نایب‌رییس مجلس:

طرح مربوط به فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

نایب‌رییس مجلس در پاسخ به تذکر یک عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی که گفت هیات‌رییسه باید طرح مربوط به فضای مجازی را در دستور کار مجلس برای بررسی قرار دهد، گفت که به‌زودی …

نایب‌رییس مجلس در پاسخ به تذکر یک عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی که گفت هیات‌رییسه باید طرح مربوط به فضای مجازی را در دستور کار مجلس برای بررسی قرار دهد، گفت که به‌زودی این طرح در دستور قرار می‌گیرد.

به گزارش فاواپرس به نقل از ایسنا، مهرداد ویس‌کرمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 23 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: طرح مربوط به فضای مجازی یک بار با رأی مجلس به‌صورت اصل ۸۵ (تصویب در کمیسیون) تصویب شد و بعد با جوسازی در این موضوع تشکیک به‌وجود آمد و در صحن رأی‌گیری شد و صحن برای بار دوم به بررسی این طرح در کمیسیون مشترک رأی داد.

در پی تجربه اختلال گسترده اینترنت در 6 ماه گذشته، فیلترینگ گسترده و همچنین ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ انتظار می‌رفت حالا که نتایج این اختلال، ضررو‌زیان گسترده در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است، رویکرد نمایندگان موافق طرح صیانت تغییر کند که گویی همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد.

ویس‌کرمی: فیلترینگ منتظر قانون‌گذاری نمی‌ماند

ویس‌کرمی صبح امروز در صحن مجلس با تأکید بر اینکه براساس جوسازی داخلی که عمدتاً در خارج از کشور هدایت می‌شد، ادامه کار کمیسیون متوقف شد، گفت: در جلسه غیرعلنی به‌صورت غیرمتعارف رأی استمزاجی گرفته شد که در آنجا هم آرای مخالف و موافق نزدیک به هم بودند. درنهایت موضوع به صحن برگشت و از ادامه کار کمیسیون جلوگیری شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سه سال از عمر مجلس می‌گذرد و ما هنوز یک قانون درباره فضای مجازی نداریم که مطالبه رهبری است، گفت: جنگ ترکیبی اخیر و فیلترینگ هم نشان داد که فیلترینگ منتظر قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی نمی‌ماند. این عیب بزرگ مجلس است که قانون‌گذاری را رها کرده و تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی ندارد. لذا هیات‌رییسه باید این موضوع را در دستور کار مجلس قرار دهد.

از سویی دیگر، در خلال صحبت‌های ویس‌کرمی، مصری، رییس جلسه، به او یادآور شد که قرار بود به‌عنوان مخالف پیشنهادی در طرح مالی افشاگران فساد صحبت کند و صحبت‌هایش خارج از موضوع است.

ویس‌‌کرمی در واکنش به این صحبت‌های مصری گفت: مگر شما رفتارهای قانونی می‌کنید که از ما توقع دارید قانونی رفتار کنیم؟ مگر شما به‌طور قانونی طرح فضای مجازی را کنار زدید؟ من اهل استخاره نیستم، اما برای طرح این صحبت‌ها استخاره کردم، خوب آمد که بگویم تا کی باید در مقابل اداره سلیقه‌ای مجلس سکوت کنیم؟ در مجلس باید جمع نظر دهند و هیچ‌کجای قانون نیامده است که رییس مجلس به‌جای کل مجلس تصمیم‌گیری کند.

این اظهارنظر کرمی در شرایطی طرح شده است که بعد از بررسی‌های طرح صیانت که طی رفت‌و‌آمدها در مجلس چندین بار تغییر نام داشت، به‌نظر می‌رسد رییس مجلس با جزییات این طرح خیلی موافق نیست.

درخواست بررسی طرح صیانت

ویس‌کرمی که از موافقان جدی طرح صیانت است، با تأکید بر اینکه باید صحن مجلس درباره ادامه کار کمیسیون مشترک تصمیم‌گیری کند، گفت: از خردادماه به من قول دادند که این موضوع را بررسی می‌کنند. الان چند ماه دیگر به خردادماه سال آینده می‌رسیم و قرار است دوباره خدمت حضرت آقا برویم. با چه رویی می‌خواهیم بگوییم که فضای مجازی ما قانون ندارد؟ چرا در جمهوری اسلامی به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام، قانونی برای فضای مجازی نداریم؟ حال اینکه فضای مجازی بسیاری از کشورها قانونمند هستند، چرا شهامت انقلابی بودن را از دست داده‌ایم و چهارتا بچه برای ما تصمیم‌گیری می‌کنند؟

در بخش دیگری از این گفت‌وگو عبدالرضا مصری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر ویس‌کرمی ابتدا این سؤال را از او مطرح کرد که آیا خواسته شما این است که طرح مربوط به فضای مجازی در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی باشد که ویس‌کرمی به آن پاسخ مثبت داد.

مصری در ادامه خطاب به ویس‌کرمی گفت: شاید بیش از ۱۰ جلسه من خدمت شما و آقای تقی‌پور و دوستان دیگر بودم که ساعت‌ها مسئله را مطرح کردید. شما صبح به من گفتید که این موضوع در جلسه علنی مطرح نشود، اما الان می‌گویید در جلسه علنی مطرح شود؛ ما ان‌شاءالله در دستور کار می‌گذاریم و انجام می‌شود.

او همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: شاید بیش از ۱۰ جلسه کار محتوایی جلو رفته و کار متوقف نشده است، خیلی از وظایف در اختیار شورای عالی فضای مجازی است، پس کشور معطل نبوده. شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی اختیار تام داشته و خیلی خوب هم عمل کرده‌اند که آثار آن را می‌بینید. اما ان‌شاءالله در صحن علنی مطرح می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.