ارز دیجیتال تزوس چیست و چرا مهم است؟ + قیمت لحظه‌ای

ارز دیجیتال تزوس اولین نوع از پلتفرم‌های خود اصلاح‌گر به شمار می‌آمد که در حوزه قرارداد‌های هوشمند خود مثل اتریوم عمل می‌کرد. در نتیجه می‌توانیم با آن برنامه‌های غیرمتمرکز را ایجاد کنیم.

به گزارش فاواپرس، ارز‌های دیجیتال طی روز‌های اخیر با نوسانات شدید قیمتی مواجه شدند به گونه‌ای که در برخی روز‌ها شاهد روند افزایشی قیمت ارز‌ها در بازار هستیم. برای اینکه با آگاهی بیشتر در این حوزه وارد شوید باید دانش کافی را در این حوزه داشته باشید. در این گزارش سعی می‌شود یکی دیگر از ارز‌های دیجیتال را برای علاقه‌مندان معرفی کنیم.

باید گفت ارز دیجیتال تزوس یا همان Tezos یک رمزارز معروف و البته پرحاشیه است که این روز‌ها مورد بحث محافل کاربران علاقه‌مند به این حوزه واقع شده است. با شنیدن نام تزوس شاید به دنبال چگونگی پدید آمدن یا حواشی آن باشید و می‌خواهید بدانید که چرا این ارز تا به این حد محبوب شده است؟ ارز دیجیتال تزوس در واقع یک شبکه بلاکچین است که مبتنی بر قرارداد‌های هوشمند است.

 

ارز دیجیتال تزوس Tezos قصد دارد زیرساخت‌های پیشرفته تری ارائه دهد، به این معنی که می‌تواند با گذشت زمان تکامل و بهبود یابد. XTZ توکن بومی تزوس است. افرادی که رمز ارز XTZ را دارا می‌باشند می‌توانند به پیشنهاد‌های ارتقا پروتکل که توسط توسعه دهندگان ارز دیجیتال تزوس Tezos ارائه شده است، رای دهند.

ارز دیجیتال تزوس

تزوس اولین نوع از پلتفرم‌های خود اصلاح گر به شمار می‌آمد که در حوزه قرارداد‌های هوشمند خود مثل اتریوم عمل می‌کرد. در نتیجه می‌توانیم با آن برنامه‌های غیر متمرکز را ایجاد کنیم.

تزوس از الگوریتم اجماع ثبات سهام استفاده می‌کند و این تفاوت مهم آن با اتریوم است. در واقع، سهامداران تزوس می‌توانند برای تغییرات دلخواهشان رای ثبت کنند و بعد از به نتیجه رسیدن توافق کلی از سوی جمع، این تغییرات اعمال شود. پس می‌توان گفت که این ارز، یک هدف مشخص دارد و آن اینکه دارندگان توکن‌ها بر سر همه چیز مثل بهبود پروتکل تصمیم بگیرند. این ارز با نماد اختصاری XTZ نمایش داده می‌شود و یک‌شکل از دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود.

بلاکچین ارز دیجیتال تزوس توسط دو نفر که زن و شوهر می‌باشند به نام‌های Arthur Breitman و Kathleen در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. تیم تزوس پیشنهاد اولیه ICO را در ژانویه ۲۰۱۷ برگزار کرد و معادل ۲۳۲ میلیون دلار، بزرگترین ICO در آن زمان، جمع اوری کرد. به دنبال ICO، بنیاد تزوس، برای راه اندازی پروتکل ایجاد شد.

آرتور بریتمن کسی است که وایت پیپر رمز ارز تزوس را نوشت. او و همسرش کاتلین استارتاپی به نام Dynamic Ledger Solutions تاسیس کردند که وظیفه نوشتن کدی را داشت که پروتکل تزوس را پشتیبانی می‌کند. متعاقبا این شرکت توسط بنیاد تزوس خریداری شد تا اطمینان حاصل شود که کلیه حقوق مالکیت مربوط به شبکه را در اختیار دارد.

ساختار بلاک‌چین تزوس چگونه است؟

به طور کلی، بلاکچین‌ها در حالت معمول دارای سه لایه پروتکل می‌باشند که عبارتند از:

  • لایه پروتکل شبکه: لایه شبکه برای دریافت و پخش اطلاعات بین نود‌ها استفاده می‌شود.
  • لایه پروتکل تراکنش: لایه تراکنش همانطور که از نامش مشخص است شیوه و الگوی حسابرسی و چک کردن تراکنش‌ها را مشخص می‌کند. این موارد قبلا توسط بلاکچین تعیین شده هستند.
  • لایه پروتکل اجماع: لایه اجماع یا پروتکل اجماع هم برای توافق نظر در مورد وضعیت تراکنش‌ها به بلاک چین کمک می‌کند.

توکن Tezos چگونه کار می‌کند؟

تزوس یک پلتفرم غیرانحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر به تمام معنا است که از قرارداد‌های هوشمند برای فراهم آوردن یک ساز و کار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربفرد و ایجاد برخی بهبود‌ها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم بهره می‌برد.
تمرکز اصلی پلتفرم بر روی یک طراحی چند ساختاری با بروزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده استفاده می‌کند که در آن سهامداران قادر به تغییر ساختار حاکمیتی پروتکل هستند.

صرافی‌های ارز دیجیتال تزوس XTZ

از جمله برترین صرافی‌هایی که در بستر این ارز دیجیتال خدماتی را ارئه می‌دهند و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال تزوس را فراهم می‌کنند، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • صرافی بایننس Binance
  • صرافی هیوبی گلوبال Huobi Global
  • صرافی اوکی اکسچنج OKEx
  • صرافی آپ بیت Upbit
  • صرافی FTX

کیف پول‌های ارز دیجیتال تزوس XTZ

  • کیف پول گوآردا Guarda
  • کیف پول اتمیک Atomic
  • کیف پول اکسودوس Exodus
  • کیف پول مگنوم Magnum
  • کیف پول AirGap

ارز دیجیتال تزوس

چرا ارز دیجیتال تزوس مهم است؟

ارز دیجیتال تزوس تعدادی تفاوت اساسی با دیگر سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند در فضای بلاکچین دارد.

Tezos از خود اصلاح‌گری استفاده می‌کند، که امکان ارتقا شبکه را بدون نیاز به ایجاد دو زنجیره بلوک مختلف فراهم می‌سازد. به آنچه در مورد هارد فورک معروف بیت کوین Bitcoin Cash رخ داد، فکر کنید. هدف Tezos جلوگیری از این سناریو‌ها است.

به دلیل خوداصلاحی، Tezos به راحتی با فضای نظارتی در حال تغییر، سازگار است. در حالی که اتریوم ۲ یک جهش بزرگ برای اتریوم است. اما نیاز به چرخش چیزی است که اساساً یک بلاکچین جدید و جداگانه است.

آینده ارز دیجیتال تزوس

با توجه به جهش‌های مشاهده شده از نظر تکنیکال کارشناسان بر این باورند که به‌زودی فشار فروش در ارزتزوس کاهش می‌یابد. زیرا بسیاری از شاخص‌ها نشان از اشباع شدن فروش آن است و انتظار می‌رود که بازار واکنشی مؤثری به این کاهش قیمت از خود نشان دهد. در این میان، حتی بسیاری از معامله‌گران نیز هستند که معتقدند به‌زودی قیمت تزوس به اوج تاریخی خود می‌رسد.

تیم توسعه این پروژه احتمالا باید به بهبود خود بپردازد تا بتواند رقیبی جدی برای اتریوم، ایاس و همه پلتفرم‌های بلاکچینی دیگر باشد. داستان ICO این پروژه یک چیز جدید بود، اما در حال حاضر پلتفرم‌های بلاک چینی در همه جا در حال ظاهر شدن هستند و این پروژه کار سختی در پیش خواهد داشت و هر روز رقیب‌های بیشتری پیدا می‌کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.