معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

اعتبارسنجی اولویت بانک مرکزی در سال 1402 است

مهران محرمیان در افتتاحیه نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: اتصال بین فین‌تک و بانک امری واجب است و این از طریق بانکداری باز میسر است.

به گزارش فاواپرس، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت با اشاره به خدمات مالی دیجیتال گفت: امروزه حدود ۱/۶درصد از جمعیت جهان از خدمات مالی محروم هستند. همچنین ۲۰۰ میلیون SME عدم دسترسی به خدمات اعتباری را دارند.

وی افزود: با توسعه‌یافتگی دیجیتال حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در سال صرفه‌‌جویی می‌شود که اکثر این کشورها از این موضوع محروم هستند. اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ رخ دهد، حدود ۳.۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می کند و ۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

۹۷ درصد خدمات بانکی غیرحضوری است

محرمیان با اشاره به اینکه در کشور ما در حدود ۹۷ درصد خدمات بانکی بصورت غیرحضوری انجام می گیرد، گفت: در دسترسی مردم به خدمات بانکداری الکترونیک افتخارآمیز عمل کردیم و البته مشکلاتی هم داریم مانند پرداخت های خرد و اعتبارسنجی که در اولویت های سال ۱۴۰۲ ما خواهد بود.

وی ادامه داد: در بحث بانکداری دیجیتال و نئوبانکها یک نکته مهم وجود دارد که تمرکز مان در این حوزه بر افتتاح حساب غیرحضوری برای مشتری است که البته این کافی نیست چون بعدازاین مراحل خدمت های بیشتری را به مشتری ارائه نمی دهند.

اتصال فین‌تک‌ها و بانک‌ها با بانکداری باز

آقای محرمیان ویژگی های یک بانک دیجیتال را شامل فرهنگ دیجیتال، تجربه مشتری، چابکی فرآیندها، استراتژی و کارکنان دیجیتال و خدمات دیجیتال دانست.

وی همچنین عنوان کرد: اتصال بین فینتک و بانک امری واجب بوده و این مهم از طریق بانکداری باز میسر خواهد بود. البته ما در این حوزه شاهد تخلفاتی هستیم که باید جلوی آن گرفته شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه سهم bnpl از تجارت الکترونیک جز کشورهای با رتبه مناسب هستیم، گفت: ریال دیجیتال در اکثر کشورها در مرحله آزمایشی است و ایران جز کشورهای پیشرو در این زمینه است. فاز پیش آزمایشی را پشت سر گذاشتیم و فاز آزمایشی آن به مبلغ بالاتری منتشر شده است.

آقای محرمیان ادامه داد: در خصوص رمزارزها بعد از حدود ۱۲ سال از طی‌کردن فضای رمزارزها اکنون به جایی رسیده‌ایم که آن را تعادل می‌گویم. بازیگران این حوزه در حال پیداکردن جایگاه خود هستند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی محدودیت‌های در حوزه رمزارز را با وضع مالیات بین ۳ تا ۳۶ درصد اعمال می‌شود.

سهم ۵ درصدی نئوبانک در اکوسیستم نوآوری

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: سهم نئوبانک‌ها در اکوسیستم نوآوری حدود ۵ درصد است.

محرمیان گفت: چند هدف برای معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نظر گرفتیم که به مراحل انتهایی رسیده‌اند. بحث مجوز کسب‌وکارها به‌خصوص در خصوص pspها تا جای خوبی پیش رفته است.

اصلاح نظام کارمزد به‌عنوان یکی از اولویت‌های سال جدید در نظر گرفته شده است. علاوه بر این سندباکس رگولاتوری پروژه دیگر در حال پیگیری است. انتظار بر این است که استقبال بیشتری از این پروژه صورت گیرد که این مهم در صورت اجرا و اعتماد بازار میسر است.

وی ادامه داد: در خصوص شفاف‌سازی کسب‌وکار هم پروژه‌های متفاوتی داشتیم که شروع آن با رمز دوم پویا بوده است. از آن زمان ٩٠ درصد کاهش فیشینگ داشته‌ایم. مبارزه با قمار شناسایی سوداگران ارزی، محچک و… از دیگر پروژه‌های دیگر است. به طور کل می‌توان گفت بانکداری، امروز نظام شفاف‌تری نسبت به گذشته است.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.