معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی

طبق تصمیم مجلس، کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات فعالیت می‌کنند از مالیات معاف شده و کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند.

به گزارش فاواپرس، عصر روز شنبه، ششم اسفندماه، بودجه ۱۴۰۲ در یک جلسه مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت. در نتیجه این بررسی که در سه نوبت انجام شده این است که درآمد بعضی از کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکوها و پلتفرم‌های داخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

در این بند تبصره ۶ آمده است: در راستای حمای از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشوگی می‌شود.

در بخش دیگری بودجه اما ذکر شده هرگونه درآمد از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات می‌شوند.

همچنین آیین‌نامه اجرایی این بند باید ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌اجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد در هیات وزیران تصویب شود.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه با بند (ط) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت و آن را تصویب کردند. با این مصوبه برخی از کسب‌وکارهای متعلق به اشخاص حقیقی می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

البته برخورداری از این معافیت شروطی دارد. در وهله اول این کسب‌وکارها باید مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشند و علاوه بر این، لازم است تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی باشند تا مشمول نرخ صفر مالیاتی شوند.

این طرح جنبه تشویق برای کسب‌وکارها را دارد و با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده و با ارائه معافیت مالیاتی قصد دارد کسب‌وکارهای اینترنتی را به استفاده از پلتفرم‌های داخلی تشویق و ترغیب کند.

بند (ط) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به موضوع عوارض و مالیات می‌پردازد و برخی از اشخاص حقیقی دارای کسب‌وکار اینترنتی در پلتفرم‌های داخلی را معاف از مالیات کرده است، یکی از طرح‌هایی است که برای حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین در پنج ماهی که از آغاز محدودیت‌های اینترنتی گذشته در نظر گرفته شده است.

پیش از این، کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت هم از برنامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی کرده بود و در راستای حمایت از این کسب‌وکارها که به واسطه محدودیت‌های مختلف آسیب دیده بودند امکاناتی مانند خدمات متنوع پرداخت، حمایت تبلیغاتی، خدمات پستی، تامین منابع و حمایت مالیاتی، تسهیلات بانکی، اعتباربخشی و خدمات تکمیلی را ارائه می‌کرد تا جبران آسیب‌هایی باشد که در این مدت دیده‌اند.

هفته گذشته بود که اعلام شد بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی حضور کسب‌وکارها در ۱۰ پلتفرم داخلی افزایش پیدا کرده و بیش از ۶۰ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی در پلتفرم‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند. البته هنوز آمار بیشتری درباره این حضور منتشر نشده و اطلاعات جزئی‌تر از وضعیت پلتفرم‌های داخلی، میزان فعالیت کاربران و ترافیک مصرفی آن منتشر نشده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.