انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا دی ماه برگزار می‌شود

مینا مهرنوش سرپرست اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خبر از برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا قبل از دی ماه سال جاری داد.

فاواپرس: انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیش از یک سال است که به تعویق افتاده و از هشت ماه قبل که مینا مهرنوش از طرف وزارت صمت به عنوان سرپرست این اتحادیه منصوب شده، بارها سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف خواستار برگزاری انتخابات برای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شدند. حتی در مرداد ۱۴۰۱ تعدادی از کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی هم در نامه‌ای به وزیر صمت نسبت به برگزار نشدن انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شکایت کرده و خواهان برگزاری هرچه سریع‌تر این انتخابات شده‌ بودند. بار آخر انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دلیل تفکیک اتحادیه به دو اتحادیه توزیعی و خدماتی، لغو شد.

حالا مینا مهرنوش سرپرست اتحادیه کسب و کارهای مجازی درباره برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به پیوست می‌گوید: خودم هم مشتاقم هر چه سریع‌تر این انتخابات برگزار شود و تکلیف اتحادیه به شکل بهتری مشخص شود، اما خود اتحادیه نقشی در برگزاری انتخابات ندارد و این هیات عالی نظارت و وزارت صمت است که می‌توانند این کار را انجام دهند. ضمنا کاملا در جریانم علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صمت و غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت هم پیگیر موضوع انتخابات هستند. اما در این مسیر چالش‌های زیادی وجود داشته و دارد که این انتخابات تا کنون به تعویق افتاده است.

مهرنوش درباره علت تعویق انتخابات توضیح می‌دهد: تغییراتی در سامانه نوین اصناف هم رخ داد که مزید بر علت شد، اما هیچ یک از این دلایل باعث نشده که از جدیت و عزم مسئولان صمت برای برگزاری انتخابات کم شود. حتی وزیر سابق صمت فاطمی امین و حتی وزیر جدید صمت عباس علی‌آبادی هم روی این موضوع تاکید کرده‌اند.

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی کی برگزار می‌شود؟

به اعتقاد مهرنوش بیش از آنچه که زمان برگزاری انتخابات مهم باشد نحوه برگزاری و ادامه روند آن مهم است. او توضیح می‌دهد: نحوه برگزاری این انتخابات یک بعد جریان است. اما نتیجه‌ای که از آن خواهیم گرفت به مراتب مهم‌تر از زمانیست که برای این انتخابات، تعیین شود.

من از ۸ ماه گذشته که سرپرست اتحادیه کسب و کارهای مجازی بوده‌ام به شدت مشتاقم این انتخابات هرچه سریع‌تر برگزار شود و فکر می‌کنم نهایتا تا یک ماه آینده این انتخابات برگزار شود، حتی تخمین می‌زنم انتخابات تا قبل از دی ماه برگزار شود.

طبق گفته مهرنوش حالا همگی بخش‌ها و مسئولان به دنبال برگزاری انتخابات هستند و اگر روال تخصصی کار درست پیش برود فاصله زیادی تا برگزاری انتخابات وجود ندارد. او اضافه می‌کند: وقتی صحبت از محدودیت‌ها و مسئولیت‌های اتحادیه می‌شود یعنی موضوع کلان و حساسی پیش روی ما قرار دارد. اتحادیه کسب و کارهای مجازی کاری تخصصی است، تعیین دسته، تعیین رسته از یک سو، اما از بعد دیگر بحث‌های نوآورانه در کسب و کارهای مجازی ابعاد ماجرا را حساس‌تر می‌کند. به طور کل در کسب و کارهای مجازی و حوزه اینترنت به قدری کسب و کارهای جدید در حوزه‌های مختلف فناوری وجود دارد که دادن مجوز کار ساده‌ای نیست.

به گفته مهرنوش با توجه به بیزینس‌ مدل‌های جدید، کار خاصی از اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای مجوز دادن برنمی‌آید. او ادامه می‌دهد: اینجا کار به این شکل نیست که به یک واحد صنفی مجوز بدهیم و در انتها اگر کلاهبرداری دو فقط چند مصرف کننده در حد یک هزینه کوچک آسیب ببینند، اینجا مسائل شوخی‌بردار نیست. نمی‌توان فقط با صلاحیت‌های عمومی و بررسی هویت شخصی به کسی برای کاری مجوز داد. برای مثال مدتی قبل کسی در توییتر ادعا کرده بود که چرا اتحادیه کسب و کارهای مجازی به کسب و کارش مجوز نداده است. کسب و کار این شخص فروش متری زمین بود. خودتان را جای من و به طور کل اتحادیه کسب و کارهای مجازی بگذارید. اگر یک درصدی این شخص یا هر کسب و کاری که با مبالغ میلیونی و میلیاردی طرف هستند، بخواهند کلاهبرداری کنند. من در اتحادیه چه ابزاری دارم که بتوانم این موضوع را تشخیص دهم.

راهکار چیست؟

مهرنوش راهکار حل این مشکل را تشکیل گروه‌های کارشناسی حرفه‌ای در وزارت صمت و هیات عالی نظارت می‌داند و تشریح می‌کند: فناوری‌های هوش مصنوعی و ابزار احراز هویت و ابزاری که بتوان با آن اعتبار سنجی کرد و مجوزهایی که از نهادهای بالاتر صادر می‌شود می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. در واقع اگر قرار است با اتحادیه کسب و کارهای مجازی طرف باشیم پس باید در این زمینه هم از فناوری‌ها و هم به افراد متخصص و خبره این کار استفاده کنیم. کار ساده‌ای نیست که بتوانیم بگوییم به این کسب و کار مجوز بدهید یا ندهید. باید ابزاری یا مجوزهای بالا دستی در کار باشد که اتحادیه با رویت آنها بتواند مجوز صادر کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.