به گزارش فاواپرس، سخنگوی فیسبوک، شرکت مالک اینستاگرام میگوید آنها هیچ سانسور تعمدانهای انجام نمیدادند و این تغییر صرفا واکنشی نسبت به یک مشکل کلیتر در زمینه دسترسی تمامی محتواهای بازنشریافته بوده و فقط محتواهای فلسطینی را در بر نمیگیرد.
سخنگوی این شرکت مدعی است که تعداد بازنشر پستها افزایش چشمگیری داشته و این مسئله فراتر از انتظار آنها بر میزان فراگیری پستها اثر گذاشته است. او میگوید مردم هم چنین انتظاری از اینستاگرام نداشتند و این اتفاق در مجموع تجربه خوبی را برای آنها به وجود نیاورد.
سخنگوی فیسبوک میگوید اینستاگرام همچنان روی محتواهای اورجینال تمرکز خواهد کرد اما در عین حال به دنبال روشهایی برای برجستهسازی محتواهای فراگیر میرود.
در حال حاضر مشخص نیست که این تغییر تا چه اندازه بر مسئله سانسور محتوا اثر خواهد گذاشت. کاربران میگویند فیسبوک پستهایی را که حاوی کلماتی مثل «شهید» یا «مقاومت» بوده با ادعای ترویج خشونت برچسبگذاری میکرده و حتی دست به حذف پستهای مربوط به وقایع مسجد الاقصی (محل وقوع درگیریها) زده است.
نشریه فایننشال تایمز میگوید حدود ۵۰ کارمند فیسبوک به دفعات توجه افراد را به سانسور احتمالی محتواهای طرفداران فلسطین جلب کرده بودند. از جمله اقدامات آنها میتوان به ۸۰ درخواست بازنگری برای محتواهایی اشاره کرد که بهصورت خودکار حذف شده بودند.
این تغییر احتمالا تاثیر قابل توجهی روی استوریهایی که در آینده در اینستاگرام میبینید، خواهد گذاشت. تغییر مذکور میتواند گردش اطلاعات گمراهکننده را ممکن کند ولی فیسبوک باور دارد که ردهبندی یکسان برای محتواها در مجموع بیشتر از آن که به ضرر کاربران باشد، به نفع آنها خواهد بود.