استارت‌آپ ابرکلاس پلتفرم آموزش ابری در حوزه فناوری اطلاعات

کمبود نیروهای متخصص و مهاجرت نیروی انسانی از دلایل شکل‌گیری استارت‌آپ ابرکلاس برای بنیان‌گذارانش است. آن‌ها در ابرکلاس یک پلتفرم حرفه‌ای در حوزه IT طراحی کرده‌اند و باوجود محدودیت‌های زیرساختی، تلاش می‌کنند با تربیت نیروی متخصص به حل این مشکل کمک کنند.

به گزارش فاواپرس، مهرداد توکلی، بنیانگذار ابرکلاس با اشاره به وضعیت آموزش در حوزه درباره محصول این استارت‌آپ گفت: ما یک استارت‌آپ آموزش ابری در حوزه فناوری اطلاعات هستیم. اغلب سیستم‌های فناوری اطلاعات در ایران از روش‌های سنتی یا دوره‌های آنلاین استفاده می‌کنند اما کاری که ما در ابرکلاس انجام دادیم این بود که دوره‌های کلاس را بصورت ترکیبی، آنلاین و ضبط شده برگزار کردیم. علاوه براین یک سری مسیرهای یادگیری یا لرنینگ‌پد که مشکلات خیلی از افراد در حوزه IT بود را به این پلتفرم اضافه کردیم. مثلا کاربر می‌داند وقتی یکی از مسیرها را انتخاب می‌کند در نهایت چه اتفاقی قرار است بیفتد و تبدیل به یک متخصص واقعی خواهد شد.

او درباره محتوای دوره‌ها گفت: محتوای دوره‌ها فقط ویدئو و کلاس آنلاین نیست ما قبل از ثبت‌نام از دانشجو یا کاربر، تست‌های روانشناسی می‌گیریم، مصاحبه می‌کنیم، رزومه دریافت می‌کنیم تا تشخیص دهیم این کلاس برای او موثر است یا خیر. در خلال دوره علاوه بر حضور مدرس، انواع رسیدگی‌ها نیز مانند تمرین، تکلیف، آزمون‌های مختلف و لابراتوارهای عملی مختلف وجود دارد. یعنی یک دوره آموزشی به این شکل نیست که کاربر فقط تعدادی اسلاید و ویدئو ببیند و آن محیط را ترک کند. ما دانشجو را به سمت مطالعه سوق می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا متخصص شود.

بازار کار وظیفه دارد ضعف‌ها را بشناسد

توکلی درباره علت تاسیس ابرکلاس و با تاکید بر مهاجرت و کمبود نیروهای متخصص در حوزه IT توضیح داد: ما در کشور با یک‌ سری مشکلات مواجه بودیم. اول اینکه درصد زیادی از متخصصین حوزه IT از کشور مهاجرت کردند. افرادی که کشور به شدت به وجود آنها نیاز دارد. مورد بعدی گپ بسیار بزرگی است که بین کارفرمایان و متقاضیان کار وجود دارد. کارفرما نیاز به نیرو دارد و از طرفی نیروی کار با هر حقوقی راضی به کار نمی‌شود؛ درواقع کارفرما نیروی متخصص می‌خواهد اما نیروی متخصص به معنی حرفه‌ای کم است. این مشکلات باعث شد که به فکر تاسیس چنین فضایی باشیم که بر آموزش‌های مهارت‌محور تمرکز کنیم یعنی علاوه بر توسعه فنی، توسعه فردی را هم سرلوحه کار خود قرار دهیم. علاوه بر موارد مذکور ما احساس کردیم سبک آموزش‌ها خسته‌کننده است.

او با شرح این موضوع که آموزش‌های حضوری محدودیت مکانی دارد اضافه کرد: در بحث آموزش حضوری طبعا از هرجای کشور نمی‌توانند شرکت کنند. آموزش‌های آنلاین که بعدها هم بوجود آمد باز هم به تنهایی جوابگو نبود، زیرا مدرس با یک وب‌کم نمی‌تواند آموزش را ارائه دهد به این دلیل که کلی پارامتر آموزشی دیگر نادیده گرفته می‌شود و تعامل برقرار نمی‌شود. درنتیجه این روش هم آنچنان موثر نبود.

مهرداد توکلی با اشاره به اینکه چالش‌هایی که ابرکلاس با آن مواجه است گفت: بازار کار وظیفه دارد ضعف‌ها را بشناسد و روی آن سرمایه‌گذاری کند. این بازار کار شامل قشر دانش‌پذیر یا متقاضیان کار و قشر کارفرما هستند. تقریبا هرکدام از این افراد تا حدی این ضعف را قبول دارند اما باید کامل بپذیرند و به سمت این فضا سوق پیدا کنند. ضعف‌ دیگر محدودیت‌های زیرساختی اینترنت است که ما همیشه با آن مشکل داریم.

مدیرعامل ابرکلاس درباره چشم‌انداز کاری و برنامه‌هایشان در آینده اضافه کرد: برنامه ما دارای سه دوره؛ کوتاه مدت، میان‌ مدت و بلند مدت است و ما درحال حاضر در سطح میان مدت هستیم. سطح میان مدت دوره‌‌هایی را شامل می‌شود که بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد و در این بازه زمانی، ما مطمئن می‌شویم که کاربر مطالب و تخصص موردنظر را کسب کرده است. دوره‌های کوتاه مدت مختص افرادی است که می‌خواهند یک تخصص کوچک را در یک زمان کوتاه یادبگیرند و سطح بلندمدت، دوره‌هایی هستند که تصمیم داریم فرد دانش‌پذیر را یک متخصص خاص در یک دور خاص کنیم؛ مثلا دوره‌های MBA که حدود یک تا 2 سال طول می‌کشد که علاوه بر مهارت‌های فنی، مهارت‌های فردی هم آموزش داده می‌شود.

او از اقدام بعدی، یعنی ارتباط دو حلقه گم‌شده به یکدیگر توضیح داد و گفت: ما تلاش می‌کنیم برای جبران آن گپ‌ها، بازار کار را به کارفرمایان وصل کنیم یعنی با تربیت افراد دانش‌پذیر و متخصصین در حوزه IT بسیاری از این چالش‌ها را برای کارفرمایان کاهش دهیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.