وعده افزایش 40 برابری سرعت اینترنت در روز قطع اینترنت

امروز (۲۴ اسفند) اینترنت کشور برای سومین بار در دو ماه اخیر به مدت حدود ۱۰ دقیقه دچار اختلال شدید شد. موضوعی که وزیر ارتباطات آن را «افت ترافیک» می‌خواند؛ اما دلیلی برای آن اعلام نکرده است.

به گزارش فاواپرس، ۵ بهمن، ۲۱ اسفند و ۲۴ اسفند اینترنت کشور برای دقایقی دچار اختلال شدید شد. موضوعی که کاربران از آن به عنوان قطع اینترنت و وزیر ارتباطات افت ترافیک نام می‌برند. هرچند تکرار این رخداد، سئوال برانگیز است اما تاکنون توضیح دقیقی در این رابطه داده نشده و فقط درباره قطعی ۵ بهمن، یک هفته بعد وزیر ارتباطات از وقوع حمله سایبری سخن گفت. این در حالی است که از دسترس خارج شدن اطلاعات سایت مرکز تبادل ترافیک تهران (Tehran IXP) امکان رصد دقیق شبکه را از بین برده است.

صبح امروز (۲۴ اسفند) اینترنت کشور به مدت حدود ۱۰ دقیقه با اختلال جدی روبرو شد. این اختلال در همه سرویس‌دهنده‌ها یکسان نبود؛ اما بزرگ‌ترین اپراتورهای ثابت و همراه را شامل شد. در همین حال سایت رادار آروان که به عنوان ناظر شبکه، ترافیک برخی دیتاسنترهای کشور را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد نیز دچار اختلال بود و برخی کاربران از بروز مشکل در ترافیک داخلی هم خبر دادند.

ساعتی بعد، وزیر ارتباطات که تازه از جلسه هیات دولت خارج شده بود گفت این موضوع را در جلسه به او اطلاع داده‌اند. زارع‌پور باز هم از عبارت افت ترافیک استفاده کرد و مشکل پیش آمده را نه به دلیل حمله سایبری که به علت وقوع مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها دانست.

فاواپرس / قطع اینترنت اختلال

۵ بهمن برای اولین بار در ماه‌های اخیر، اینترنت کشور به صورت عمومی با اختلال شدید روبرو شد و به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بیشترین کاربران، امکان دسترسی به سایت‌های داخلی و خارجی را از دست دادند. یک هفته بعد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران حمله سایبری سنگین به مرکز تبادل ترافیک (IXP) تهران را عامل این اختلال خواند. او از عبارت افت پهنای باند استفاده کرد و گفت این مشکل فقط مربوط به تهران بوده است؛ اما جزییات بیشتری از این حمله ارائه نکرد. سایت tehran-ix.ir از همان زمان، دیگر در دسترس نیست.

دومین بار عصر روز ۲۱ اسفند، کاربران از اختلال اینترنت خبر دادند و سایت رادار آروان که وضعیت ترافیک برخی دیتاسنترهای مختلف را نشان می‌دهد نیز این موضوع را تایید کرد. در این مورد هیچ توضیحی از سوی وزارت ارتباطات یا شرکت زیرساخت، منتشر نشده است.

امروز برای سومین بار در کمتر از دو ماه، اینترنت به صورت سراسری دچار اختلال شد؛ اما باز هم وزیر ارتباطات از افت ترافیک سخن گفت و این موضوع را بدون توضیح بیشتر به مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها مربوط دانست. این در حالی است که کاربران اپراتورهای مختلف، از وقوع مشکل خبر داند.

وزیر ارتباطات: اختلال 15 دقیقه‌ای اینترنت کشور ناشی از مشکل زیرساختی یک اپراتور بود

وزیر ارتباطات درباره اختلال گسترده اینترنت کشور که ساعتی پیش رخ داد، اظهار داشت ناشی از مشکل زیرساختی یک اپراتور بود. به گفته زارع‌پور، حمله سایبری در این اتفاق نقشی نداشته است.

از ساعت 9:56 امروز اختلال گسترده‌ای در اینترنت کشور رخ داد و در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز می‌شد و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها نیز با مشکل مواجه شده بود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، اختلال پیش‌آمده را کوچک خواند و گفت: قطعی نداشتیم. یک افت ترافیکی 15 دقیقه‌ای بود که برطرف شد‌.‌ مشکل در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها بود.

او تأکید کرد که این اختلال برخلاف اختلال شدیدی که در بهمن‌ماه رخ داده بود، به‌خاطر حمله سایبری نبوده است.

حوالی ظهر چهارشنبه پنجم بهمن‌ماه سال جاری، اینترنت ثابت و همراه کشور به مدت 10 دقیقه قطع و با اختلال گسترده مواجه شد. در آن زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پیگیری دیجیاتو از علت این قطعی اینترنت گفت: قطعی کامل رخ نداد و شاهد کاهش و افت شدید ترافیک در مرکز تبادل ترافیک تهران بودیم. عمده این اختلال در این مرکز بود. بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهند یک حمله سایبری بسیار سنگین اتفاق افتاده بود که موجب کاهش ترافیک شد. البته به‌سرعت هم رفع شد و قطعی کامل به‌هیچ‌وجه نداشتیم.

فاواپرس / عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات

وعده افزایش 40 برابری سرعت اینترنت

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت توسعه شبکه فیبر نوری در کشور گفت تاکنون 2.5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند: ما به‌دنبال این هستیم که تا سرعت اینترنت را در استان‌های مختلف 30 تا 40 برابر بیشتر کنیم.

به گفته وی، تلاششان این است منطقه ویژه اقتصاد پیام را به یکی از قطب‌های اقتصاد دیجیتال در کشور و منطقه تبدیل کنند.

زارع‌پور با بیان اینکه منطقه مذکور قرار است یکی از قطب‌های مراکز داده در کشور شود، گفت درحال‌حاضر مقدماتش فراهم شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.