پیدا شدن یک جنین در مغز یک کودک 1 ساله + عکس

پدیده‌ای فوق‌العاده نادر؛ محققان یک جنین را در مغز یک کودک 1 ساله پیدا کردند!

فاواپرس: کودکی که حدود یک سال پیش در چین به دنیا آمده بود، به‌خاطر مشکلاتی که در عملکردهای حرکتی خود داشت، نزد پزشک برده شد تا مشخص شود که او در اتفاقی بسیار نادر در رحم مادر، جنین برادر یا خواهر دوقلوی خود را در جمجمه‌اش جذب کرده است.

به گزارش MiamiHerald، به‌دنبال حضور این کودک یک‌ساله در بیمارستان، پزشکان سر او را اسکن کردند و به‌طرزی غافل‌گیرکننده مشخص شد که درون یک جور کیسه در مغز او، استخوان‌هایی به‌چشم می‌خورد. آنجا بود که متخصصان فهمیدند این کودک، جنین برادر یا خواهر دوقلوی خود را در مغزش به‌همراه دارد.

این پدیده بسیار نادر که با نام «دوقلوی انگلی» هم شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که دوقلوها در رحم به یکدیگر می‌رسند، اما فقط رشد یکی از آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. درنتیجه اغلب جنینی که رشدش متوقف شده است، توسط جنین دیگر جذب می‌شود. بااین‌حال، ظاهراً جذب جنین در مغز اتفاقی فوق‌العاده نادر است.

این جنین دوقلو تا اندازه 10 سانتی‌متری رشد کرده بود

متخصصان درنهایت تصمیم گرفتند که این دوقلوی انگلی را از مغز این کودک یک‌ساله خارج کنند و آنچه از مغز این بچه بیرون آورده شد، حدود 10 سانتی‌متر طول داشت و در ابتدای مراحل شکل‌گیری دستان و پاها به‌نظر می‌رسید. این جنین همچنین ستون فقرات داشت، اما در مراحل بسیار ابتدایی رشد متوقف شده بود.

این پدیده نادر معمولاً در هر 1 از 500 هزار تولد رخ می‌دهد، اما بیشتر در شکم نوزادان دیده می‌شود. منتها در این مورد این اتفاق در مغز کودک رخ داده بود. محققان حدس می‌زنند که این اتفاق در مراحل بسیار بسیار آغازین شکل‌گیری خوشه‌های سلولی رخ داده باشد و بعد در یک نقطه متوقف شده باشد.

در یک مورد دیگر، در سال 1982 کودک دیگری که شش هفته از تولد آن می‌گذشت، با سری بزرگ‌تر از حالت عادی به بیمارستان برده شد و متخصصان پس از شکافتن جمجمه او جنینی به اندازه 14 سانتی‌متر را از مغزش خارج کردند. آن کودک درنهایت به زندگی عادی بازگشت. بااین‌حال، در مقاله‌ای که در مجله Neurology منتشر شده، اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی این کودک یک‌ساله ارائه نشده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.