ایران انتشار دهنده ۱۰ درصد از استاندارد‌های نانو در ایزو

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) با انتشار ۱۲ استاندارد جدید در سال ۲۰۲۰، مجموعاً ۱۱۴ استاندارد در زمینه فناوری نانو منتشر کرده در حالی که حدود ۱۰ درصد از استانداردهای منتشر شده در کمیته فنی فناوری نانو ایزو (ISO/TC۲۲۹) با مسئولیت جهموری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش « فاواپرس» با وجود محدودیت‌های بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰، کمیته فنی فناوری نانو سازمان ایزو یکی از فعال‌ترین سال‌های خود در انتشار استاندارد‌های نانویی را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که براساس اطلاعات گردآوری شده در استت نانو، ISO با تدوین و انتشار ۱۲ استاندارد فناوری نانو در سال ۲۰۲۰، در مجموع ۱۱۴ استاندارد مرتبط با فناوری نانو را منتشر کرده است.

از این ۱۱۴ استاندارد، ۸۳ استاندارد در کمیته فنی فناوری نانو ایزو (ISO/TC ۲۲۹) منتشر شده و باقی در سایر کمیته‌های فنی ایزو منتشر شده‌اند. همچنین حدود ۱۰ درصد از استاندارد‌های منتشر شده در کمیته فنی فناوری نانو ایزو (ISO/TC ۲۲۹) با مسئولیت جهموری اسلامی ایران و با همت دانشمندان و فناوران ایرانی تدوین شده است.

براساس دسته بندی‌های تعریف شده برای استانداردها، بیشتر استاندارد‌های فناوری نانو منتشر شده توسط ISO در سال ۲۰۲۰ جزء دسته روش آزمون (Test Method) قرار داشتند به طوری که تعداد استاندارد‌ها در دسته‌های Test Method، Terminology، Specification و Practice به ترتیب ۸، ۲، یک و یک، گزارش شده است.

همچنین استاندارد‌های منتشر شده در زمینه فناری‌نانو به نانوموادی مانند نانولوله‌های کربنی، نانواشیاء، نانوکامپوزیت‌ها، نانوالیاف، نانوذرات، مواد نانوساختار و موضوعاتی همچون بسته‌بندی مواد غذایی، فیلتر هوا، آنالیز شیمیایی، شکل و توزیع اندازه ذرات و سم‌شناسی و در تجهیزات به میکروسکوپ الکترونی عبوری و آنالیز توزین حرارتی پرداخته است.

استاندارد‌های بین المللی ISO/TS ۲۱۲۳۷:۲۰۲۰ و ISO/TS ۲۱۹۷۵:۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۰ به راهبری ایران در کمیته فنی استاندارد‌های فناوری نانو سازمان ایزو به تصویب رسیده است. در این کمیته ۳۷ کشور به‌عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به‌عنوان عضو ناظر وجود دارند که ایران به عنوان عضو اصلی کمیته مشارکت فعالی در تدوین استاندارد‌های بین المللی داشته است

به نقل از ستاد نانو، در جدول زیر اطلاعاتی شامل شماره، عنوان و لینک مربوط به هر یک از استاندارد‌های منتشر شده توسط سازمان ISO در سال ۲۰۲۰ ارایه شده است:

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.