشتر کاربران تلفن همراه غیرقابل تغییر و قفل است، اما کاربران اینترنت ثابت گاهی اوقات چنین محدودیتی را تجربه کرده و گاهی هم می‌توانند حالت جست‌وجوی امن خود را غیرفعال کنند.

جست‌وجوی امن برای کاربران اینترنت همراه با عرضه سیم‌کارت کودک در ایران همزمان شده است.

 

فاواپرس / اپراتورها 85 میلیون ایرانی را بچه فرض کردند
اگر عبارت Safe Search را در گوگل جست‌وجو کنید، وضعیت فعال بودن یا نبودن اینترنت کودک به شما نشان داده می‌شود.

به نظر می‌رسد قابلیت Safe Search علاوه بر گوگل، در موتورهای جستجوی دیگر مانند Bing هم به صورت پیش‌فرض فعال شده و قابل کنترل هم نیست.

ظاهراً این کار با Hijack کردن درخواست‌های DNS با آدرس‌های google.com و bing.com صورت می‌پذیرد تا امکان تغییر حالت Safe Search به صورت خودکار برای کاربران غیرفعال شود. بر این اساس، کاربران به محتوایی در گوگل دسترسی دارند که برای کودکان مناسب‌سازی شده است.

یک منبع آگاه در یکی از اپراتور‌های تلفن همراه اعلام کرده این موضوع ارتباطی با اپراتور‌های تلفن همراه ندارد و احتملا این تغییرات از سمت زیرساخت رخ داده است.

از طرفی به گفته برخی کارشناسان، احتمال می‌رود فعال‌سازی جست‌وجوی امن برای برخی کاربران، ناشی از یک اشتباه فنی، با هدف فعال‌سازی اینترنت امن برای سیم‌کارت‌های کودک باشد.

به نظر می‌رسد این اقدام از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، زیرمجموعه وزارت ارتباطات صورت گرفته و در نگاه عده‌ای از کاربران در جهت پیش‌برد پروژه شبکه ملی اطلاعات است.

براساس طرحی که به صورت آزمایشی در اردیبهشت و خرداد ماه در خوزستان آزمایش شد، در صورت وارد کردن آدرس گوگل در مرورگر موبایل، کاربران به آدرس Boomino.ir منتقل می‌شدند که پروژه‌ای تحت مالکیت همراه اول و در جهت ترویج ابزارهای اینترنت ملی و موتور جست‌وجوی داخلی است.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. آواتار ت
    ت می‌گوید

    بدبخت شدید.بیچاره شدید.گوگل همینجوری هم نتایجی رانشان می داد که پولش رابیشتر گرفته بود نه ان چیزی که مادنبالش هستیم حالا بااین گزینه سالم دیگه هیچ چیز بدرد بخوری بالا نمی اید.

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.