شش تغییر فین‌تک در صنعت بانکداری

فین‌تک از جمله دستاوردهای ورود فناوری به صنعت بانکداری و خدمات مالی است. به گونه‌ای که شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک از طریق دسترسی به داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته، توانسته‌اند روش‌های پرداخت، زیرساخت‌های مالی و بسیاری دیگر از خدمات مالی را تحت تأثیر قرار دهند.

در ابتدا فعالیت‌های شرکت‌هایی که تحت عنوان فین‌تک مشغول به کار شدند، در رقابت با بانک‌ها و مؤسسات مالی معرفی شدند، ولی به‌مرور برای همگام‌شدن بانک‌ها با نیاز امروز مشتریان خود، همکاری بین شرکت‌های فین‌تک و مؤسسات مالی شکل گرفت و از این طریق بانکداری سنتی توانست خود را با تغییرات فناوری همراه کند.

این تغییرات بسیاری از فرایندهای پیچیده بانکداری سنتی را دگرگون کرد و باعث حرکت بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال شد. تیم تولید محتوای شرکت پارمیس در این مقاله به تغییرات اعمال شده در بانکداری به واسطه ورود فناوری‌های جدید می‌‎پردازد.

پرداخت سریع‌تر با اومنی‌چنل

با پیشرفت فناوری، بانک‌ها نیز در حال تغییر راه‌های ارتباطی خود با مشتریان هستند. در عصر جدید، دیدگاه بانک‌ها نیز از بانک‌محور یا تراکنش‌محور به سمت دیدگاه مشتری‌محور تغییر کرده است. در نتیجه این تغییر دیدگاه در بانکداری، هر مشتری به‌عنوان یک هویت مستقل و واحد در نظر گرفته می‌شود که به علایق و نیازهای متفاوت آنها توجه می‌شود؛ بنابراین با توجه به اینکه امروزه تقریباً خدمات یکسانی توسط تمامی بانک‌ها ارائه می‌شود، مزیت رقابتی، در نحوه پشتیبانی از این خدمات مالی است.

یکی از تغییرات مهم در سیستم بانکداری، پرداخت سریع‌تر و مطمئن‌تر به واسطه فناوری‌های جدید است. در واقع نیاز مشتریان امروز پرداخت و انجام تراکنش‌های مالی از طریق فشردن یک یا دو دکمه در گوشی هوشمند خود است. بدین ترتیب، حقوق کارکنان سریع‌تر پرداخت شده و صاحبان مشاغل کنترل بهتری بر سرمایه در گردش خود داشته و رویه‌های غیرضروری برای انجام تراکنش‌های مالی از بین رفته‌اند.

نوآوری‌های جدید در پرداخت

همزمان با افزایش سرعت پرداخت‌های بانکی، به‌دلیل ورود فناوری‌های جدید به صنعت بانکداری، ورود نوآوری‌های جدید به این صنعت نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود. امروزه در کنار سرعت پرداخت، شیوه‌های پرداخت بانکی نیز تغییر کرده است. به‌ویژه در غرب، استراتژی «الان بخر و بعداً پرداخت کن» بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است. علاوه بر این، شیوه‌های نوینی همچون پرداخت هزینه پارک خودرو یا هزینه حمل‌و‌نقل عمومی، انتقال اطلاعات خرید از طریق نور نامرئی، شیوه جدید پرداخت بهای بلیت سینما یا پرداخت عوارض بین‌شهری از نمونه‌های نوآوری در پرداخت‌های بانکی هستند؛ بنابراین همگام با تغییرات فناوری، نوع خدمات ارائه‌شده در صنعت بانکداری نیز رو به تغییر و تحول است.

بانکداری باز

بانکداری باز را می‌توان از مهم‌ترین تغییرات در صنعت بانکداری سنتی دانست، به گونه‌ای که مهم‌ترین منبع برای نوآوری در صنعت بانکداری معرفی شده است. این شیوه بانکداری به واسطه ویژگی‌هایی که دارد، فرصت‌های مناسبی را؛ چه برای مؤسسات مالی و چه مشتریان و کسب‌و‌کارها به همراه دارد.

در بانکداری باز که از APIها به‌عنوان واسطه استفاده می‌شود، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی با اجازه خود کاربر و به‌صورت الکترونیکی و ایمن انجام می‌شود. در این سیستم بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک یا وارد کردن اطلاعات به‌صورت دستی در نرم افزار اینترنت‌بانک، امور بانکی کسب‌و‌کار از طریق نرم افزار حسابداری شرکت انجام می‌شود و حسابداری آنلاین نیز به مشاغل کوچک کمک می‌کند تا بتوانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

سرمایه‌گذاری در فناوری

یکی از عوامل مهم در موفقیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال، سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های جدید است. تغییرات موجود در صنعت بانکداری از جمله دلایل گرایش مؤسسات مالی به فناوری‌های جدید در این زمینه است که در نهایت به همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فعال در زمینه فین‌تک منجر شده است. در واقع یکی از جنبه‌های رقابت میان بانک‌ها و مؤسسات مالی گوناگون، همین ورود آنها به حوزه فناوری‌های جدید از طریق سرمایه‌گذاری است.

بهره‌گیری از مزیت‌های برون‌سپاری

از راهکارهایی که شرکت‌های فعال در زمینه‌های گوناگون برای بهبود موقعیت و افزایش سرعت رشد خود استفاده می‌کنند، برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های تعریف‌شده برای دستیابی به اهداف مشخص است. امروزه بانک‌ها نیز برای همگام‌شدن با تغییرات فناوری و پاسخ‌دادن به نیازهای متفاوت مشتریان، از مزیت‌های برون‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با بخش فناوری امور مالی بهره می‌برند. دلایل متعددی همچون استفاده از دانش و تخصص روز، تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های اصلی، کاهش هزینه و زمان ورود به بازار، دسترسی به امکانات معتبر و مشارکت در ریسک، باعث گرایش مؤسسات مالی به برون‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با فناوری و به‌روزرسانی خدمات مالی شده است.

وام‌های دیجیتال

از ویژگی‌های بارز بانکداری سنتی، پروسه طولانی کاغذبازی‌های متعدد برای انجام کارهای اداری است. یکی از تحولاتی که بانکداری نوین در حال تجربه آن است، همین حذف کاغذبازی‌ها و کارهای اداری خسته‌کننده است. نمونه جدید آن در کشور شروع فعالیت بلوبانک است که بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک می‌توانید یک حساب بانکی افتتاح کنید. اما تغییر مهم دیگر در صنعت بانکداری، تغییر در شیوه اخذ وام به کمک تغییرات فناوری است. امروزه وام‌های دیجیتال مطرح شده‌اند که بدون نیاز به طی فرایند تعریف‌شده در بانکداری سنتی و بر اساس توافق میان طرفین، وام به فرد درخواست‌کننده تعلق می‌گیرد.

تغییر و تحولات گسترده در صنعت بانکداری به واسطه فناوری، نوع خدمات ارائه‌شده را تغییر داده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از خدمات بانکی بدون محدودیت زمانی و مکانی به مشتریان ارائه می‌شود. تعدادی از این خدمات جدید از حذف کاغذبازی‌های اداری حاصل شده‌اند و بخشی دیگر اطلاعات حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌های مالی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این تغییرات همگام با تغییرات فناوری و در راستای پاسخ به نیاز کاربران در عصر جدید هستند و می‌توان گفت رقابت اصلی میان مؤسسات مالی گوناگون در نحوه ارائه خدمات جدیدی است که فناوری برای کاربران به ارمغان آورده است.

 

نویسنده / مترجم رضوانه رستمی
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.