نتیجه دادگاه ریپل چه خواهد شد؟

شرکت ریپل با مشکل بزرگ شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مواجه است که سال‌ها است ادامه دارد. حالا به نظر می‌رسد در سال 2023 نتیجه دادگاه ریپل مشخص خواهد شد.

ریپل از جمله ارز‌های دیجیتال قدیمی است که با خدمات مالی خود محبوب شده است و امروزه در لیست برترین ارز‌های دیجیتال بازار قرار گرفته است. در حالی که هم اکنون با ارزش بازار بیش از 20.8 میلیارد دلاری، ریپل ششمین ارز دیجیتال برتر بازار است، اما شرکت ریپل با مشکلی بزرگ یعنی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مواجه است. شکایت و دادگاهی که سال‌ها است ادامه دارد و به نظر می‌رسد در نهایت در سال 2023 نتیجه دادگاه ریپل مشخص خواهد شد.

با توجه به محبوبیت و جایگاه برتر ریپل و همکاری‌های گسترده شرکت ریپل با نهاد‌های مختلف مالی، پیروزی یا شکست ریپل در این دادگاه اهمیت زیادی پیدا کرده است و می‌تواند نتیجه آن به طور مستقیم بازار ارز‌های دیجیتال و فروش و خرید ریپل را تحت تأثیر قرار دهد. اما چرا از ریپل شکایت شده است و در نهایت کدام طرف می‌توانند پیروز شوند؟

پرونده یک شکایت پر سر و صدا

سال 2012 سازمانی به نام Ripple Lab با وعده ارائه خدمات و راه حل‌ها به مؤسسات مالی با کاهش هزینه‌ها و سرعت بالا در نقل و انتقال پول فعالیت خود را آغاز کرد. برای تحقق این هدف، این شرکت شبکه RippleNet را ایجاد کرد که در آن تراکنش و تسویه حساب‌ها توسط یک ارز دیجیتال به نام XRP انجام می‌شد.

با این حال، به مرور زمان این ارز دیجیتال گسترش پیدا کرد و شرکت ریپل با استفاده از این ارز دیجیتال در سال 2013، برای جمع‌آوری سرمایه اقدام کرد. اقدامی که در ادامه، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را به همراه داشت و SEC علیه Ripple Lab و مدیران عامل فعلی و قبلی آن در سال 2020 شکایتی انجام داد.

SEC ادعا می‌کند که مدیران ریپل جذب سرمایه و عرضه اولیه عمومی (IPO) خود را با ارز دیجیتال ریپل انجام دادند که یک توکن اوراق بهاداری است. طبق این شکایت، ریپل توکن‌های XRP را از سال 2013 به سرمایه‌گذاران آمریکایی و جهانی فروخته است، در حالی که این ارز دیجیتال اوراق بهاداری است و باید تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات آن انجام می‌شد.

فاواپرس / رمزارز نتیجه دادگاه ریپل

این شکایت افراد مختلفی از جمله کریس لارسن، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق Ripple Lab و برد گارلینگهاوس، مدیر عامل فعلی ریپل را هدف قرار گرفته است که ساختار و بازاریابی فروش توکن‌های XRP را انجام داده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا معتقد است که XRP یک توکن اوراق بهادار است، در حالی که ریپل معتقد است که این ارز دیجیتال توکن اوراق بهادار نیست و عملکرد و نقدینگی XRP کاملاً با مقررات اوراق بهادار ناسازگار است.

با هدف جلوگیری از تقلب و شفافیت، SEC الزاماتی تعیین کرده است که اوراق بهادار باید در SEC ثبت شود و برخی از اطلاعات مالی باید به صورت عمومی گزارش شوند. اقدامی که ریپل انجام نداده است و در حالی که SEC معمولاً با جریمه اختلافات را حل می‌کند، اما ریپل زیر بار این جریمه نرفته است و پای آن‌ها را به دادگاه باز کرده است.

وکلای ریپل معتقد هستند که علاوه بر اینکه XRP یک توکن اوراق بهادار نیست، طی این مدت SEC هرگز به این سازمان هشدار و اطلاعیه‌ای نداده و ریپل تخلفی انجام نداده است. این دادگاه تا به امروز ادامه داشته است و فعلا نتیجه آن مشخص نیست. اگر مایلید با توجه به ناتمام ماندن دادگاه ریپل، ارزهای دیگر را خریداری کنید ما محتوایی با عنوان پیرمردهای بازار نوشته‌ایم که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

حمایت جامعه ارز دیجیتال از ریپل

ارز‌های دیجیتال در ابتدای مسیر، به عنوان راهی و جایگزینی مالی برای روش‌های معاملاتی سنتی به جهان عرضه شدند. این ارز‌های نوین به شکل غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و امکان ردیابی، جلوگیری از انجام معاملات و یا کنترل آن‌ها همانند چیزی که در بانک‌های متمرکز می‌بینیم وجود ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از دولت‌ها و کشور‌ها با ارز‌های دیجیتال مخالف هستند و در تلاش هستند تا معاملات و استفاده از آن‌ها را محدود کنند.

به عقیده بخشی از جامعه ارز دیجیتال، شکایت اخیر SEC نیز در راستای افزایش کنترل بر ارز‌های دیجیتال انجام شده است و به نوعی دادگاه ریپل، نبردی بین ارز‌های دیجیتال و سازمان‌های قانونی و دولتی متمرکز است. تا به امروز نهاد‌های مستقل مختلفی حمایت خود را از ریپل اعلام کرده‌اند و به عنوان “دوست دادگاه” در این پرونده ظاهر شده‌اند.

با توجه به اینکه نتیجه دادگاه ریپل مشخص می‌کند آیا ارز‌های دیجیتال یک توکن اوراق بهاداری هستند یا خیر، اهمیت بالایی پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود نتیجه این دادگاه اثر بزرگی در بازار ارز‌های دیجیتال داشته باشد.

فاواپرس / رمزارز نتیجه دادگاه ریپل

نتیجه دادگاه ریپل خواهد شد؟

در نهایت به نظر می‌رسد سال 2023 این دعوای حقوقی پر سر و صدا در فضای ارز دیجیتال به پایان برسد و رأی و نتیجه دادگاه ریپل صادر شود.

طی سالیان گذشته، ریپل همواره زیر سایه دادگاه SEC موفق نشده است تا آنطور که باید فعالیت خود را ادامه دهد و نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران آن ایجاد کرده است. در حالی که نتیجه دادگاه نمی‌تواند در عملکرد شبکه و کارکرد ارز دیجیتال ریپل تأثیر قابل توجهی داشته باشد، اما اهمیت روانی زیادی پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که ریپل در این دادگاه شکست بخورد، شاهد سقوط قیمتی آن باشیم.

هم اکنون نظرات مختلفی شنیده می‌شود و حتی برخی از فعالان ارز دیجیتال معتقد هستند که ریپل می‌تواند شکست بخورد، با این حال تمام نظرات و دیدگاه‌ها برعلیه ریپل نیست و برخی نیز بر این باور هستند که این شرکت در نهایت می‌تواند در این دادگاه سرنوشت‌ساز پیروز شده و نتیجه دادگاه ریپل به نفع او خواهد بود.

آینده ریپل بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام است و نتیجه این دادگاه می‌تواند سکوی پرتاب و یا سقوطی مرگبار را برای XRP و حتی دیگر ارز‌های دیجیتال رقم بزند؛ موضوعی که باید سرمایه‌گذاران ریپل و ارز‌های دیجیتال به آن و اخبار پیرامون این دادگاه توجه داشته باشند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.