مدیرعامل بانک ملی: می‌خواهیم فین‌تک بنکینگ ملی ایجاد کنیم

فینوداد مرکز نوآوری بانک ملی با مشارکت گروه سداد و با هدف ایجاد فضای نوآوری در حوزه فین‌تک و حوزه‌های مالی و بانکی آغاز به کار کرد.

به گزارش فاواپرس، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی در رویداد افتتاحیه مرکز نوآوری بانک ملی فینوداد، با تاکید بر استفاده از فناوری‌های مالی و بانکی در اقتصاد دانش‌بنیان، هدف ایجاد مرکز نوآوری بانک ملی را به وجود آوردن یک فضای نوآورانه در حوزه مالی و فین‌تک‌ها عنوان کرد.

فرزین با اشاره به ضعف‌های اساسی در حوزه‌های بانکداری سنتی در ایران توضیح داد: عاملی که می‌تواند بانک‌ها را از مرز زیان‌‌دهی خارج کند و به مرحله رشد و توسعه برساند توسعه نوآوری‌هاست. هدف ما هم از ایجاد فینوداد این است که فین‌تک بنکینگ ملی ایجاد و خلاقیت را وارد بانک کنیم‌. او در ادامه توضیح داد هدف بانک ملی از تاسیس فینوداد رقابت نیست و آنها می‌خواهند با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنند.

مدیرعامل بانک ملی همچنین با تاکید بر تحولات دیجیتالی در بانک ملی به توسعه پلتفرم «بله» نیز اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ پلتفرم بله با آنچه امروز هست بسیار متفاوت می‌شود و ما می‌خواهیم از دانش‌بنیان صرف به سمت دانش‌بنیان اجرایی و کاربردی برویم.

سورنا ستاری: بانک رفتنی است، تنها بانکداری است که می‌ماند

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری، نیز با حضور در این رویداد به اهمیت نیروهای انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کشور اشاره کرد و ادامه داد: حضور چهار میلیون دانشجو در کشور نشان از پتانسیل بالای حوزه پژوهش در ایران دارد و با قاطعیت می‌گویم، بانک‌ها می‌روند و تنها بانکداری به شیوه جدید است که باقی می‌ماند و تمام بانک‌ها باید وارد حوزه‌های نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شوند.

ستاری در ادامه افزود: کلیه افراد در سطح اکوسیستم فناوری باید با قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شوند چون ۲۰ سال آینده کشور در دست شرکت‌های نوآور خواهد بود و باید بگویم «نوآوری خودش قانون است» و قانون‌های دست‌وپاگیر یکی از چالش‌های حوزه نوآوری به حساب می‌آید. او در ادامه با ذکر چند مثال در ارتباط با استارت‌آپ‌هایی که در ایران و جهان زمین بازی را عوض کرده‌اند، توسعه اکوسیستم فناورپایه را در گرو حمایت بخش خصوصی از پژوهش دانست.

ستاری تشریح کرد: اکوسیستم فناورانه تنها به وام نیاز ندارد و اقتصاد دانش‌بنیان در ساده‌ترین تعریف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

فاواپرس / سورنا ستاری: بانک رفتنی است، تنها بانکداری است که می‌ماند

فینوداد آینده بانک ملی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری همچنین فینوداد را آینده بانک ملی خطاب کرد و توضیح داد: اگر می‌خواهیم از موج مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم و سهم GDP کشور را افزایش دهیم، باید در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و توصیه من این است که بانک‌ها در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری و مراکز نوآوری تاسیس کنند. بانک‌ها باید در بحث اعتبارسنجی به‌روز و کارآمد رفتار کنند و نه فقط به عنوان تسهیلات که در بحث سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها وارد شوند. دیگر نباید برای تسهیلات از یک استارت‌آپ ضامن دولتی و ملک چندین میلیاردی خواست. در حال حاضر در جهان بحث حول سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های انسانی می‌چرخد و اعتبارسنجی روی اعتبار افراد صورت می‌گیرد.

خلق مزیت در مراکز نوآوری

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به شرایط حساس و نابسامان بانک‌ها در سال‌های اخیر افزود: ورود بانک‌ها به حوزه تخصصی می‌تواند باعث خلق مزیت در کشور شود و فینوداد قرار است اهرم فعالیت‌های نوآورانه بانک ملی باشد. فینوداد و مراکز نوآوری باید تسهیلگر فعالیت‌های میان بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی شود.

او در ادامه توضیح داد: در حال حاضر با کشورهای پیشرفته در بحث پلتفرم‌های پرداخت، ارزیابی ریسک و خدمات بانکی و مالی فاصله زیادی داریم و همین مراکز می‌تواند این فاصله را کمتر کند.

پورابراهیمی همچنین به برون‌سپاری خدمات و تعامل با سایر شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و وظیفه اصلی فینوداد را ایجاد زیرساخت‌های فناورانه برای کسب‌وکارها عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از مراکز نوآوری وقتی صورت می‌گیرد که همه بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری با یکدیگر همکاری کنند و در جهت خلق ارزش برای کشور گام بردارند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.