کسب‌وکار زنان در خط مقدم آسیب‌های قطعی اینترنت

بیش از 5 ماه است که از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌گذرد. طی این مدت آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارهایی که در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند، وارد شد. اما در این میان بیش‌ترین گروهی که از این محدودیت‌ها آسیب دیدند، زنان بودند.

به گزارش فاواپرس، بیش از 5 ماه است که از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌گذرد. طی این مدت آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارهایی که در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند، وارد شد. اما در این میان بیش‌ترین گروهی که از این محدودیت‌ها آسیب دیدند، زنان بودند.

امیدوارم درگیر ماجرای اینترنت ملی نشویم

کتایون سپهری، فعال حوزه کارآفرینی زنان پیرامون تاثیرات قطعی اینترنت به کسب و کارهای استارتاپی به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه در این چندوقت شاهد شکست و تعطیلی استارتاپ‌های زیادی بودیم. یک سرچ ساده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بسیاری از استارتاپی‌ها درحال فروش وسایل و تحویل دفترهای کارشان هستند. قطعی اینترنت بعد از آسیبی که کرونا به بچه‌ها زد باعث شد بچه‌های استارتاپی پشتوانه و پس‌اندازی نداشته باشند.

او درباره اینترنت ملی افزود: متاسفانه اینکه اینترنت بین‌الملل تبدیل به اینترنت ملی شود محتمل است، این درحالی است که بسیاری از زیرساخت‌های کشور باید از اینترنت بین‌الملل سرویس بگیرند و این کمی جای امید باقی می‌گذارد و نشان می‌دهد که اینترنت بین‌المللی به‌طور کامل قطع نخواهد شد. با این حال امیدوارم درگیر ماجرای اینترنت ملی نشویم.

زمانی‌که یک آسیب اتفاق می‌افتد، اولین ضربه را زنان می‌خورند

این فعال حوزه کارآفرینی زنان همچنین پیرامون آمار کارآفرینی زنان عنوان کرد: نرخ متوسط کارآفرینی زنان در دنیا 10 درصد است. کشور ماهم تابع همین آمار است. در سال‌هایی که اوضاع اقتصادی‌ کشور خوب بود، این عدد به 10.6 هم رسیده است.

او با اشاره به اینکه زمان‌هایی که بحران اقتصادی رخ می‌دهد، اولین آسیب را زنان می‌بینند، ادامه داد: در این مواقع نرخ کارآفرینی زنان به 9.5 هم می‌رسد. در کشور عمان 35 درصد کارآفرینان زن هستند. در کل اکوسیستم استارتاپی نیز 20 درصد استارتاپی‌ها زن هستند. برداشت من این است که اگر خانم‌ها بخواهند یک کسب‌وکاری را شروع کنند، باید مراحل سختی را طی کنند. در اکوسیستم استارتاپی جوانان متوجه شدند، اولین چیزی که لازم است یک ایده مناسب است. این مسئله باعث شد در سال‌های اخیر دختران بتوانند گام‌های مثبتی در این حوزه بردارند. اما زمانی‌که یک آسیب اتفاق می‌افتد، اولین ضربه را خانم‌ها می‌خورند.

سپهری همچنین افزود: مثلا در دوران کرونا، اگر کسی بیمار می‌شد، این زن خانه بود که بایستی در منزل مانده و از بیمار مراقبت می‌کرد. به همین دلیل طی یکسال گذشه حدود 5 میلیون زن در دنیا کار خود را از دست دادند. در حوزه سرمایه‌گذاری هم همینطور است. استارتاپ‌هایی که بنیانگذاران مرد دارند، 7 برابر بیش‌تر از استارتاپ‌هایی‌ که بنیانگذار زن دارند، جذب سرمایه می‌کنند. به‌طور کلی در فضای کار هر آسیبی که رخ می‌دهد، بیشتر متوجه زنان است.

او با اشاره به اینکه 9 میلیون نفر در اینستاگرام شاغل بودند، گفت: آبان 98 که تلگرام فیلتر شد بسیاری از کسب و کارهای خانگی به‌ویژه زنان روستایی به واتساپ آمدند. با فیلترینگ واتساپ نیز بسیاری از زنانی که یادگرفته بودند با استفاده از اقتصاد توجه از فضای اینستاگرام درآمدزایی کنند و مجبور به تاسیس سایت نباشند، شغل خود را از دست دادند.

 

 

منبع تجارت‌نیوز
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.