واتساپ و اینستاگرام فیلتر شدند

بررسی وضعیت اینترنت همراه و ثابت نشان می‌دهد که دسترسی به پلتفرم‌های واتساپ و اینستاگرام با IP ایران امکان‌پذیر نیست.

به گزارش فاواپرس، از عصر روز گذشته، چهارشنبه 30 شهریورماه گزارش‌هایی از کاربران مبنی بر اینکه دسترسی‌شان به اینستاگرام بدون فیلترشکن و با IP ایران ممکن نیست اعلام شده است. گمانه‌زنی‌ها در شرایط فعلی امکان فیلتر اینستاگرام را تقویت کرده است.

هم‌چنین بررسی‌ها نشان می‌دهد پیام رسان واتس‌اپ برای کاربران داخل ایران فیلتر شده و امکان استفاده از این پیام رسان بدون ابزارهای فیلترشکن وجود ندارد. نت بلاکس نیز موضوع فیلتر شدن واتساپ در ایران را تایید کرده است. این پیام‌رسان در ایران با اختلاف همراه شده و به نظر می‌رسد که فیلتر شده است و چه روی شبکه ثابت و چه شبکه اینترنت سیار، نمی‌توان بدون روشن کردن فیلترشکن از آن استفاده نمود. نت بلاکس نیز با انتشار تصویر زیر اعلام کرده که واتس‌اپ در ایران مسدود شده است. خبرگزاری تسنیم نیز با تایید این موضوع خبر از موقت بودن مسدودسازی‌ها داده است‌.

فاواپرس / واتساپ و اینستاگرام فیلتر شدند

واتساپ در حالی فیلتر می‌شود که پیش از آن اینستاگرام نیز فیلتر شده بود. واتس‌اپ از معدود پیام رسان های جهانی بود که در ایران بدون استفاده از فیلترشکن قابل استفاده بود و حالا در کنار اینستاگرام، در یک روز فیلتر شده‌اند.

تابستان سال گذشته بود که مرکز افکار سنجی ایسپا با برگزاری یک نظرسنجی از مردم ایران اعلام کرد که واتساپ محبوبترین پیام رسان در بین کاربران ایرانی است. بر اساس این نظر سنجی که در مرداد ۱۴۰۰ انجام شده بود، ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایرانی از پیام رسان واتساپ استفاده می‌کنند. این آمار احتمالا در تابستان ۱۴۰۱ که این پیام رسان در ایران فیلتر شده، افزایش هم داشته است.

به عنوان مثال آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که سطح عضویت کاربران ایرانی در واتساپ در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۴ درصد بود اما این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ با رشد قابل توجهی به ۸۸.۵ درصد رسیده است.

این وضعیت در حالی رخ داده است که ظهر دیروز وزیر ارتباطات هر گونه کاهش دسترسی به اینترنت و محدودیت در میزان دسترسی را تکذیب کرده بود. تا این لحظه اما به نظر می‌رسد پهنای باند اینستاگرام نه تنها کاهش پیدا کرده بلکه این شبکه اجتماعی فیلتر شده است.

کاربران ایرانی در حال حاضر بدون استفاده از فیلترشکن امکان استفاده از اینستاگرام را ندارند. دسترسی به این شبکه اجتماعی به طور مشهودی محدود شده است. این موضوع اما در حالی است که همچنان منابع رسمی این خبر را تکذیب یا تائید نکردند. اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی پرطرفدار و فیلتر نشده در ایران بود.

البته اینستاگرام طی ماه‌های اخیر بارها و بارها با افت پهنای باند مواجه بوده اما مسئولان مختلف تاکید کرده‌اند که هیچ گاه فیلتر نشده است. هرچند همچنان باید منتظر واکنش نهادهای مسئول نسبت به این اختلال بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.