به گزارش فاواپرس به نقل از دکریپت، طرفداران باشگاههای فوتبال در اروپا تا کنون بیش از ۳۵۰ میلیون دلار برای خرید توکن هواداری هزینه کردهاند.
بر طبق این گزارش، بیبیسی پژوهشی انجام داده است که بر اساس نتایج آن، ۲۴ باشگاه فوتبال در قاره سبز توکن هواداری خود را عرضه کرده یا در تدارک آن هستند و بزرگترین باشگاههای فوتبال جهان از طریق توکنهای هواداران توانستهاند درآمد زیادی کسب کنند.
پلتفرم سوسیوس که در زمینه تولید و فروش این توکنها نقش دارد، اعلام کرد ارزش توکنهای فروختهشده بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار است. با وجود این، مشخص نیست چه مقدار از این مبلغ به جیب باشگاهها رفته است.
طبق یافتههای بیبیسی، ۲۴ باشگاه در چندین لیگ اروپایی یا در حال بررسی راهاندازی توکنهای هواداری هستند و یا توکن خود را راهاندازی کردهاند. هشت مورد از این باشگاهها در لیگ برتر انگلیس بازی میکنند که به عقیده بسیاری معتبرترین لیگ فوتبال در جهان است. تحلیل انجام شده توسط بیبیسی تخمین میزند که بیش از ۲۶۰ میلیون پوند (۳۵۰ میلیون دلار) برای این توکنها هزینه شده است.
داغ شدن خرید توکن هواداری
اکثر باشگاههای مورد نظر در این بررسی اکنون کسبوکار خود را در زمینه ارایهی توکنهای هواداری به راه انداختهاند که اساسا ارزهای دیجیتال مخصوص باشگاه هستند. با این حال برخی از باشگاهها مانند منچسترسیتی، در زمینهی فروش NFT نیز فعالیت دارند.
پلتفرم سوسیوس، شرکتی که بستر لازم برای عرضهی اولیه و تجارت این ارزهای دیجیتال را فراهم میکند در مرکز روند کسبوکار جدید تجارت توکن هواداری قرار داشته است. Socios در این تحقیق به بیبیسی گفته است که تا به امروز هواداران از طریق این پلتفرم، حدود ۲۷۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار خرید توکن هواداری انجام دادهاند، بدون این که بگوید چقدر پول مستقیما به جیب خود باشگاهها رفته است.
بر اساس یافتههای بیبیسی، باشگاههای لاتزیو، منچسترسیتی، پورتو و سانتوس بیشترین فروش را داشتهاند. با این حال، توکنهای وابسته به همین باشگاهها نیز از زمان عرضهشان بیشترین کاهش ارزش را داشتهاند.