فیدیلیو فعالیت خود را از پانزده سال پیش آغاز کرده و در این مدت تبدیل به یک بانک اطلاعاتی قدیمی در معرفی کافهها و غذاخوریها و خوراکیفروشیها شده است.
بر اساس اعلام خود فیدیلیو، این پلتفرم در پانزده سال گذشته حدود یک میلیون کاربر را به خود جذب کرده است.
فیدیلیو درباره فعالیت تازه خود در حوزه سفارش آنلاین غذا گزارش داده که در بیست روز توانسته به پنج هزار کاربر خدمات دهد که ۹۵درصد این خدمات با موفقیت انجام شدهاند.
سؤال قابل توجه این است که در این مدت بیستروزه لجستیک سفارش آنلاین غذای فیدیلیو در دست چه کسی بوده است. برخی وبسایتهای فعال در حوزه استارتاپی بیان کردهاند که فیدیلیو با برند خود این شرکت اقدام به رساندن سفارش غذای کاربران کرده است؛ درحالیکه «کارنگ» در گفتوگو با امیراحمد برکتین، مدیرعامل «میاره» متوجه شد که در این مدت لجستیک این شرکت برعهده پلتفرم میاره بوده است.
البته خود پلتفرم فیدیلیو اطلاعرسانی شفافی در اینباره نداشته و این مسئله هنوز دچار ابهام است. این در حالی است که مهمترین نکته ورود به حوزه سفارش آنلاین غذا، مبحث لجستیک آن است که به گفته کارشناسان این حوزه، اتفاقاً سختترین نوع لجستیک است.
گفتنی است نسخه بتای این پلتفرم حدود بیست روز پیش شروع به کار کرد و قرار است نسخه نهایی آن در سه سطح محصول یعنی مشتری، فروشنده و پشتیبانی بهزودی شروع به فعالیت کند.
سؤال دیگری که مطرح میشود این است که یک پلتفرم فعال در حوزه محتوا، چقدر میتواند با موفقیت وارد سختترین حوزه لجستیک، یعنی سفارش سریع یا Hot Delivery شود؟
کارنگ در اینباره با دو فعال حوزه لجستیک گفتوگو کرده است. در ادامه پیشبینیهای مهرداد ملکمحمدی، مدیرعامل تاپین و امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره را میخوانید.
فیدیلیو احتمالا شکست میخورد
میاره از فعالان سفارش سریع در حوزه لجستیک است. از آنجا که فیدیلیو تصمیم گرفته به این عرصه وارد شود، پیشبینی امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره را درباره شانس موفقیت این پلتفرم جویا شدیم.
برکتین با نگاهی به عقبه فعالیت فیدیلیو در حوزه تولید محتوا گفت: «در موفقیت این شرکت کمی شک دارم. موفقیت در این زمینه خیلی به عقبه فعالیت یک پلتفرم مربوط نمیشود. البته فیدیلیو شبکه کاملی از رستورانها را دارد، اما مسئله این است که باید یک برنامهریزی مارکتینگی خوب برای این حوزه در نظر داشت.»
او ادامه داد: «اگر فیدیلیو بتواند رویکرد مناسبی نسبت به بازار این حوزه داشته باشد و مانند رقبای بزرگ خود در بازار عمل کند، طبعاً میتواند به قسمتی از سهم بازار دست یابد، اما اینکه این سهم بازار بتواند رشد گستردهای داشته باشد، به نظر دور از ذهن میآید. اگر فیدیلیو بتواند خلاقیت منحصربهفردی در مدل کسبوکاری خود داشته باشد و مزیت رقابتی جدید تولید کند، احتمال دارد بتواند سهم بازار بهتری را کسب کند.»
برکتین افزود: «با توجه به رقبای بزرگی که در این حوزه در مقابل فیدیلیو وجود دارد، احتمالاً با ارائه تخفیفهای چشمگیر در بازار میتواند موفقیت کوتاهمدتی در مقابل رقبای بزرگ خود داشته باشد.»
مدیرعامل میاره همچنین گفت: «با ورود فیدیلیو امکان دارد بازار این حوزه دچار تکان شود، اما جذب مشتری وفادار بستگی به ایجاد مزیتهای رقابتی تازه دارد. در این بازار هر کسبوکاری که یوزر بیس بیشتری دارد و سرویسهای متنوعتری ارائه میدهد، شانس برنده شدن بیشتری دارد.»
او در آخر اضافه کرد که احتمال کنار رفتن فیدیلیو در مقابل رقبای بزرگش کم نیست.
موفقیت فیدیلیو در عرصه تولید محتوا و سفارش آنلاین غذا
با بررسی آماری که وبسایت راستا۳۶۰ از میزان بازدید از پلتفرم محتوایی فیدیلیو داشته، رشد بازدید ماهانه این پلتفرم در شهریور ۱۴۰۲ صفر درصد و در اسفند ۱۴۰۲ منفی ۶درصد بوده است.
همچنین این پلتفرم در دیماه ۱۴۰۲، ۲ درصد رشد بازدید و در آذرماه ۱۴۰۲، ۸ درصد رشد بازدید داشته است.
مهرداد ملکمحمدی، مدیرعامل تاپین درباره احتمال موفقیت فیدیلیو گفت: «موفقیت یک پلتفرم در کسبوکار جدید با میزان موفقیت در کسبوکار قبلی خود و میزان شناختهشدن آن ارتباط دارد.»
او با خوشبینی بیان کرد: «از سوی دیگر لجستیک فضای گستردهای است و موفقیت در هر کدام از زمینههای آن نیازمند یک برنامهریز خاص است. ورود به حوزه لجستیک با یک برند شکستخورده یا یک نام جدید در هر حالت میتواند جذاب باشد، زیرا فضای کار در حوزه لجستیک بسیار گسترده است و کشش قابلتوجهی در این بازار برای فعالیت وجود دارد. در این میان شکستخورده بودن یک برند یا ناشناخته بودن آن تأثیری در موفقیت یا شکست نخواهد گذاشت.»
او با اشاره به سخت بودن حوزه لجستیک سفارش آنلاین غذا گفت: «بحث غذا و سفارش سریع سختترین نوع لجستیک است، زیرا سرعت در این حوزه باید بسیار باشد، اما در این حوزه استارتاپ قوی وجود ندارد. در این حوزه مجموعه میاره فعالیت خوبی داشته و بازار جذابی هم دارد، ولی کار عملیاتی بسیار سنگینی را تجربه میکند.»
ملکمحمدی ادامه داد: «اما با توجه به اینکه فیدیلیو در حوزه غذا تولید محتوا میکرده، احتمال موفقیت زیادی دارد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که چالش اصلی چنین پلتفرمی، سروکله زدن با کار عملیاتی لجستیکی است. این چالش را فقط کسی میتواند مدیریت کند که تجربه بسیار و مدیران توانمندی در این حوزه داشته باشد.»