فیلم: مقایسه سرعت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با سرفیس لپ تاپ استودیو

جدیدترین ویدیو کانال یوتیوبی مکس‌تِک، جدیدترین نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل و مایکروسافت را درمقابل یکدیگر قرار می‌دهد تا سرعت آن‌ها را در آزمون‌های ریل‌تایم مختلف بسنجد.

به گزارش فاواپرس، مایکروسافت و اپل اخیرا نوت‌بوک‌های جدید خود را با طراحی جدید و سخت‌افزار قدرتمند و نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌هایشان رونمایی و روانه‌ی بازار کرده‌اند. اپل مک‌بوک پرو جدید را در دو ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی عرضه و ادعا می‌کند که بطن هر دو مدل با قدرتمندترین تراشه‌های جهان به‌ازای هر وات قابل پیکربندی هستند. تراشه‌های مذکور ام‌وان پرو و ام‌وان مکس نام دارند و درواقع نسخه‌ی میان‌نسلی تراشه ام‌وان مبتنی‌بر معماری ARM64 هستند که اپل آن‌ها به‌صورت مستقل طراحی می‌کند.

در سوی دیگر، مایکروسافت نیز برای تأمین قدرت پردازشی سرفیس لپ‌تاپ استودیو طبق ادوار گذشته از ترکیب آشنای اینتل برای CPU و انویدیا برای GPU بهره گرفته است. شاید برای بسیاری افراد جالب باشد که ببینید نوت‌بوک‌های جدید دو رقیب دیرینه در چه زمینه‌هایی درمقایسه‌با یکدیگر برتری دارند.

خوشبختانه کانال یوتیوبی مکس‌تِک که معمولا به‌دلیل بررسی محصولات اپل و مقایسه‌ی آن‌ها با سایر رقبا شناخته می‌شود، به‌سراغ سنجش سرعت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه‌ی پایه‌ی ام‌وان پرو (۸ هسته‌ی پردازشی و ۱۴ هسته‌ی گرافیکی) و سرفیس لپ‌تاپ استودیو مجهز به پردازنده‌ی Core i7 نسل‌یازدهمی اینتل و تراشه‌ی گرافیکی موبایلی RTX 3050TI رفته است تا دید مناسبی را از سرعت این دو محصول رائه بدهد.

دو نوت‌بوک یادشده از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌گیرند؛ اما نباید از این غافل شد که تراشه‌ی اپل درحقیقت SOC محسوب می‌شود که بسیاری از بخش‌های پردازشی را به‌صورت واحد در سطح سیلیکون جای داده است. افزون بر این، اپل مانند راهکار مرسوم گوشی‌های هوشمند حافظه‌ی رم را نیز به‌صورت یکپارچه با SOC درآورده است که از آن به‌عنوان معماری یکپارچه‌ی حافظه (UMA) یاد می‌کند.

مشاهده ویدیو در یوتیوب

جالب است بدانید که با استفاده از حافظه‌ی یکپارچه، تمامی اجزای پردازنده‌‌ی تراشه‌ی ام‌وان مکس می‌توانند به حافظه‌ی رم واحد دسترسی داشته باشند. این یعنی حافظه‌ی رم بسته به نیاز به‌صورت مشترک بین CPU و GPU یا هر اعضای دیگری یکسان خواهد بود. درمقابل، سرفیس لپ‌تاپ استودیو از ماژول مجزای DDR4X بهره گرفته است. بررسی مکس‌تِک شامل طیف گسترده‌ای از آزمون‌ها همچون رندرگیری، ویرایش ویدئو، سرعت بازکردن تب‌های مرورگر، لودشدن صفحه‌ی وب‌سایت‌ها و… است.

در این بررسی، مشاهده می‌کنید که مک‌بوک پرو با سیستم‌عامل مک اواس مانتری هنگام بازکردن برنامه‌ها و تب‌های مرورگر حافظه بیشتری اشغال می‌کند؛ اما نوت‌بوک ردموندی‌ها و سیستم‌عامل ویندوز عملکرد بهتری در این زمینه دارد. این در حالی است که مک‌بوک پرو به‌طرز چشمگیری در اغلب آزمون‌ها سریع‌تر از سرفیس لپ‌تاپ استودیو عمل می‌کند و این فاصله حتی در بخش رندرینگ و ویرایش ویدئو بیشتر نیز می‌شود.

به‌طورکلی، برای دورماندن از جانبداری بهتر است که ویدئو را تماشا و خودتان نتیجه‌گیری کنید. در پایان، باید به این نکته اشاره کرد که هر دو لپ‌تاپ بازه‌ی قیمتی مشابه دارند. مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱،۹۹۹ دلار قیمت دارد؛ درحالی‌که قیمت مدل سرفیس لپ‌تاپ استودیو بررسی‌شده ۲،۰۹۹ دلار است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.