به دلیل برخی مسائل سیاسی و اجتماعی از جمله فیلترینگ پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام، فعالیت شبکههای اجتماعی داخلی در سالهای گذشته همواره با حاشیههای مختلفی همراه بوده است.
روبیکا یکی از بازیگران حوزه پلتفرمهای شبکه اجتماعی در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا در گفتوگویی در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۴ مطرح میکند که در حال حاضر ۲۵ میلیون کاربر در فضای این پلتفرم فعال هستند و گاهی این آمار به ۲۸ میلیون کاربر نیز میرسد. او در این گفتوگو درباره مسیر روبیکا برای تبدیل شدن به یک سوپر اپلیکیشن گفته است.
پوستاندازی روبیکا از یک پیامرسان به یک سوپراپلیکیشن
امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا در مورد پوستاندازی این اپلیکیشن بهعنوان یک پیامرسان و تبدیلشدن آن به یک پلتفرم جامع میگوید: «روبیکا در وهله اول یک شبکه اجتماعی همانند اینستاگرام بود که افراد در آن فعالیتهای اجتماعی خودشان را منتشر میکردند و کنار این، فرآیند پیامرسانی را هم انجام میدادند. در واقع محدوده فعالیتهای روبیکا به همین دو حوزه خلاصه میشد. اما در سالیان اخیر بهتدریج به این دو حوزه سرویسهای مختلف دیگری نیز اضافه شده است.»
بنابر گفته نجفی، در حال حاضر روبیکا چهار سرویس پایه دارد که میخواهند بهتدریج به تعداد آنها اضافه کنند. اولین سرویس مکانیسم پیامرسان این اپلیکیشن با نام روبیکس است و سرویس دوم شبکه اجتماعی این اپلیکیشن، یعنی سرویس روبینو است. سرویس بعدی، VOD روبیکا است که امکان تماشای فیلم و سریال را برای کاربرها مهیا میکند. آخرین سرویس روبیکا نیز فروشگاه روبیکا است که یک سوشالکامرس است و شامل فروشگاهپلاس نیز میشود و در آن سبد خرید و پرداخت امن تعریف شده و این امکان وجود دارد که پرداخت پس از رسیدن محصول به دست مشتری انجام شود.
نجفی با اشاره به اینکه روبیکا در واقع یک نوع اگریگیتور در بخش VOD است ادامه میدهد: «روبیکا هفت VOD نظیر فیلمنت، نماوا، تماشاخانه و… را به صورت ترافیکمحور در دسترس کاربرها قرار میدهد.»
توسعه مدلهای کسب درآمد
مطابق گفتههای او، مدیران روبیکا به دنبال آن هستند که بتوانند مدلهایی غیر از مدل ترافیکمحور را هم برای کسب درآمد تعریف کنند که بعضی از آنها مبتنی بر دریافت خدمات از محصولات و خدمات سایر شرکتها هستند؛ نظیر امکان تهیه شارژ و بسته اینترنتی که توسط خود روبیکا توسعه پیدا نمیکنند و برای ارائه آنها از استارتاپها و کسبوکارهایی استفاده میشود که زیرساختهای لازم برای انجام چنین کاری را دارند.
او همچنین بیان میکند: «قرار است در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ سرویس با این سیاق توسط روبیکا ارائه شود که تفاوت رویکرد این شرکت در سال جاری را با سالهای گذشته نشان میدهد.»
به ۷۰ درصد آمار اینستاگرام رسیدهایم
امیرعلی نجفی با بیان اینکه در استراتژی توسعهمان برای سال ۱۴۰۳ قصد داریم به یک سوپراپلیکیشن تبدیل شویم که البته این هدف همین حالا هم تا حدود زیادی محقق شده است، عنوان میکند: «به خاطر دارم حدود ۱۰ سال پیش وقتی درباره محصول تکنیکالی که ۱۰۰ هزار کاربر داشته باشد صحبت میشد، همه این سؤال را میپرسیدند که مگر مدیریت چنین ارقامی امکانپذیر است؟ اما حالا ما به نقطهای رسیدهایم که قادر هستیم بیش از ۲۵ میلیون کاربر را که به طور روزانه و پیوسته در اپلیکیشن روبیکا فعالیت میکنند مدیریت کنیم که به طور تقریبی از این لحاظ به حدود ۷۰ درصد آمار اپلیکیشن اینستاگرام رسیدهایم که در دوران اوج خودش عدد ۴۰ میلیون کاربر روزانه را به ثبت رسانده است.»
او اضافه میکند: «البته برخی روزها به عدد ۲۸ میلیون کاربر در روز نیز رسیدهایم. قبلتر به صورت فنی در این مسئله مشکل داشتیم و سرویسهای ما داون میشد، اما حالا میتوانیم حضور تعداد زیادی از کاربرها در این اپلیکیشن را مدیریت کنیم و نیاز ما به پلتفرمهای خارجی که بعضاً به دلایلی نظیر تحریم به ما سرویس نمیدادند خیلی کمتر شده است.»
او ادامه میدهد: «بیشترین میزان مصرف ترافیک اپلیکیشن روبیکا در سرویس شبکه اجتماعی روبینو و بیشترین حضور کاربرها و فعالیت آنها به بخش پیامرسان روبیکس مربوط میشود که حدود ۶۵ درصد از دامنه فعالیت آنها را در برمیگیرد.»
معاون بازاریابی روبیکا فعالیت شرکت گلرنگ در یک سال گذشته و حضورش در اقتصاد دیجیتال کشور را باتوجهبه سبقهای که در فعالیتهای آفلاین داشته، الهامبخش توصیف کرد و در اینباره گفت: «این موضوع نشان میدهد صنایع مختلفی میتوانند در این حوزه حضور پیدا کنند و با سرمایهگذاری موجب دلگرمی و امیدواری سرمایه انسانی بشوند تا در کشور خودشان کار کنند و حقوق خوبی داشته باشند و بتوانند در کنار خانوادهشان هم بمانند.»