معاون رییس جمهور برای فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی شرط گذاشت

معاون امور مجلس رییس جمهور ضمن شرط گذاری برای پلتفرم‌ها، از حمایت ویژه دولت سیزدهم از فعالیت جوانان نخبه در فضای سایبری خبر داد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور شرط فعالیت پلتفرم‌های فضای مجازی در ایران را راه‌اندازی دفتر نمایندگی عنوان کرد تا پاسخگوی فعالیت کاربران باشند. محمد حسینی گفت با «مدیریت عالمانه» می‌توان بستر مناسب و امنی برای حضور و فعالیت‌های مردم در فضای مجازی ایجاد کرد. او همچنین از حمایت ویژه دولت سیزدهم از فعالیت جوانان نخبه در فضای سایبری خبر داد.

به گزارش فاواپرس به نقل از همشهری، «محمد حسینی»، معاون امور مجلس رییس جمهور امروز در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با اشاره به ضرورت توجه دولت به رسانه در کنار اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی گفت: اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره‌گیری از دانش سایبری دانشمندان و مهندسان جوان کشور، توان مدیریت سایبری ایجاد کند. شایسته کشور نیست که بیرون از مرزها در خصوص صفحه‌های شخصی مردم در شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند و مثلا اگر یادی از قهرمان ملی کشور خود کنند، اینستاگرام صفحه آن‌ها را مسدود کند.

وی تاکید کرد پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی اگر قصد حضور در فضای سایبری ایران را دارند، باید در داخل کشور دفتر و نمایندگی داشته باشند: «آن‌ها بایستی پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آن‌ها را محل کلاهبرداری یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم اجرایی شود.»

حسینی اعتقاد دارد پلتفرم‌ها به صورت هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می‌کنند؛ او در راستای این ادعا گفت: «اگر شما مطالب علمی و دانش روز را در موتورهای جستجو دنبال کنید با علم به موقعیت مکانی شما در ایران داده‌های لازم را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.»

معاون رئیس جمهور با تاکید بر مدیریت، نظارت و اولویت بندی در فضای سایبری گفت: «با مدیریت عالمانه می توان بستر مناسب و امنی برای حضور و فعالیت‌های مردم در فضای مجازی ایجاد کرد. دولت مصمم است با تقویت زیرساخت‌های لازم، گام‌های مهمی در این زمینه بردارد و البته از حضور و مشارکت بخش خصوصی و مردم نیز در این حوزه استقبال می‌کند.»

او اعتقاد دارد فضای مجازی در حال تغییر سبک زندگی، افزایش شکاف نسلی و تولید توهم، ابهام و تردید، تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی است.

حمایت ویژه دولت از فعالیت جوانان نخبه در فضای سایبری

حسینی در بخش دیگر سخنان خود به توجه ویژه دولت در حمایت از فعالیت‌های جوانان نخبه در حوزه فضای سایبری، اشاره کرده و اظهار داشت دولت بر این باور است که دانشمندان جوان کشور می توانند از معماران فضای سایبری باشند و مرزهای این دانش خارج از دسترس مهندسان خلاق کشور نیست: قدرت سایبری در دنیای امروز یکی از نشانه‌ها و مولفه‌های اقتدار ملی است. شعار این دولت، ایران قوی است و قطعا در مسیر اقتدار جهانی در این حوزه نیز گام برمی‌دارد. البته باید سیاستگذاران فرهنگی و متخصصان علم ارتباطات برای حکمرانی سایبری، مطالعات خود را توسعه بدهند و بدون ممانعت و مزاحمت برای سطح کاربری عمومی مردم، بسترهای حاکمیت ملی را در این حوزه به سرعت فراهم کنند. ظرفیت‌های علمی کشور و دانشگاه فنی ما باید تکنولوژی نوظهور در فضای مجازی را رصد و با ارائه مدل بومی، بستر فنی را برای ایجاد حکمرانی سایبری ایجاد کنند.

به اعتقاد وی یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی، تنظیم آداب و سیاست‌های حکمرانی سایبری کشور است: «البته همان طور که در اداره کشور تدبر ضروری است، حکمرانی سایبری هم باید حکیمانه و عالمانه باشد.»

معاون رئیس جمهور تاکید کرد حکمرانی سایبری معادل دخالت و محدودیت در فضای مجازی نیست: «حاکمیت ملی در حوزه سایبری ضامن امنیت برای کسب و کار و زندگی آنلاین مردم است.»

او همچنین ایجاد پدافند ملی در حوزه سایبری را امری ضروری دانست و گفت: «تروریست‌های سایبری گاهی در شبکه خدمات رسانی اختلال ایجاد می‌کنند و نمونه آن را در سامانه‌های سوخت رسانی شاهد بودیم. حتی کشورهای بزرگ جهان هم نگران نفوذ سایبری هستند و برای فعالیت شبکه‌های جهانی قوانین و مقرراتی وضع کرده‌اند.»

سخنان حسینی بیشتر یادآور طرح صیانت است، طرحی که به اعتقاد بسیاری از فعالین فضای مجازی، کسب‌وکارها و کارشناسان این حوزه چیزی جز محدودیت شبکه‌های اجتماعی به همراه نخواهد داشت.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.