تشکیل کارگروه مشترک برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کارگروه مشترک برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه خبر داد و گفت: با تصویب قانون جدید بازار سرمایه حوزه دانش بنیان مسیر هموارتر خواهد شد و مسیری را پیش‌بینی کرده‌ایم که این اصلاحات سریع‌تر انجام شود.

«مجید عشقی» روز گذشته در همایش شرکت‌های دانش بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده اظهار کرد: مقایسه شرکت‌های بزرگ کشور با شرکت‌های بزرگی که در سطح جهانی در حال فعالیت هستند، نشان دهنده آن است که در ایران سهم عمده ارزش بازار سرمایه مربوط به شرکت‌های دارایی محور است.

وی ادامه داد: همچنان ۳۰ شرکت برتر جزو شرکت‌های دارایی محور هستند؛ در حالی که این امر در دنیا برعکس است و این امر نشان می‌دهد که هنوز جای کار بسیار داریم و جای خالی شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری در فهرست‌های بالای جدول خالی است.

عشقی اظهار داشت: امیدواریم فعالان این صنعت تلاش خود را انجام دهند و سیاستگذاران هم این مجال را فراهم کنند تا شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

رییس سازمان بورس به ظرفیت‌های بازار سرمایه برای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: موضوع مهم کنونی، مساله عرضه اولیه شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری و ایجاد نقدشوندگی برای این شرکت‌ها است که این اقدام اجرا شده است.

عشقی ادامه داد: از قبل هم در بازار سرمایه شاهد وجود این شرکت‌ها بودیم که بخشی از فعالیت آنها دانش بنیان بوده است اما اخیراً با عرضه اولیه تپسی، شرکت‌های مبتنی بر فناوری را وارد بازار سرمایه کرده‌ایم که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اکنون این اقدامات شروع است و باید موضوع پذیرش و عرضه شرکت‌های دانش بنیان ادامه پیدا کند که امیدواریم با تجربیات به دست آمده بتوانیم این اقدام را سریع‌تر به مرحله اجرا برسانیم و سهم شرکت‌های دانش بنیان را در بازار سرمایه افرایش دهیم.

انتشار اوراق تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان

وی به انتشار اوراق تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: با تصویب این قانون جدید حوزه دانش بنیان مسیر هموارتر شده است، در بازار سرمایه نیاز به برخی از مقررات جدید است. مسیری را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم این اصلاحات سریع‌تر انجام شود.

عشقی اظهار کرد: باید بحث انتشار اوراق در بازار را برای شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری هموار کنیم و سهم انتشار اوراق را در مقایسه با انتشار اوراقی که دولت انجام می‌دهد، افزایش دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تغییر ایجاد شده در حجم و اندازه تامین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: برخی پیشنهادهای در حال بررسی است، در سال است که تامین مالی جمعی آغاز شده است و در ابتدای مسیر قرار داریم که امیدواریم امسال بتوانیم حجم قابل‌توجهی را برای این کار در نظر بگیریم.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه موفق نبوده است

وی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه تاکید کرد و گفت: اکنون با حجم مشخصی از صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه روبرو هستیم، اما به دلیل ساختار خاص این صندوق‌ها و نیز مدیریت آنها موفق نبوده، منابع خوبی جمع‌آوری شده است که نشان‌دهنده بالا بودن پتانسیل این صندوق‌ها است، ولی نحوه سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را درست تعریف نکردیم.

عشقی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسایل مدنظر برای این صندوق‌ها مواجه آنها با ریسک است که طرح جسورانه دارای ریسک است که امیدواریم با طراحی‌های لازم بتوانیم ریسک‌های این صندوق را مدیریت کنیم.

جای خالی فین‌تک‌ها در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس به استفاده از فین‌تک‌ها در فرآیند بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جای خالی این موضوع در کل فرآیند بازار سرمایه قابل مشاهده است، در حوزه‌های عملیاتی و ارائه خدمات بازار سرمایه از طریق شرکت‌های کارگزاری در جای خوبی ایستاده‌ایم و پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اکنون اقدامات خوبی از طریق نهادهای مالی در حال انجام است، اما در حوزه زیرساختی باید از خدمات فین‌تک‌ها بیشتر استفاده کنیم، افزود: در حوزه نظارت بر بازار، تسویه و مواردی که مربوط به ارکان بازار سرمایه است جای فین‌تک‌ها خالی است.

عشقی با بیان اینکه کارگروهی مشترکی در سازمان بورس برای شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده تا موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان را پیگیری کنیم، گفت: ۱۶ اصلاحاتی که باید در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه انجام شود را در دستور کار قرار دادیم، اقداماتی برای ارکان بازار سرمایه طراحی انجام شده تا مورد پیگیری قرار دهند و آنها را گزارش دهند.

مشکل عدم توسعه کمبود سرمایه‌گذاری است

حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا در این مراسم اعلام کرد بزرگترین مشکل عدم توسعه ای‌کامرس ایران کمبود سرمایه‌گذاری کافی بوده است. به گفته او در ترکیه فقط در یک راند پلتفرم «ترندیول»، ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده، اما در ایران کل سرمایه‌گذاری در این عرصه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.