انتقاد مدیر واتس‌اپ از تلگرام: کاربران را درباره رمزگذاری پیام‌ها گمراه می‌کنید

به گفته رییس واتس‌اپ، تلگرام این قابلیت را دارد که تقریبا هر اطلاعات محرمانه‌ای را که دولت درخواست کند، با آن‌ها به اشتراک بگذارد.

واتس‌اپ و تلگرام ازجمله محبوب‌ترین پلتفرم‌های پیام‌رسان جهان و همچنین رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. چند ماه پیش مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، ادعا کرده بود که واتس‌اپ از iMessage اپل بسیار امن‌تر است و اکنون ویل کاتکارت، مدیر واتس‌اپ، از تلگر‌ام به‌دلیل گمراه‌کردن کاربرانش در مورد رمزگذاری انتقاد کرده است.

کاتکارت در پاسخ به مقاله‌ای از Wired یک رشته توییت طولانی منتشر کرده و در آن از اجرای رمزگذاری سرتاسری (E2EE) تلگر‌ام انتقاد کرده است. او در توییت‌های خود می‌گوید که این ویژگی به‌طور مستقل تأیید نشده است و نقص‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، E2EE به‌طور پیش‌فرض فعال نیست و برای چت‌های گروهی نیز در دسترس قرار ندارد.

حمله مدیر واتس‌اپ به تلگرام

او در رشته توییت خود نوشت: اگر فکر می‌کنید تلگر‌ام امن است، باید این مقاله را بخوانید تا حقیقت را درک کنید؛ به‌خصوص قبل از اینکه برای کارهای خصوصی از آن استفاده کنید. تلگر‌ام قابلیت رمزگذاری سرتاسری را به‌طور پیش‌فرض ارائه نمی‌کند و E2EE برای گروه‌ها وجود ندارد. همان‌طور که در مقاله گفته شده است، تلگرام این قابلیت را دارد که تقریباً هر اطلاعات محرمانه‌ای را که دولت درخواست کند، با آن‌ها به اشتراک بگذارد.

انتقاد کاتکارت از تلگرام به همین موضوع ختم نمی‌شود و او ادامه می‌دهد: پروتکل‌های E2EE آن‌ها فاقد تأیید مستقل هستند. از همه نگران‌کننده‌تر، برخی از فعالان متوجه شده‌اند که چت‌های مخفی آن‌ها، ویژگی ظاهراً امن و رمزگذاری‌شده تلگرام، رفتار عجیبی دارد، به‌گونه‌ای که نشان می‌دهد یک شخص ثالث ممکن است به‌طور ناخواسته درحال استراق سمع باشد.

در مقابل، تیم تلگرام نیز انتقادات مشابهی از واتس‌اپ دارد. به عنوان مثال، آن‌ها ادعا می‌کنند گزینه پشتیبان‌گیری از چت‌ها در گوگل درایو (Google Drive) به‌طور مؤثر رمزگذاری را غیرفعال می‌کند؛ زیرا نسخه‌های پشتیبان رمزگذاری نمی‌شوند و سازمان‌های دولتی می‌توانند به‌جای واتس‌اپ، داده‌ها را از گوگل درخواست کنند.

در مهرماه گذشته نیز پاول دورف، مؤسس تلگرام و کاتکارت انتقادات شدیدی از سرویس‌های پیام‌رسان رقیب خود کرده بودند. ابتدا دورف گفته بود که هکرها می‌توانند به تمام اطلاعات گوشی کاربران واتس‌اپ دسترسی داشته باشند و مدیرعامل واتس‌اپ در پاسخ گفت که تلگرام یک کپی از پیام‌های کاربران نگه می‌دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.