عارف رومینا با اشاره به اقدام غیرقانونی اسنپ در راهاندازی سفرهای بینشهری اظهار کرد: با توجه به نیاز کشور به هوشمندسازی حملونقل بینشهری، سازمان راهداری و حملونقل جادهای با شرکتهای دانشبنیان در این بخش وارد مذاکره شد.
وی ادامه داد: بر این اساس تعدادی از سامانههای نوین حملونقل شناسایی شد و با رویکرد ارائه خدمات همراه با آرامش یک پلتفرم نوین در حال پیادهسازی است. وی با اعلام اینکه پلتفرم مذکور تا پیش از تعطلات نوروزی نهایی میشود، تصریح کرد: خدماترسانی در بخش حملونقل درونشهری و برونشهری (بین شهری) دو مقوله متفاوت از هم است؛ سفرهای درونشهری با احتساب ترافیک مثلاً برای شهر تهران یک تا ۲ ساعت زمان میبرد اما سفرهای بین شهری حدود ۵ ساعت.
مسئول کمیته فناوریهای هوشمند حوزه معاونت حملونقل سازمان راهداری با تاکید بر اینکه در این دو نوع سفر خودرو، جاده و راننده با همدیگر متفاوت هستند، افزود: رانندگان درونشهری فقط یک گواهینامه دارند، اما رانندگان بین شهری دارای کارت هوشمند هستند و برای انجام سفر باید صورت وضعیت دریافت کنند.
رومینا با اشاره به اینکه در پلتفرم سفرهای بین شهری صورت وضعیت بهصورت آنلاین صادر میشود، گفت: بهدنبال انتخاب یک نام با مسمّا برای این پلتفرم هستیم. نرمافزای که تمام شرکتهای حملونقل و سواری کرایهها درگیر آن می شوند.
وی با یادآوری اینکه اپ (نرمافزار) سفرهای بین شهری مشابه اپ درونشهری است، اضافه کرد: در نرمافزار سفرهای برون شهری امکاناتی از جمله زمان سفر، خدمات سفر، توقف، پذیرایی، قیمت و… دارد.
وی با بیان اینکه نرمافزار سفرهای بین شهری با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از فناوریهای نوین در بخش حملونقل و رعایت قوانین و مقررارت مربوطه عملیاتی شده است، اظهار کرد: دولت هیچ دخالتی در این نرمافزار ندارد و سازمان راهداری و حملونقل جادهای بهعنوان تنظیمگر عمل خواهد کرد.
وی همچنین آمار مربوط به فعالان بخش حملونقل بین شهری سواری را اعلام کرد و گفت:در زمان حاضر ۳۱ هزار دستگاه ناوگان سواری و ۹۷ هزار و ۶۵۱ کل رانندگان مسافری در این بخش فعال بوده که از این تعداد ۴۶ هزار و ۹۲ راننده پایه ۲ هستند.