براساس تبادل تفاهم‌نامه بین بانک‌های عامل و صندوق نوآوری و شکوفایی:

صندوق نوآوری و شکوفایی هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به دانش‌بنیان‌ها تسهیلات می‌دهد

بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و آینده امروز (۸ شهریورماه) در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، با هدف اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های دانش‌بنیان با صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش فاواپرس، براساس بند ۵ قسمت «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، «مبلغ ده هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای ایجاد اشتغال و توسعه فناوری و با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کسب و کارهای نوآورانه و مبلغ ده هزار میلیارد ریال با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص پیدا می‌کند. تقسیم سهم بیشتر متناسب با نرخ بیکاری بالاتر و نیز محرومیت و کمتر توسعه‌یافتگی صورت می‌گیرد.»

با هدف اجرایی شدن این بند از قانون بودجه ۱۴۰۰، امروز در مراسمی در ساختمان مرکزی صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک‌های عامل و صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌نامه‌هایی تبادل کردند.

در این مراسم علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ سال و نیم اخیر در صندوق نوآوری و شکوفایی از حدود ۳ هزار شرکت به ۶ هزار و ۲۰۰ افزایش پیدا کردند، بیان کرد: «تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حدودا ۲ برابر شده است.البته نزدیک به ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان هم از صندوق خارج شدند. یعنی در صندوق نوآوری حدود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در سبد مشتریان حضور داشتند.»

او ادامه داد: «در این مدت یک اتفاق خیلی مهم رخ داده است. اینکه پلتفرمی بین بانک‌ها و صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است. در این ۲ سال و نیم بیش از ۱۶ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است. طبیعی است که سهم شرکت‌های تولیدی و بزرگتر بیشتر از شرکت‌های کوچکتر است. شرکت‌‌های کوچک‌تر خدمات دیگری از خدمات بلاعوضی که صندوق ارائه می‌دهد، دریافت می‌کنند.»

به گفته وحدت در این مدت که این پلتفرم شکل گرفته، مشخص شده است که بانک‌‌ها برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کردند و این اتفاق بزرگی است.

وحدت با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل در ۲ دور این تسهیلات یکساله را از بانک‌ها دریافت کردند، گفت: «یعنی شرکت‌هایی یک بار از بانک‌ها به خصوص ۴ بانکی که الان در مراسم حضور دارند، تسهیلات گرفتند و برای بار دوم هم باز تسهیلات دریافت کردند. به نوعی پول در یک چرخه بوده است. حوزه تسهیلات بانکی که مختص برخی از شرکت‌های دانش بنیان صندوق است، با کمک بانک‌ها رشد خوبی داشته است. تبصره ۱۶ قانون بودجه هم کمک خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کند.»

به گفته وحدت در حال حاضر هیچ استانی نیست که شرکت‏‌های دانش بنیان و نوآورش نیاز مالی داشته باشند و خط اعتباری صندوق نوآوری تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای هر شرکت در اختیارشان نباشد.

در این مراسم همچنین سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه حوزه دانش‌بنیان هنوز نتوانسته جای خود را در اقتصاد کلان پیدا کند، گفت: «صندوق نوآوری باید نقش تنظیم‌گری در اقتصاد دانش بنیان کشور داشته باشد.بدون شبکه بانکی امکان جهش تولید در کشور وجود ندارد.»

محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت هم دراین مراسم گفت که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از راه‌های قطع وابستگی با اقتصاد دنیا است. او همچنین بیان کرد: «ما خارج از توافق‌نامه‌ها، به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.»

به گفته بیگدلی بانک ملت تاکنون بیش از ۸۸ هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

حجت‌اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات هم در این مراسم با بیان اینکه اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی بانک صادرات افزایش یافته است، گفت: «هرگونه اعتبار و تسهیلاتی که از منابع صندوق نوآوری نزد بانک صادرات موجود است را پرداخت می‌کنیم.»

حسین مجاهدی، عضو هیات مدیره بانک آینده در ادامه با بیان اینکه از کاربردی کردن دانش و تجاری‌سازی نوآوری‌ها حمایت می‌کند،ابراز امیدواری کرد که شاهد جهش در اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق اهداف عالیه باشیم.

محمدصادق خیاطیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان هم با اشاره به اینکه امروز همه بخش‌های کشور نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان دید مثبتی دارند، گفت: «نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به مسائل کشور باید جدی تلقی شود. در سال‌های اخیر توانستیم یک برند و مجموعه‌ای از رویکردها را در حوزه دانش‌بنیان اعمال کنیم که در کشور نقش‌آفرینی داشته باشند.» به گفته خیاطیان هر چه سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور را افزایش دهیم، رویکردها به حوزه دانش‌بنیان جدی‌تر می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.