سازمان اسناد و املاک کشور امکان احراز هویت و همچنین شناسایی مالکان زمین و خانه آگهیدهنده روی پلتفرمهای آگهی آنلاین را فراهم خواهد کرد.
به گزارش پیوست پلتفرم انتشار آگهی آنلاین دیوار طی درخواستی از کارگروه تعاملپذیری از این کارگروه خواسته بود که امکانی فراهم شود تا آنان بتوانند صاحبان ملک را به صورت دقیق شناسایی کنند و میزان مالکیت و سهم اختصاص یافته به آنان در مورد ملک را شناسایی کنند و مالکان احراز هویت شده تیک آبی بدهند.
طبق مصوبه کارگروه تعاملپذیری، به زودی این امکان برای پلتفرمهای ثبت آگهی آنلاین ملک فراهم میشود تا از طریق سرویس شاهکار و سرویسهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مالکیت مکان و متراژ مکان را به صورت کامل صحتسنجی کنند.
طبق سازوکار پیشبینی شده سایتهای آگهی املاک در ابتدای دریافت آگهی با استفاده از سرویس شاهکار و ارائه OTP یا رمزیکبار مصرف به مالک او را شناسایی میکند و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز امکان استعلام سند ملکی را برای این پلتفرمها فراهم میکند. قرار شده با ورود اطلاعات کدملی مالک، شماره همراه مالک و شماره دفتر املاک، کدپستی ملک، متراژ ملک و سهم مالکیت، سازمان اسناد اطلاعات را تایید کند. اگر اطلاعات از سوی سازمان اسناد تایید شد آگهی دهنده تیک آبی دریافت خواهد کرد.
همچنین مقرر شده شرایطی فراهم شود که مشخص شود آگهی دهنده به صورت مستقیم خودش فروشنده ملک است یا آگهی از سوی بنگاه ثبت شده است.
در صورت اجرایی شدن این مصوبه، بسیاری از تخلفات در حوزه ملک کنترل میشود و امکان شناسایی مالک واقعی و میزان سهم وی از سهم ملک آگهی شده مشخص میشود.
پیش از این نیز امکان شناسایی و احراز هویت آگهی دهندگان خودرو روی پلتفرمهای آگهی آنلاین فراهم شده بود. در آن زمان وزارت صمت با همکاری پلتفرمهای آگهی دهنده خودرو شرایطی را فراهم کرد تا آنان بتوانند به صورت کامل مالک خودرو را شناسایی کنند و به مالک خودرو تیک آبی اختصاص دهند. امکان احراز هویت و احراز اصالت خودرو روی سه پلتفرم دیوار، شیپور و باما در بهمن ماه ۱۴۰۰اجرایی شد و از آن زمان آگهیدهندگان به صورت اختیاری احراز هویت میشوند و اطلاعات کامل خودروی احراز اصالتشده روی این پلتفرمها به نمایش گذاشته میشود. در همان زمان پلتفرمهای آگهی آنلاین اعلام کردند نیازمند دریافت سرویسی هستند تا بتوانند آگهی دهندگان ملک را نیز شناسایی کنند.
دستورالعمل ساماندهی آگهی الکترونیکی آبان ماه ۱۴۰۰ ابلاغ و مقرر شد پلتفرمهای آگهی آنلاین باید امکان احراز هویت، احراز صلاحیت آگهیدهنده، را از طریق استعلامهای صورتگرفته به وسیله سامانههای احراز هویت امتا یا سماوا روی بستر خود فراهم میکردند.