به گزارش فاواپرس، لزوم دریافت اینماد برای کسبکارها از سوی بانک مرکزی، به یکی از مشکلات و موانع پیش روی کسبوکارهای اینترنتی تبدیل شده و فعالیت برخی از آنها را با اختلال جدی مواجه کرده است.
«اینماد» یا همان نماد اعتماد الکترونیکی متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که زیر نظر وزارت صمت فعالیت میکند، دریافت این نماد پیش از این اجباری نبود و صرفا برای جلب اعتماد مخاطبان استفاده میشد.
کمپین حذف اینماد
در هفتههای اخیر موضوع اینماد به طور جدی از طرف صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفته و موافقان و مخالفان آن دیدگاههای خود را بیان کردهاند. همچنین به گفته اعضای کمیسیون فینتک و پرداختیاری سازمان نظام صنفی رایانهای، اجرای اینماد به شکل اجباری، چیزی جز ضرر برای کسبوکارها و کاربران شبکههای آنلاین نخواهد بود و برخلاف مصوبات مجلس است.
در روزهای اخیر نیز برخی از کسبوکارهای شناخته شده اعتراض خود را نسبت به دریافت اجباری حذف اینماد اعلام کردند و تعدادی از آنها مانند زرین پال و دیجیکالا برای نشان دادن اعتراض خود نشان اینماد را حذف کرده و به پویش #اینماد_اجباری پیوستهاند.
از مهمترین کسبوکارهایی که در کمپین حذف اینماد، این نشان را از وبسایت خود حذف کردهاند میتوان به علی بابا، شیپور، دیوار، آپارات، جاباما، مکتبخونه، ابر آروان، جیبرس، تخفیفان، پردیس، آقای پرداخت، سنجاق، زرین پال، نت برگ، ترجمیار و غیره اشاره کرد.
برخی از کسبوکارها، در توییتر نیز اعلام کردهاند که اینماد خود را از سایت حذف کردهاند که نمونهای از این توئیتها در ادامه آمده است:
انجمن فینتک نیز بیانیهای در خصوص آسیبهای اجباری شدن اینماد منتشر کرده و خواستار توقف هر نوع تصمیمگیری اشتباه در این زمینه شده است.
به نظر میرسد که بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی شناخته شده معتقدند که دریافت «اینماد» باید یک اقدام اختیاری باشد و به عنوان یک مزیت برای کسبوکارهای اینترنتی در نظر گرفته شود.