مدتهاست میدانیم توییتر به سرویسهای اشتراکی و قابلیتهای پولی علاقهمند است و میخواهد از آنها درآمدزایی کند. سال گذشته میلادی این کمپانی یک نظرسنجی از کاربرانش برای چنین ویژگیهایی انجام داد. طبق این نظرسنجی، کاربران با پرداخت هزینه میتوانند به رنگهای شخصیسازی شده، انتشار ویدیوهای طولانی با کیفیت بالا، پاسخ خودکار، نشان پروفایل و گزینه «Undo Send» (جایگزینی برای ویرایش توییت) دسترسی پیدا کنند.
در گزارش مالی مربوط به فصل دوم ۲۰۲۰، مدیرعامل توییتر یعنی «جک دورسی» به سرمایهگذاران گفته بود این شبکه اجتماعی احتمالا شروع به تست سرویسهای اشتراکی میکند. یکی از مسئولین توییتر در گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۰ چنین آزمایشهایی را تایید کرد.
حالا گزارش جدید جزئیات بیشتری درباره این تلاشها در اختیار ما قرار میدهد. یکی از پروژههای اشتراکی، «Rogue One» نام دارد و ایده دیگر مربوط به پرداخت هزینه برای محتوای اختصاصی میشود. قابلیت دوم میتواند مربوط به کسب درآمد از پلتفرم خبرنامه «Revue» باشد که توییتر اخیرا تصاحب کرده است.
کاربران احتمالا با پرداخت هزینه میتوانند به خبرنامه افراد دیگر دست پیدا کنند. علاوه بر این، توییتر میتواند چنین ویژگی را در شبکه اجتماعی مبتنی بر صدای خود یعنی «Twitter Spaces» هم پیادهسازی کند. با وجود انتشار این گزارش، توییتر جزئیاتی درباره چنین قابلیتی منتشر نکرده و تنها بررسی مدلهای جدید برای رشد درآمدش را تایید کرده است.
مدیر درآمد محصول توییتر، «بروس فالک» هدف اصلی این شبکه اجتماعی را افزایش دوام درآمد اعلام کرده:
«افزایش دوام درآمد هدف اصلی کمپانی ما محسوب میشود. ما به تحقیق و آزمایش روشهای جدید برای تنوع بخشیدن به درآمدهای خود فراتر از تبلیغات در سال ۲۰۲۱ ادامه میدهیم و آنها را مشاهده خواهید کرد. این روشها میتواند شامل اشتراکها و رویکردهای دیگری باشد که امکان دسترسی افراد و کسب و کارها به ویژگیهای منحصر به فرد را فراهم میکند و فرصتهای جدیدی برای خلق محتوا و افزایش تعامل با افراد را خلق میکند.»
باید منتظر بمانیم و ببینیم توییتر در سال جاری میلادی شروع به آزمایش چه سرویسهای اشتراکی میکند و کاربران و کسب و کارها برای دسترسی به قابلیتهای منحصر به فرد حاضر به پرداخت هزینه خواهند بود یا خیر.