قیمتگذاری دستوری یکی از چالشهایی است که در ماههای اخیر حوزه تاکسیهای اینترنتی را تحت تأثیر قرار داده است؛ از بحثهایی که درباره احتمال دخالت نهادهایی مانند شهرداری و … در زمینه قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی به گوش میرسد تا موضوع حذف گزینه عجله دارم از پلتفرم این کسبوکارها با دستور مقامات قضایی، مواردی هستند که باعث شده سایر کسبوکارهای حوزه نوآوری نیز نگران دخالت رگولاتوری در مدل کسبوکاری شرکتهایشان بشوند.
استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت خدمات
بنا بر گفته مدیرعامل اسنپ، این شرکت در تلاش است با توجه به روندهای مختلف فناوری در دنیای امروز، از آنها عقب نماند و با استفاده از ابزار هوش مصنوعی و قابلیتهای آن کیفیت خدماتش را افزایش دهد تا بتواند عملکرد سرویسهایش را بهبود بخشد. خلج همچنین باور دارد موضوع سرمایه انسانی و مشکلات حفظ آن میتواند یکی از مهمترین برنامههایی باشد که این شرکت در سال ۱۴۰۳ باید به آن بپردازد.
او در این زمینه اضافه میکند: «نگهداشت و توسعه فردی منابع انسانی با توجه به نیازمندیهایمان در حوزههای فنی و سایر حوزهها بسیار حائز اهمیت است. قصد داریم خدمات جدیدی را در قالب توسعه محصول به سرویسهای سابق اضافه کنیم. همچنین توسعه این خدمات و سرویسها به لحاظ جغرافیایی از مهمترین برنامههای ماست.»
خلج چالشهای حوزه کسبوکار را به دو دسته چالشهای خاص کسبوکارهایی نظیر اسنپ و چالشهای عمومی تقسیم میکند و معتقد است در سطح کلان، چالشهایی که بر توسعه همه حوزههای کسبوکار تأثیر منفی میگذارد شامل تنظیمگری، قانونگذاری و تعریف نشدن مدلهای کسبوکار جدید برای نهادهای حاکمیتی به طور صحیح است.
او میافزاید: «البته در سالهای اخیر شرایط خیلی بهتر شده و نوعی مفاهمه و درک مشترک میان کسبوکارها و نهادهای تنظیمگر شکل گرفته است. مثل اتفاقات خوبی که در حوزه سلامت و حملونقل افتاد و به آنها کمک کرد حین قانونگذاری، این حوزهها به فعالیت خودشان ادامه بدهند. با این حال به طور کلی نیازمند این هستیم که این مسئله زودتر به یک پاسخ منجر شود و نتیجه بدهد.»
ضرورت پرداختن به موضوع مهاجرت متخصصین در سطح کلان
محمد خلج میگوید با توجه به زبان مشترکی که میان متخصصین حوزههای فناوری داخل با شرکتهای خارج از کشور وجود دارد، این امکان برای آنها مهیا شده تا به سادگی بتوانند مهاجرت کنند و از ایران بروند و این مسئله یکی از مهمترین چالشهای شرکتها و کسبوکارهای مختلف است که باید در سطح کلان به آن پرداخته شود.
او حین شمردن چالشهای حوزه کسبوکار، به اختلالات خاصی که توسط رگولاتور در روند توسعه صنعت لجستیک کشور بروز کرده اشاره میکند و میگوید: «پدیده قیمتگذاری دستوری و ورود و دخالت در مدلهای کسبوکار شرکتها تبعات بسیار بدی برای جذب سرمایه و تشویق سرمایهگذاران جدید و فعلی برای هزینه کردن روی برنامههای جدید میگذارد و اینها مواردی هستند که باید تغییر کنند.»
مدیرعامل اسنپ با توجه به شرایط سخت اقتصادی و پدیدههای تحریم و تورم، عملکرد تمام کسبوکارهایی که توانستهاند سرپا بمانند، اشتغالزایی انجام دهند و رشد کنند را مورد ستایش قرار میدهد و به طور خاص عملکرد فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال؛ بهویژه شرکت اسنپ را برای تازهواردهای این حوزه الهامبخش توصیف میکند.
او در پایان در زمینه معرفی کتاب هم اظهار میکند: «با توجه به ظهور نسلهای زد و آلفا و ورودشان به بازار کار و تحول جنس نیروی انسانی، تئوریها و مبانیهای مدیریت این سرمایه هم به کلی دستخوش تغییر شده و این پارادایم اساساً تغییر کرده است. لازم است نسبت به این حوزه آگاهی لازم حاصل شود و به همین خاطر فکر میکنم مطالعه کتاب «استراتژی دیجیتال منابع انسانی» بسیار سودمند است.»