استارت‌آپ‌های ایرانی می‌توانند بازار خود را به خارج کشور گسترش دهند

جمعی از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور باور دارند استارت‌آپ‌های ایرانی می‌توانند کسب‌وکار خود را در بازارهای بین‌المللی گسترش دهند.

به گزارش فاوا پرس، مصطفی نقی‌پورفر، فعال اکوسیستم در پنل فرصت‌ها و چالش‌های صادرات و توسعه کسب‌وکار بین‌الملل که در کارخانه نوآوری امیدینو برگزار شد گفت: متاسفانه بعضی‌ها سرمایه‌گذار نیستند، کارمندسرمایه‌گذارند. در اینجا وی‌سی‌های ما از طرف دولت حمایت می‌شوند و طبیعی است که برای خرج کردن می‌ترسند زیرا پول خودشان نیست.

او ادامه داد: سرمایه‌گذارهای خطرپذیر ما خطرگریز هستند. وی‌سی‌های ما حاضر نیستند این کار را بکنند: یک دلیلش سیاسی است چون تهمت می‌زنند که دارید ارز خارج می‌کنید. به باور من حلقه مفقوده سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرمایه‌گذاران فرشته و ونچر پارتنرها هستند.

نقی‌پورفر خطاب به سرمایه‌گذاران گفت:‌ اگر نمی‌خواهید پول دهید وقت استارت‌آپ را تلف نکنید. اگر نمی‌خواهید پول دهید کمک‌های دیگری کنید. خواهشم این است که با استارت‌آپ‌ها همکاری کنید.

مسعود فرخی، معاون راهبرد و بودجه حرکت اول نیز در رابطه با اقدام‌های بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول برای حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در بازارهای خارجی گفت: ما کمک کردیم یک سری استارت‌آپ‌ها در جیتکس حضور پیدا کنند. اگر هم تیمی بخواهد در خارج از کشور حضور پیدا کند حمایت می‌کنیم. حمایت‌مان هم به شکل حمایتی بوده که یک وی‌سی انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: خیلی هم از حضور استارت‌آ‌پ‌ها در بازارهای خارجی استقبال می‌کنیم به خصوص اگر در پورتفو خودمان باشند. اگر هم تیمی خارج از پورتفو بخواهد بیرون از کشور فعالیت کند قطعا حمایت می‌کنیم.

فرخی گفت: خواهش ما از دولت این است که دست ما برای یکسری مسائل مالی مانند تامین ارز باز باشد تا سرمایه‌گذار بتواند ده بیست درصد سرمایه‌گذاری‌اش را به خارج کشور ببرد. همین الان می‌توانیم چند درصد بین‌المللی‌سازی را رونق دهیم. اگر هم کسی خارج کشور سرمایه‌گذاری کرد رویش برچسب زده نشود. وقتی استارت‌آپ‌های ریز ترکیه را می‌بینید بدون استثنا در نقشه راه‌شان موضوع جهانی شدن را دارند.

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران نیز در این پنل گفت: به مسئولیت این چهار ساله اخیر که در آن کمی کار عام‌المنفعه کردم نگاه می‌کنم. در اتاق دیدم چقدر فضای یادگیری داریم که استفاده نمی‌کنیم. اتاق خانه‌ همه کسب‌وکارهای بخش خصوصی است. همه کسب‌وکارها می‌توانند در بزنند و مطالبه کنند. اتاق تهران بخش بین‌المللی دارد که هیات‌های تجاری را دنبال می‌کند و این فرصت برای استارت‌آپ‌ها نیز وجود دارد.

او همچنین گفت: وی‌سی‌ها هم باید در معرض تعامل بین‌المللی قرار بگیرند تا حتی برای مخاطب بیرون ایران محتوا تولید کنند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار منابع در کشور داشتیم. ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار آن فروش نفت و سنگ معدن و گاز بوده است. بقیه هم در داخل مصرف کرده‌ایم. در کشور منبع کم نداشته‌ایم. استارت‌آپ‌ها هم به اشتباه فکر می‌کنند منابع کم است‌. مشکل در عدم بهینگی در تخصیص منابع است که شرکت‌ها و وی‌سی‌ها و حاکمیت هم به این مسأله دچار است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.