به گزارش فاواپرس، امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتوگویی با اشاره به امکان رفع این ممنوعیت اعلام میکند که قابلیت برطرف شدن این مشکل در داخل کشور وجود دارد و کافیست اپراتورهای موبایل فایل شمارههای اضطراری ECC حذف شده از روی سیمکارتها را برگردانند.
براساس گفتههای اسحاقی، طبق استانداردهای بینالمللی، گوشیهای موبایل برای برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری، ابتدا اطلاعات موجود روی سیمکارت (فایل ECC) را میخوانند و با سرشمارههای تعریف شده روی سیمکارت تماس برقرار میکنند. اگر این اطلاعات روی سیمکارت وجود نداشت یا اصلا سیمکارتی داخل دستگاه نبود، آن زمان با سرشمارههای اضطراری که از پیش روی خود گوشی تعریف شده تماس برقرار میکنند. اما از آنجایی که کشور ما درگیر تحریمهای بینالمللی است و رسما هیچ گوشی برای ریجن ایران تولید نمیشود، پس شمارههای اضطراری از پیش تعریف شده روی گوشیهای وارداتی، با شمارههای اضطراری ما متفاوت است. به دلیل وجود مشکلات تحریمی، به نظر میرسد یکی از راهکارهای حل مشکل این گوشیها، بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیمکارتهای موبایل است.
نقش اپراتورهای موبایل
براساس این گفتهها، پس از آن که سیمکارتهای USIM جای خود را به سیمکارتهای قبلی داد برخی از گوشیهای فیچرفون در برقراری تماس با این سیمکارتها به مشکل برخوردند. آن زمان اپراتورها برای رفع این مشکل اقدام به پاک کردن اطلاعات ECC سیمکارتهای USIM کردند. از همین رو گفته میشود اپراتورهای موبایل حدود ۳ سال پیش، اطلاعات مربوط به ECC (Emergency Call Code) را از روی سیمکارتهای جدید پاک کردند.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است خود اپراتورهای موبایل این موضوع را قبول دارند چرا که مشترکان سیمکارتهای قدیمی که به USIM مهاجرت نکردهاند هنوز در شبکه فعال هستند و کار میکنند.
به گفته اسحاقی مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل توپولوژی شبکههای ارتباطی کشور است. او میگوید: «اگر با یکی از این گوشیها بدون سیمکارت در فرودگاه امام خمینی اقدام به برقراری تماس اضطراری کنید، تماس برقرار نمیشود، اما اگر با همان گوشی در مرکز شهر اقدام به برقراری تماس کنید وصل میشود. این مشکل برای همه برندها از جمله سامسونگ، شیائومی، هواوی، آنر و اپل وجود دارد. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با طرح این پرسش این است که به لحاظ منطقی مگر میشود با همه این برندها وارد مذاکره شد تا مشکلات داخلی ارتباطی ما را حل کنند؟
مشکل گوشیها تازه نیست
اسحاقی میگوید اواخر دولت دوازدهم، با فشار عدهای که در این سالها از اجرای طرح رجیستری ضربه خورده بودند، ماجرایی بوجود آمد که بیش از ۲ سال به اجرا در نیامده بود. مشکل برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری کشور مشکل کوچکی نیست و به حق مردم باید بتوانند از این سرشمارهها استفاده کنند. اما این مشکل به یک باره به وجود نیامده و از مدتها قبل وجود داشته است. چرا تا پیش از این کسی در این باره اعتراض نکرده بود.
به گفته اسحاقی مشکل برقراری تماس با شمارههای اضطراری کشور، راهکارهای متعدد و سادهای داشت که بارها توسط انجمن موبایل مطرح شد و با اطلاعرسانی درست حل میشد؛ اما با مخالفتهای مختلفی روبهرو شد. نهایتا این که واردات بسیاری از مدلهای پرفروش و اقتصادی به کشور ممنوع شد و در نهایت هم یک کانکس آزمایشگاهی داخل گمرک قرار دادند و برای بررسی هر مدل تلفن همراه ۲۲۰ هزار تومان هزینه دریافت میکنند تا با قرار دادن سیمکارت داخل آن، امکان برقراری تماس با شمارههای اضطراری کشور را بررسی کنند. انگار اصل این مساله زیر سوال رفته و فقط به نوعی کسب درآمد بسنده کردهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل میگوید این ماجرا باعث برهم خوردن نظم بازار و کمبود گوشی میشود. از طرفی همانهایی که باعث راهافتادن این ماجرا شدند، با بهانه جلوگیری از آشفتگی بازار، سعی در واردات مسافری همان گوشیهای ممنوعه میکنند تا به سود و منفعت از دست رفته خود در این سالها برسند. اگر قرار باشد واردات این گوشیها از طریق مسافری انجام شود که نه گارانتی و خدمات پس از فروش دارند و هیچ کدام از تستهای استاندارد، SAR و سرشماره را میگذرانند بهتر نیست از همان روش تجاری و قانونی وارد کشور شوند؟
راهکارهای جدید برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری
اسحاقی میگوید به تازگی متوجه شدیم برای برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری کشور توسط گوشیهای ممنوع شده کافیست پس از شماره ۳ رقمی اضطراری، یک کاراکتر دیگر اضافه شود. به این ترتیب اگر شما پس از شماره ۱۱۰، هر کاراکتری از قبیل عدد، مربع، ستاره و … را اضافه کنید، تماس برقرار میشود.