ویرگول 4 میلیارد تومان سرمایه جذب کرد

ویرگول که به اعتقاد هم‌بنیان‌گذار خود یک شبکه اجتماعی انتشار محتواست موفق شده در پنجمین سال فعالیت خود راند دوم جذب سرمایه را محقق کند.

به گزارش فاواپرس، ویرگول که به اعتقاد هم‌بنیان‌گذار خود یک شبکه اجتماعی انتشار محتواست موفق شده در پنجمین سال فعالیت خود راند دوم جذب سرمایه را محقق کند. شرکت بهمن و صندوق پژوهش نوآفرین ۴۰ میلیارد ریال روی ویرگول سرمایه‌گذاری کردند و این شبکه اجتماعی قرار است به یک کلونی برای انتشار انواع محتوا تبدیل شود.

علی آجودانیان، مدیرعامل ویرگول، در مورد جذب سرمایه‌گذار می‌گوید: در بهار امسال موفق به جذب سرمایه از دو شرکت بهمن و صندوق پژوهش نوآفرین شدیم. این جذب سرمایه در ادامه مسیری است که در آن قرار داریم و علاوه بر ادامه تمرکز در مسیر توسعه خود توسعه محصول و افزایش بازار را در برنامه داریم.

فاواپرس / علی آجودانیان، مدیرعامل ویرگول
علی آجودانیان، مدیرعامل ویرگول

او ادامه می‌دهد: یکی از محصولات حائز اهمیت ویرگول محتوای صوتی است. نسلی که با وبلاگ‌هایی مثل پرشین‌بلاگ و بلاگفا همراه بودند و سپس به سمت محتواهای متنی ویرگول آمدند حالا به سمت پادکست‌ها و محتواهای صوتی تمایل پیدا کرده‌اند و ویرگول می‌خواهد در این زمینه نیز همراه مخاطبان خود باشد.

آجودانیان در خصوص چشم‌انداز آینده ویرگول می‌گوید: طی این سال‌ها چندین بخش به ویرگول اضافه شده است و در امتداد این مسیر، تبدیل ویرگول به پلتفرم شماره یک انتشار محتواهای متنی در برنامه است. علاوه بر توسعه مسیر گذشته، انتشار انواع محتوا از قبیل صوتی و تصویری به واسطه پیاده‌سازی نسخه متنی در ویرگول قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: در نظر داریم به یک کلونی از محتواهای مختلف تبدیل شویم. صرف نظر از اینکه مخاطب چه نوع محتوایی پیاده‌سازی می‌کند، تبدیل خودکار صوتی انجام می‌شود و تبدیل صوت به متن که در حال حاضر نیز در پلتفرم ویرگول محقق شده این امر را توسعه می‌دهد.

مدیرعامل ویرگول معتقد است تبدیل پادکست‌ها به متن قابلیت سرچ و پیدا شدن این قبیل محتوا را در گوگل افزایش می‌دهد، ‌او در این باره توضیح می‌دهد: این موضوع میزان شنیده شدن محتواهای صوتی منتشرشده در ویرگول را افزایش می‌دهد و همچنین محتواهای صوتی را دسترس‌پذیرتر می‌کند.

آجودانیان در خصوص دیگر اهدافی که در ادامه جذب سرمایه در راند دوم در این پلتفرم محقق خواهد شد می‌گوید: تبدیل ویرگول به یک کلونی برای انتشار انواع محتوا صرف نظر از نوع آن هدف نهایی ما در این بخش است.

ارتقای هوش مصنوعی ویرگول

پیمان امیدی، هم‌بنیان‌گذار و توسعه‌دهنده بک‌اند ویرگول، هوش مصنوعی این پلتفرم را در چند بخش دسته‌بندی کرده و می‌گوید: سرویس طبقه‌بندی‌کننده مطالب (Post Classifier)، مطالب را در ۵۰ تاپیک مختلف دسته‌بندی می‌کند که از جمله این تاپیک‌ها می‌توان به کتاب، نویسندگی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، هنر، خانواده، استارت‌آپ و… اشاره کرد.

او ادامه می‌دهد: در این سرویس، موضوع هر پست پس از انتشار تشخیص داده و دسته‌بندی می‌شود.

پیمان امیدی بخش دوم هوش مصنوعی ویرگول را سرویس پیشنهاد‌دهنده تگ‌ عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در بخش انتشار پست، هوش مصنوعی ویرگول بر اساس محتوایی که نویسنده در ویرایشگر متن نوشته است، تگ‌های مرتبط با متن به او پیشنهاد می‌کند. وجود تگ روی پست‌ها، باعث افزایش دسترس‌پذیری و سئوی بهتر مطالب می‌شود.

توسعه‌دهنده بک‌اند ویرگول می‌گوید: با استفاده از سرویس‌های پیشنهاد‌دهنده تگ و دسته‌بندی موضوعی مطالب و همچنین بر اساس تعاملات و رفتار گذشته کاربران، فید صفحه اصلی افراد به صورت شخصی و بر اساس علاقه‌مندی آنها ساخته می‌شود.

سومین و آخرین بخش هوش مصنوعی ویرگول نیز مربوط به تشخیص پست‌های اسپم است. این بخش که جزو اولین سرویس‌های پیاده‌سازی‌شده در ویرگول است باعث افزایش چشمگیر کیفیت پست‌های پیشنهادی به کاربران شده است.

هم‌بنیان‌گذار ویرگول در ادامه از سرویسی سخن می گوید که هنوز قابلیت استفاده از آن برای عموم فراهم نیست. امیدی می‌گوید: ASR سرویس تبدیل صوت به متن است که در حال حاضر در اختیار تعداد محدودی از پادکستر‌ها قرار گرفته است.

امیدی در ادامه در مورد تعداد کاربران ویرگول نیز می‌گوید: در حال حاضر ما بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر ثبت‌نامی و بیش از هفت میلیون کاربر فعال ماهانه داریم. علاوه بر این تاکنون بیش از ۳۹۰ هزار پست در ویرگول منتشر شده است.

پیمان امیدی اشاره می‌کند که میزان خوانده شدن مطالب از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، ماهانه به طور میانگین بیش از ۱۳۰ هزار ساعت معادل نزدیک به ۱۵ سال بوده است.

امیدی توضیح می‌دهد: بیشتر کاربران ویرگول در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند، حدود ۴۲ درصد افراد. گروه دوم کاربران فعال ویرگول، افراد ۳۰ تا ۵۰ سال هستند. این در حالی است که حدود ۲۳ درصد از کاربران ویرگول را افراد نوجوان و زیر ۲۰ سال تشکیل می‌دهند. با تمام جوانی کاربران ویرگول، حدود سه درصد کاربران ویرگول افراد میانسال و بالاتر از ۵۱ سال محسوب می‌شوند.

ویرگول یک ابزار روابط عمومی است

ابراهیم خلیلی، مدیر توسعه و کسب‌وکار ویرگول، نیز در ادامه به تشریح کسب‌وکارهای ویرگول برای کسب‌وکارها می‌پردازد. او با دسته‌بندی ابزارهای ویرگول در سه بخش کمپین‌های روابط عمومی، پرونده‌های محتوایی و کمپین‌های UGC می‌گوید: هدف از این ابزارها این است که ویرگول به بستر بهینه‌ای برای بخش روابط عمومی و بازاریابی سازمان‌ها تبدیل شود.

در کمپین‌های روابط‌ عمومی به کمک قابلیت‌های ویرگول نظیر انتشارات، افزایش بازدید و به اعضای سازمان کمک می‌شود تا هم‌صدا شوند و معرف و مروج سازمان خود باشند. این بخش به ایجاد تصویر سازمانی دانش‌محور و پویا کمک می‌کند.

او ادامه می‌دهد: بر اساس نیاز سازمان و هدف‌ نهایی آن، افراد مختلف سازمان در ویرگول تولید محتوا می‌کنند. در این بخش هر تعهدی که در خصوص میزان دیده شدن و خوانده شدن محتوا بدهیم، محقق خواهد شد.

خلیلی در مورد کمپین تولید محتوا نیز می‌گوید: در این بخش از نویسندگان مرتبط و آگاه دعوت می‌شود تا با نگاهی موشکافانه درباره‌ سازمان‌ها، گزارش‌های سالانه، اتفاقات حیاتی و مهم سازمان‌ها بنویسند. نمونه‌های پرونده‌های محتوایی از بررسی کارشناسی گزارش سال دیجی‌کالا، تا تجربه فعالیت در باسلام به عنوان غرفه‌دار را در بر می‌گیرد. پرونده‌های محتوایی بنا بر درخواست سازمان می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات را شامل شود.

مدیر توسعه و کسب‌وکار ویرگول بیان می‌کند: مهم‌ترین کمپین ویرگول، کمپین‌های تولید محتوای کاربرمحور یا همان UGCهاست که در آن از کاربران دعوت می‌شود در مدت مشخص و در موضوعی مشخص محتوای خود را بنویسند و منتشر کنند. کمپین‌های UGC، برای افزایش آگاهی از برند بهترین گزینه کسب‌وکارهاست؛ کمپین‌هایی مانند کمپین «روایتگر باش» که در روزهای کرونا همراه با سامسونگ پیش رفت یا کمپین «پیک زمین» که در جهت مسئولیت اجتماعی «بانک ایران زمین» و با هدف کاشت درخت اجرا شد.

خلیلی معتقد است در حال حاضر ویرگول در بین افراد جایگاه خوبی دارد و هدف در سال جاری این است که خدمات B2B ویرگول را به سازمان‌ها ارائه دهد.

خلیلی ادامه می‌دهد: در بخش بازاریابی و بازاریابی دیجیتالی نیز مدیران روابط عمومی و بازاریابی سازمان می‌توانند در طراحی کمپین‌های ۳۶۰ درجه از خدمات ویرگول برای پوشش یا استفاده از گستره کاربران ویرگول استفاده کنند. ما در نظر داریم به ویرگول به عنوان ابزاری در حوزه روابط عمومی و بازاریابی نگاه کنند.

پادکست‌ها مهمان جدید ویرگول

محبوبه کهن‌زاد، سردبیر ویرگول، مخاطبان این پلتفرم را در دو دسته زیر معمولی و کسب‌وکارها می‌بیند و در این خصوص می‌گوید: افراد عادی دانش روزمره و کسب‌وکارها دانش سازمانی خود را در ویرگول منتشر می‌کنند. به بیان دیگر کاربران عادی آن دسته از افراد هستند که بر اساس علایق خود در ویرگول مطلب می‌نویسند و افراد را دنبال می‌کنند و کامنت می‌گذارند و کسب‌وکارها به برندینگ کسب‌وکار خود در ویرگول مشغول هستند.

او ادامه می‌دهد: تیم‌های فنی کسب‌وکارهای متعدد از جمله اسنپ، کافه‌بازار، علی‌بابا، نشان و… برند کارفرمایی خود را در ویرگول شکل داده‌اند. کسب‌وکارها از ایده‌ها، آخرین دستاوردها، تا تغییراتی مثل تغییر لوگو و … را در ویرگول با کاربران عمومی ویرگول در میان می‌گذارند. در واقع ویرگول بستری برای اشتراک‌گذاری دانش است.

کهن‌زاد می‌افزاید: کاربران جدید ویرگول نیز پادکست‌ها هستند. یکی از دغدغه‌‌های همیشگی تولیدکنندگان پادکست‌ها این است که محتوای هر قسمت جست‌وجوپذیر باشد. سیستم ASR ویرگول به پادکست‌ها کمک می‌کند تا متن هر قسمت خود را به طور کامل داشته باشند و این به معنای جست‌وجوپذیری محتوای پادکست‌هاست.
این سرویس در حال حاضر به صورت محدود در اختیار کاربران است.

کهن‌زاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دغدغه‌های متعدد ویرگول عنوان می‌کند: می‌خواهیم بچه‌های افغانستانی در هر مکانی که هستند پایگاهی برای خواندن و نوشتن داشته باشند و از آنها دعوت می‌کنیم که در ویرگول فعالیت کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.